تعداد بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۱۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸ - 2021 13 November
کافه کتاب
بسیاری از مردم وقتی درباره‌ سوگ شما می‌شنوند، سعی می‌کنند تا با تعریف داستان سوگِ رخ داده برای خودشان با شما همدردی کنند.
داستان‌هایی که دیگران از فقدان‌شان برای هم تعریف می‌کنند، تلاشی است برای این‌که در زمان سوگواری احساس تنهایی نکنید. مقایسه‌ یک سوگ با سوگی دیگر تقریباً همیشه نتیجه‌ عکس می‌دهد. فقدان، درست مثل عشق، منفرد است. این‌که کسی فقدانی را تجربه کرده باشد، حتی اگر فقدانی بسیار مشابه شما باشد، به این معنا نیست که لزوماً شما را درک می‌کند.

این بخشهایی بود از کتابی با عنوان «عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست» نوشته خانم مگان دیواین نویسنده آمریکایی و مشاور و کارشناس ارتباط در غم و اندوه. 

او در این کتاب به شیوه‌ای نو به مسئله سوگ و فقدان یک عزیز پرداخته است.

مگان بر این باور است که تمامی آدمیان لزوماً در رویارویی با «سوگ» به یک شیوه عمل نمی‌کنند و دیدگاهِ رایجی که مِن باب برخورد با این مسئله وجود دارد، دیدگاهی نادرست و پیش پا افتاده است. 

او در این کتاب، راجع به فرهنگ سوگ و فقدان و چگونگی نگرش و رفتار مردم در جامعه‌ آمریکا با این مسئله پرداخته است، فرهنگی که از این حیث دارای اشتراکات زیادی با فرهنگ ایرانی است. 

این کتاب مسیری را ارائه می‌دهد که طی آن بتوانیم در رابطه‌مان با سوگ تجدید نظر کنیم و  به این نگرش مهم دست یابیم که سوگ واکنشی کاملاً طبیعی نسبت به مرگ و فقدان است، نه وضعیتی نابجا و نادرست که نیاز به تغییر و دگرگونی دارد.

این کتاب و محتویات آن فقط برای دردمندان و کسانی که با سوگ دست و پنجه نرم می‌کنند نیست، بلکه بهره بردن از درون‌مایه‌ این کتاب شرایط را برای همگان بهتر خواهد کرد. همه‌ ما در بُرهه‌ای از زندگانی، سوگ و فقدان را تجربه خواهیم کرد و یا با فردی روبرو خواهیم شد که با فقدانی عمیق زندگی می‌کند. 

تعالیم، نکته‌ها و توصیه‌های با ارزش و شایانِ توجهی که در کتاب ذکر شده، آن را به یک کتابِ خواندنی و کاربردی تبدیل نموده است.

مترجم: سیده سارا ضرغامی
انتشارات: میلکان / 240 صفحه
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها