تعداد بازدید: ۲۴۸۰
کد خبر: ۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴ - 2019 04 November
جشنواره لبخند انار برای اولین بار در نی‌ریز توسط سرای آبی‌بی دوم آبان‌ماه در باغ حقیقی و به میزبانی خانواده آنان برگزار شد.
مریم روانشاد روابط عمومی سرای آبی‌بی: این برنامه با حضور هادی رئیس میراث فرهنگی،  مختار کمیلی، ملیحه فخاری و فرمانی بازاریاب سرای آبی‌بی و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای برنامه زهرا نصرتی مؤسس سرای آبی‌بی یادی از شهیده صفا حقیقی اولین شهید زن نی‌ریز کرد و در رابطه با خواص انار و باورهای مردم قدیم راجع به میوه مطالبی رابیان کرد و گفت: انار در همه ادیان معنی خاص خودش را دارد.

در بین یهودیان معنای باروری و در دین مسیح نماد حیات جاودان و رستاخیز است.

در مصر باستان انار را همراه مردگان دفن می‌کردند به این امید که شخص دوباره زنده شود.

آبی‌بی بیشتر اوقات در خانه انار داشت و هر وقت می‌خواستیم انار بخوریم می‌گفت یک دستمال زیرش پهن کنید مبادا دانه‌های انار روی زمین بریزد. آبی‌بی معتقد بود دانه‌های انار با برکت است.

کمیلی در مورد انار در ادبیات فارسی سخن گفت: در متون پهلوی از کلمه انار استفاده شده است و بعدها به صورت نار در آماده و مخفف شده است. 

در گستره جغرافیایی بسیاری از شهرها به خاطر داشتن انار نام جغرافیایی آنها نیز انار ذکر شده است.

در ادامه برنامه مهمانان از غرفه‌های صنایع دستی هنرمندان نظیر بافت قالی و گلیم فرش، عروسک‌بافی و کار با چوب و سفال و محصولات انار بازدید کردند و با چای شیرینی و آش انار نی‌ریزی دست پخت آشپز سرا پذیرایی شدند.







غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
0
خیلی زیباست
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها