تعداد بازدید: ۱۱۶۶
کد خبر: ۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱ - 2020 01 March
دکتر آل داود رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز:
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس

/ویروس کرونا در محیط خارج از بدن انسان تا ٩ روز زنده می‌ماند
/ ماسک در پیشگیری افراد عادی هیچ کمکی نمی‌کند
/ این بیماری کمترین درگیری و مرگ و میر را در کودکان و اطفال داشته است
/ این ویروس یک ژن قابل تغییر دارد و به سرعت منتقل می‌شود
/ به دلیل فرهنگ غلط، شاید برخی افراد بیماری خود را مخفی کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان گفت: «با توجه به این که شیوع این بیماری در کشورمان ثابت شده، لزوم رعایت نکات پیشگیری به شدت احساس می‌شود.»

بیمار بدحال و خطرناکی نداریم
دکتر داور آل‌داود گفت: «شبکه بهداشت و بیمارستان مجبور به انجام اقدامات پیشگیرانه جهت بررسی بیماران مشکوک است؛ از این رو اقدامات خوبی در بیمارستان شهدا جهت طبقه‌بندی بیماران مشکوک انجام شده ویک مورد هم متأسفانه مثبت اعلام شده است.»


وی افزود: «با توجه به این که علائم کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی یکی است، کادر پزشکی هر بیماری را که با تب شدید، سرفه بالا و درگیری ریوی مراجعه کند، بستری و بررسی می‌کنند. این اقدامات نیز جهت بررسی بیشتر و بهبود روند کار انجام شده است. ما جهت پیشگیری و پیش‌بینی، بخشی را مخصوص آن در بیمارستان مشخص کرده‌ و با امکانات ویژه در اختیار پرسنل قرار داده‌ایم تا بهترین خدمات‌رسانی انجام شود.»


آل داود در مورد ویروس کرونا توضیحات بیشتری داد و گفت: «ویروس کرونا تایپهای مختلفی دارد و از مدت‌ها پیش انسانها و حیوانات را مبتلا و خود را به شکل اپیدمی‌های مختلفی معرفی می‌کرده است؛ مثل سرماخوردگی، سارس، مرس و...

٩ روز ماندگاری
الان هم به صورت کرونا مدل ١٩ خود را در چین نشان داده و به سایر جهان انتقال یافته است. تفاوت این ویروس با مدلهای قبلی هم در این است که مدت زمان ماندگاری آن بیشتر است و همین باعث شده انتشار و شیوع آن بیشتر باشد. یعنی این ویروس در محیطی غیر از بدن انسان تا ۹ روز زنده می‌ماند و برای همین شانس انتشارش بسیار بالا است.»
وی عنوان داشت: «باور غلط این است که هر کسی به کرونا مبتلا شد جانش را از دست می‌دهد. اما واقعیت این است تنها ٢ تا ٣ درصد آن منجر به مرگ و میر می‌شود. بیشتر موارد مرگ و میر در افراد مسن یا بیماران زمینه‌ای مثل بیماران کلیوی، دیابتی، قلبی و خانم‌های باردار است. از طرفی این بیماری کمترین درگیری و مرگ و میر را در کودکان و اطفال داشته است.»

٨٠ درصد بدون علامت
وی افزود: «۸۰ درصد کسانی که آلوده می‌شوند علائمی ندارند و حتی در خانه نگهداری می‌شوند. فقط در صورتی که مشکلات تنفسی به هم بزنند، نیاز به بستری است. بنابراین از مراجعات غیرضروری به بیمارستان اکیداً خودداری کنند.»


رئیس شبکه بهداشت و درمان، بهترین راه درمان کرونا را افزایش قدرت ایمنی بدن و بهترین راه جلوگیری از آن را رعایت بهداشت فردی دانست و اظهار داشت: «باید بهداشت دست را رعایت کنیم و کمترین تماس دست با صورت را داشته باشیم. ویروس از طریق ترشحات دهان، بینی و چشم قابل انتقال است. این ویروس بسیار کوچک است و چون تمایل دارد روی قطعات بزرگتر قرار گیرد، عملاً کمتر در هوا پخش می‌شود. بنابراین ماسک کارایی زیادی ندارد و فقط در مواجهه رو در رو  و سرفه و عطسه با بیمار و همچنین محیط‌های پرخطر مثل بیمارستانها، آن هم در صورت استفاده صحیح کمک کننده است. از این رو استفاده مکرر از ماسک در محیط‌های مختلف، با توجه به این که خودش عفونت را زیاد و جذب می‌کند و افراد مرتب به آن دست می‌زنند، در پیشگیری افراد عادی هیچ کمکی نمی‌کند.»


آل داود گفت: «برای جلوگیری از این بیماری باید دست را هر یکی دو ساعت یکبار شست. با توجه به این که ویروس روی چربی دست قرار می‌گیرد، به راحتی با صابون‌های مایع از بین می‌رود. همچنین در مورد تمیز کردن سطوح، استفاده از وایتکس یک درصد می‌تواند بسیار کارآمد و راحت باشد. البته وایتکس‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، ۵ درصد است؛ اما با ترکیب چهار برابر آب، می‌توان غلظت آن را به یک درصد رساند و با آن  ویروس روی سطوح آلوده را از بین برد.»

به شایعات توجه نکنید
وی به مردم توصیه کرد: «تا جایی که امکان دارد، باید از تجمعات غیرضروری و برگزاری مراسم مختلف جلوگیری کنیم. از دست دادن و روبوسی به شدت خودداری کنیم تا انتشار این ویروس را به حداقل برسانیم.»


آل داود افزود: «این بیماری درمانی جز درمان حمایتی و همچنین داروی خاصی ندارد. تنها مراجعه به مکان درمانی باید زمانی صورت گیرد که بیمار قدرت خوردن و آشامیدن نداشته باشد. بنابراین تا جایی که می‌شود، باید مراجعه غیرضروری به اماکن درمانی را حذف کنیم.»


دکتر آل‌داود عنوان داشت: «از شهروندان تقاضا می‌کنیم به هرگونه شایعه در فضای مجازی توجه نکنند. اما رعایت کامل بهداشت شخصی را جهت عدم شیوع این بیماری داشته باشند.»
وی در پایان، نشانی سایت شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز را جهت ارائه آخرین اخبار بهداشتی شهرستان ارائه داد :    Neyriz.sums.ac.ir

ملاقات ممنوع
در همین راستا، سیدجواد پاکبازی رئیس بیمارستان شهدا از مشکوک بودن ١٢ نفر در نی‌ریز به کرونا خبر داد و در پاسخ به این سؤال که اگر کسی علائم این بیماری را در خود دید باید چه کند، گفت: «اول این که باید در خانه بماند و قرنطینه خانگی شود. حتی بیمارانی که کرونا داشته‌اند، همه در بیمارستان قرنطینه نمی‌شوند. کسانی که این علائم را در خود می‌بینند، اگر وضعیتشان رو به بهبود رفت که هیچ، اما اگر وضعیتشان بدتر شد، حتماً به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند. ما هم بر اساس فلوچارتی که بیمارستان دارد اقدامات لازم را انجام ‌می‌دهیم. برای این کار یک بخش را کاملاً خالی کرده‌ایم تا آمادگی لازم را داشته باشیم.»


پاکبازی از تعطیلی موقت کلینیک تخصصی به دلیل دوری از تجمعات خبر داد و افزود: «البته بر اساس اولویت‌بندی،  به وضعیت بیماران اورژانسی توسط متخصصینی که مقیم اینجا هستند رسیدگی می‌شود. ضمن این که الان بخشنامه آمده ملاقات عمومی در همه بخشها ممنوع است و از مردم می‌خواهیم که با ما همکاری کنند.»

چه کسانی به بیمارستان مراجعه کنند؟
دکتر محمد‌صادق قاسم‌پور متخصص داخلی بیمارستان شهدا، سه علامت عمده این بیماری را تب، تنگی نفس و سرفه عنوان کرد که در کنار آن، بی‌حالی، بدن درد و علائم گوارشی هم ممکن است وجود داشته باشند.


وی گفت: «برای این که مراجعه به بیمارستان زیاد نشود، پیشنهاد می‌دهیم اگر کسی تنگی نفس دارد و دچار سرفه و تب شدید نیست و یا بیماری زمینه‌ای و سن بالا ندارد، با درمانهای مراقبتی مثل خوردن مایعات و استراحت و خوردن تب‌بُر، در خانه بماند. بدون این که حتی نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. در غیر این صورت، به مراکز درمانی و پزشک خانواده‌شان مراجعه کند. اگر آنها صلاح دیدند که نیاز به حضور در بیمارستان و ویزیت متخصص است، این کار را انجام دهد. در بیمارستان هم الزاماً نیاز به بستری شدن نیست؛ بیمار می‌آید و آزمایشات اولیه از جمله تصویربرداری انجام می‌شود. اگر جواب آزمایشها نرمال بود، ممکن است تا ۶ ساعت تحت نظر باشد و مرخص شود؛ در غیر این صورت چند روز بستری می‌شود. اگر تصمیم به بستری شد، تست کرونا را به شیراز می‌فرستیم و چون کیت آزمایش آن را دارند، جواب نهایی را شیراز می‌دهد. جواب آزمایش موارد شدید کمتر از ۲۴ ساعت می‌آید که البته به خاطر ترافیک تست شاید زمان بیشتری ببرد.»


وی افزود: «ممکن است بیمار دچار نارسایی شدید تنفسی شود که نیاز به تنفس مصنوعی با دستگاه باشد. اگر پذیرش دهند، به آی‌سی‌یویی که در بیمارستانهای علی‌اصغر، شهید فقیهی و... شیراز برای آن در نظر گرفته‌اند اعزام می‌شود.»

اصول ایمنی را جدی بگیرید
دکتر قاسم‌پور در مورد ویروس کرونا گفت: «ویروسی که با آن سر و کار داریم، به سرعت منتقل می‌شود. درست است که خطر آن کمتر از ویروسهای دیگر است، اما به خاطر شیوع بالای آن، همان ۲ درصد تلفات هم عدد قابل توجهی می‌شود.»‌


وی با تأکید بر رعایت اصول بهداشتی و ایمنی عنوان داشت: «مردم به جای این که اخبار و آمار را دنبال کنند، باید اصول ایمنی را جدی بگیرند. کسی که دارای علامت است باید مسئله خود قرنطینگی را رعایت کند. ماسک برای افراد مبتلا است؛ اما به دلیل فرهنگ غلط، شاید برخی بیماری خود را مخفی کنند. چنین شخصی باید خودش را از دیگران جدا کند و بقیه هم فاصله را از وی رعایت نمایند.»


قاسم‌پور گفت: «این بیماری فقط از طریق تنفس منتقل نمی‌شود؛ چیزی که باعث انتقال آن می‌شود، قطراتی هستند که روی دست، اشیاء و سطوح می‌مانند. کسی که به این بیماری مبتلا می‌شود، پس از بهبودی بدنش در مقابل آن بیمه نمی‌شود و ممکن است دوباره با ورود ویروس به بدن بیمار شود. 


این ویروس یک ژن قابل تغییر دارد و ممکن است علائم بیماری و گروه‌های درگیر آن و ... تغییر کند. بر همین اساس می‌تواند خودش را با شرایط و محیط سازگار کند.»

دکتر داور آل داود
رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز

سیدجواد پاکبازی
رئیس بیمارستان شهدا

دکتر  محمد‌صادق قاسم‌پور
متخصص داخلی


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها