تعداد بازدید: ۳۲۵۷
کد خبر: ۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶ - 2016 04 December
مصرف مواد غذایی مناسب می‌تواند از بیمار شدن شما پیشگیری کرده و هنگامی که بیمار شده‌اید نیز به بهبودی سریع‌تر منجر شود. با آغاز فصل سرما، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند و از این رو، تقویت سیستم ایمنی بدن از اهمیت هر چه بیشتر برخودار می‌شود.

به گزارش عصر ایران سیستم ایمنی بدن مجموعه فوق‌‌العاده‌ای است. باکتری‌های موجود در روده در حقیقت ارتشی قدرتمند برای مبارزه با عوامل مهاجم خارجی محسوب می‌شوند، اما قدرت این ارتش به تغذیه مناسب گره خورده است. و اگر بیمار شوید برخی مواد غذایی می‌توانند به روند سریع‌تر بهبودی کمک کنند. در حقیقت، آنچه امروز مصرف می‌کنید، می‌تواند تعیین کند که آیا فردا بیمار می‌شوید یا خیر.


دستگاه گوارش بیش از ٧٠ درصد سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می‌دهد. دستگاه گوارش منزلگاه باکتری‌های خوب روده محسوب می‌شود که با بسیاری از عوامل خارجی مهاجم مبارزه می‌کنند. اگر دوست دارید این باکتری‌ها به سود شما کار کنند باید بخوبی تغذیه شوند. مواد غذایی با تراکم مواد مغذی بالا و سرشار از فیبر باید مورد توجه قرار بگیرند. اما در مصرف مواد غذایی فرآوری شده، چربی‌ها و قند نباید زیاده‌روی کرد. بر همین اساس است که یک رژیم غذایی متعادل بهترین گزینه برای مبارزه با انواع مختلف ویروس‌ها و عفونت‌ها محسوب می‌شود.


پروبیوتیک ها فرمی از فیبر نیمه قابل گوارش محسوب می‌شوند. شما باید روزانه حداقل دو تا سه وعده مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک را مصرف کنید. از جمله بهترین منابع غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


سبزیجات: مارچوبه، سیر، کنگر فرنگی، تره فرنگی، و پیاز


کربوهیدارت‌ها: جو، لوبیا، جو دوسر، کینوآ، چاودار، گندم، سیب‌زمینی و سیب زمینی شیرین


میوه‌ها: سیب، موز، توت‌ها، مرکبات، کیوی


چربی ها: دانه کتان و دانه چیا


فرآورده های لبنی: ماست، پنیر و کفیر


سبزیجات تخمیر شده: ترشی، کلم ترش، کیمچی


موارد دیگر: سس سویا


با همه ینها اما گاهی بیمار می‌شویم.


چگونه روند بهبودی بیماری را سرعت دهیم؟


بارها گفته شده که درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد و دوره بیماری باید سپری شود. اما حداقل می‌توانید روند بهبودی را سرعت ببخشید. برخی مواد غذایی می‌توانند به این کار کمک کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


سیر: این ماده غذایی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و شدت سرماخوردگی و دیگر عفونت‌ها را کاهش می‌دهد.


سوپ مرغ: سوپ مرغ مایعات و الکترولیت‌های لازم را برای بدن تأمین می‌کند و می‌تواند حاوی ویژگی‌های ضد التهابی باشد که نشانه‌های سرماخوردگی را کاهش می دهد.


چای سبز: این نوشیدنی تولید پادتن‌های سلول B را تقویت می‌کند که به ما در خلاص شدن از شر پاتوژن‌های مهاجم کمک می‌کند.


عسل: این ماده غذایی دارای ویژگی‌های ضد باکتری و ضدمیکروبی است و به تسکین سرفه کمک می‌کند. تنها چند قاشق عسل در یک فنجان چای سبز چیزی است که شما نیاز دارید.


به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی متعادل و سالم بهترین گزینه برای تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری محسوب می شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها