تعداد بازدید: ۱۷۱۳
کد خبر: ۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ - 2019 17 March
بااجرای ده‌ها برنامه

ستاد تسهیلات نوروزی نی‌ریز امسال نیز همانند گذشته برنامه‌های متعددی را در ایام تعطیلات برای مسافران و برای افرادی که نیاز به خدمات مختلف دارند در نظر گرفته است. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز در این رابطه گفت: با همکاری فرمانداری به عنوان رئیس ستاد و میراث فرهنگی به عنوان دبیر ستاد کمیته‌های یازده گانه تشکیل شد.    


یکی از مسائل مورد تأکید ما در این رابطه آن است که در ارائه خدمات باید خود را به جای مسافر قرار دهیم و ببینیم که نیازهای یک مسافر چیست؟ از طرفی هدف ستاد تسهیلات سفر در شهرستان‌ها این است که ماندگاری مسافران را در شهر خودشان بیشتر کنند و این سبب می‌شود تا رونق اقتصادی و شناسایی شهر بیشتر و بهتر انجام شود.


در واقع گردشگر واقعی کسی است که درآمدی برای مقاصد سفر به همراه داشته باشد نه اینکه هزینه‌بر باشد.


امسال با کمک شهرداری نی‌ریز و فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های فرهنگی را دنبال خواهیم کرد.

افتتاحیه ٢٨  اسفند
۲۸ اسفندماه مصادف با شب ولادت امام علی(ع) افتتاحیه ستاد اجرایی خدمات سفر را در پارک معلم ساعت٩:٣٠ صبح خواهیم داشت.


در ابتدا با امضاء لوح، فعالیت ستاد خدمات سفر آغاز می‌شود.


در ادامه تودیع و معارفه «ننه سرما» و «عمو نوروز» را توسط «حاجی فیروز» خواهیم داشت. در طی این مراسم لوح تقدیر به ننه سرما اهدا خواهد شد و حکم مسئولیت به عمو نوروز سپرده می‌شود.


بازدید از نیروهای خدماتی مثل نیروی انتظامی، اورژانس، هلال احمر و غرفه‌های فرهنگی، صنایع دستی، هنرهای تجسمی و بازدید از زمین فوتبالی که در پارک توسط شهرداری احداث شده است در برنامه قرار دارد.

عروسی در نوروزگاه
حمیدرضا هادی در ادامه گفت: همزمان با افتتاح خدمات سفر افتتاح اولین نوروزگاه را در برنامه قرار داده‌ایم.


این نوروزگاه در کنار سرای تاریخی جاوید قرار دارد. همچنین افتتاح غیررسمی اقامتگاه بوم گردی سرای جاوید را در همین روز خواهیم داشت.


همزمان با این افتتاحیه، مراسم عروسی واقعی در آن مکان در قالب نوروزگاه مستند سازی خواهد شد.


در رابطه با نوروزگاه این را اعلام کنیم که هدف این برنامه معرفی آداب و رسوم هر شهرستان است و با مستند نگاری‌های مختلف این آداب و رسوم در آثار ناملموس کشور ثبت خواهد شد.

شنبه اول سال ثبت کشور شد
در سال ۱۳۹۶ برنامه شنبه اول سال که مردم نی‌ریز در قدمگاه خضر جمع می‌شوند و خود را با وسایل مختلفی نظیر پارچه، پول و غیره متبرک می‌کنند مستندسازی و پرونده آن تکمیل شده و احتمالاً در هفته میراث فرهنگی که در اردیبهشت‌ماه می باشد از این سند ثبتی رونمایی خواهد شد.

حاجی فیروز در میان مسافران نوروزی
در ایام نوروز دو هنرمند با تن‌پوش عروسکی و حاجی فیروز به مکان‌هایی که مسافران نوروزی هستند، مراجعه می‌کنند و جاذبه‌های گردشگری نی‌ریز را با ایفای نقش معرفی می‌کنند.

مسابقه عکاسی
همچنین در حال رایزنی هستیم تا یک مسابقه عکاسی با موضوع نوروز راه بیندازیم. در این رابطه مسافران می‌توانند تصاویر نوروزی خود را برای ما ارسال کنند و پس از داوری آثار برگزیده، منتخبان در هر کجای کشور که باشند هدایایی برای آنها ارسال خواهد شد.

یک نقش هزار دست
برنامه «یک نقش هزار دست» یکی دیگر از برنامه‌های ما می‌باشد که هر مسافر به اطلاعات گردشگری مراجعه می‌کند و یک رج قالی خواهد بافت که در پایان چندین رج و نقش روی قالی نقش خواهد بست.

خیمه شب‌بازی نوروزی
خیمه شب بازی در ایام نوروز در پارک معلم اجرا خواهد شد که در آن توصیه‌های بهداشتی، پلیسی، امدادی، گردشگری شهرستان و هر چیزی که برای بچه‌ها جذاب باشد در این برنامه قرار می‌دهیم.


کتاب بازِ قصه حسنی که به صورت بنر در پارک معلم قرار گرفته است یکی دیگر از برنامه‌های نوروزی است که فرزندان با خواندن آن قصه از ما جایزه می‌گیرند.

نقالی‌خوانی برای نی‌ریز
نقالی‌خوانی هم در این ایام داریم. ۲۷ اثر تاریخی نی‌ریز در قالب یک بنر قرار دارد که قرار است آقای سعید صالح که از هنرمندان برجسته نی‌ریزی است در قالب یک نقال یا عمو نوروز اماکن تاریخی را برای مردم توضیح دهد.


کتابچه گردشگری شهرستان را هم به تیراژ ۵۰۰۰ نسخه با حمایت بخش خصوصی در حال انتشار داریم که اطلاعات و عکس‌های به روز در آن قرار داده شده است.


امسال برای اولین بار و توسط شهرداری نی‌ریز نقشه شهرستان به صورت دقیق و غنی شده در دست تهیه است که اطلاعات مختلف خدماتی گردشگری و اورژانسی در آن وجود دارد.

مسجد جامع‌کبیر بلیت‌فروشی می‌شود
همچنین برای اولین بار در ایام نوروز بازدید از مسجد جامع کبیر به صورت بلیت‌فروشی خواهد بود و از این طریق بخشی از هزینه‌های خادم و مرمت مسجد تأمین می‌شود. این مسئله در ایام نوروز به صورت پایلوت(آزمایشی) انجام می‌شود و اگر با مشکل روبرو نشود در ایام سال به همین شکل ادامه خواهیم داد.


هادی در رابطه با هزینه بلیت مسجد جامع‌کبیر گفت: بلیت این مسجد همانند موزه نی‌ریز دو هزار تومان خواهد بود.


سفره هفت سین میدانی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که شهرداری در پارک معلم آن را اجرا می‌کند.

موزه در تعطیلات باز است
همچنین موزه نیز از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر به صورت یکسره در ایام تعطیلات باز خواهد بود.


هادی در رابطه با مکان‌های برگزاری نوروزگاه گفت: در سه نقطه شهر نی‌ریز نوروزگاه برگزار خواهد شد؛ پارک معلم، سرای جاوید و ده فاضل.


یکی از نوروزگاه‌های ما امسال در «مِنمیان» در نزدیکی ده‌فاضل قرار دارد و توسط خانم شاهسونی اجرا می شود. این اقامتگاه قدیمی دارای ٧ اتاق است.


وی در آخر یادآور شد که امسال نوروزگاه‌های سراسر کشور رتبه‌بندی خواهند شد و امیدواریم که با برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم بتواند رتبه بسیار خوبی را در پایان تعطیلات به دست آورد.

بیمارستان در تعطیلات دو پزشکه است
در ایام تعطیلات شهروندان می‌توانند برای دسترسی به پزشک به بیمارستان شهدا مراجعه کنند. بیمارستان شهدا در این ایام دو پزشکه خواهد بود.


پزشکان متخصص و عمومی برای روزهای تعطیل نوروز سال ١٣٩٨ در بیمارستان شهدای نی ریز به صورت دائم حضور خواهند داشت.


به گفته مدیر داخلی بیمارستان شهدای نی‌ریز، با تلاش رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و مسئولان بیمارستان شهدا، برنامه‌ای برای حضور متخصصان و ارائه خدمات به بیماران تنظیم شده است.


این برنامه از ٢٨ اسفند امسال آغاز و تا ١٦ فروردین١٣٩٨ خورشیدی ادامه دارد.


لیلا زمانی‌نژاد گفت: در این برنامه کاری ١٨روزه ٢٩ پزشک متخصص روزهای تعطیلات را با حضور در شهرستان پوشش خواهند داد. برای مثال این برنامه برای ٥ تخصص ضروری به شرح زیر است: متخصص داخلی با ٤ پزشک، متخصص کودکان با ٣ پزشک، متخصص زنان با ٢ پزشک، متخصص جراحی عمومی با ٢ پزشک و متخصص ارتوپدی نیز با ٢ پزشک در روزهای تعطیل نوروز به بیماران شهرستان خدمات ارائه خواهند داد. 


زمانی‌نژاد درباره حضور پزشکان عمومی در اورژانس بیمارستان شهدا نیز گفت: در اغلب اوقات در روزهای تعطیل ٢ پزشک عمومی همزمان اورژانس را پشتیبانی خواهند کرد. برای نخستین بار از نیمه دوم تعطیلات یک متخصص طب اورژانس نیز علاوه بر ٢ پزشک عمومی در اورژانس بیمارستان شهدا حاضر خواهد بود.


همچنین به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان، مراکز بهداشتی درمانی ولی‌عصر، کوی سجاد و مرکز سلامت جامع شهید دکتر فقیهی در ایام نوروز تنها در روزهای غیرتعطیل فعال هستند و پزشک نیز در این مراکز حضور دارد.


ضمن اینکه درمانگاه تأمین اجتماعی در ایام نوروز فقط روزهای اداری و غیرتعطیل به بیماران خدمات ارائه می‌دهد.

۵۹ کلاس آماده پذیرایی از مسافران
مدیر آموزش و پرورش نی‌ریز با اعلام اینکه ستاد اسکان همچون سال‌های گذشته بر عهده آموزش و پرورش می‌باشد، گفت: امسال ۵۹ کلاس در ۸ مدرسه (شهید اکبری، شهید رجایی، دبیرستان زینبیه، آیت‌ا... کاشانی، فاطمه آزاد، سحاب، عفت و ۱۷ شهریور) را برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته‌ایم.


امیر ولی‌زاده با اعلام اینکه مدیریت ستاد اسکان امسال در ساختمان آموزش و پرورش می‌باشد، گفت: بنا داریم سفره هفت سین زیبایی را در اداره تدارک ببینیم. همچنین برای آماده‌سازی مدارس جهت مسافران نوروزی برای هر مدرسه مبلغ ١,٥ میلیون تومان جهت تعمیرات و مواد مصرفی از جمله مایع دستشویی و کیسه زباله در نظر گرفته‌ایم.


وی در رابطه با هزینه‌های مشخص شده برای کلاس‌های مختلف گفت: تعرفه این کلاس‌ها در سه رده «ویژه»، «گروه الف» و «گروه ب» تقسیم‌بندی شده است که در شهرستان نی‌ریز خانه معلم در رده ویژه و ۸ مدرسه در گروه ب دارد.


تعرفه‌ها برای فرهنگیان و خانواده (درجه اول شاغل و بازنشسته) در رده ویژه ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان، در گروه الف ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان و در گروه ب ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان می‌باشد.


همچنین هزینه‌ها برای کارمندان دولت (لشکری و کشوری) در گروه ویژه ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان، در گروه الف ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان و در گروه ب ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.
برای مشاغل آزاد تعرفه گروه الف، ٩٠ هزار و ۵۰۰ تومان و برای گروه ب ۷۰ هزار تومان تعیین شده است.
گفتنی است کلاس‌ها برای ۱ تا ۵ نفر می‌باشد و مازاد بر آن برای هر نفر بالای هفت سال در گروه ویژه ۴۵۰۰ تومان، در گروه الف ٤ هزار تومان و در گروه ب ٣ هزار تومان است.

آمادگی هلال‌احمر با گروه ٧٠ نفری
جمعیت هلال‌احمر به عنوان رئیس کمیته امداد و نجات نوروزی برنامه‌های خود را اینگونه اعلام کرد:
- آمادگی تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر و اورژانس جهت انجام اقدامات پیش بیمارستانی در مدت اجرای طرح نوروزی از ٢٥ اسفند تا ١٧ فروردین.


- برگزاری پست راهنمای مسافران نوروزی با حضور ٣ نفر از اعضای سازمان جوانان به صورت ٢٤ ساعته در محل پارک معلم.


- هماهنگی و ارزیابی عوامل ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرهای قطرویه، آباده‌طشک و مشکان جهت خاموش کردن آتش حوادث بین شهری.


- مشخص شدن تعداد ٧ حسینیه به منظور اسکان موقت در راه‌ماندگان در شهرهای نی‌ریز، مشکان، قطرویه و آباده‌طشک.


- مشخص شدن ٥ نقطه جهت فرود بالگرد اورژانس در صورت بروز حوادث بین شهری در محورهای مواصلاتی.


- آمادگی عوامل امداد و نجات بین شهری هلال احمر در پایگاه محور نی‌ریز- سیرجان


- تقویت انبار امداد و نجات بین شهری با ٢٠٠ بسته غذایی ٢٤ ساعته شامل (آب معدنی، بیسکویت، خرما، کنسرو ماهی و لوبیا، قاشق، چنگال و لیوان) جهت توزیع برای در راه‌ماندگان.
احمدی رئیس هلال‌احمر افزود: حدود ٧٠ نفر در قالب تیم‌های امدادی و اعضای جوانان و با حضور ٦ دستگاه خودروی امدادی و یک پایگاه جاده‌ای، آماده امدادرسانی هستند.


وی یکی از بزرگترین مشکلات هلال احمر را کمبود پایگاه امداد و نجات بین شهری در محور نی ریز- ارسنجان دانست.

از قرعه‌کشی پراید تا جوائز متعدد
مدیر روابط عمومی شهرداری نی‌ریز هم مهمترین برنامه‌ها را اینگونه برشمرد:


- استفاده از شخصیت نمایشی عمو نوروز در بازار نی‌ریز جهت ایجاد روحیه شور و نشاط بین شهروندان و کسبه در ٢ روز پایانی سال (صبح‌ها ساعت ١١ و عصرها ساعت ١٨)
- استقرار همه روزه چادر عشایر در پارک معلم همراه با توزیع آش رشته نذری و موسیقی محلی زنده


- قرعه‌کشی جوایز طرح شهروند خوش حساب (یک دستگاه پراید و ٥ کارت هدیه یک میلیون تومانی) در ٢٨ اسفندماه ساعت ١٩ در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- همکاری با مجموعه پایگاه امام خمینی در برقراری و برپایی اردوگاه فرهنگی منطقه گردشگری پلنگان در روزهای ١٢ و ١٣ فروردین.


- استقرار گشت‌های شهرداری در ایام نوروز به منظور حفظ و نگهداری فضای سبز، نظافت شهری، سد معبر و در صورت لزوم ارائه خدمات به مهمانان نوروزی.


- استفاده ویژه از زمین چمن مصنوعی پارک معلم با برنامه‌ریزی خاص و اجرای برنامه‌های مختلف همچون برگزاری جام، مسابقات پنالتی و... با حضور شهروندان و مهمانان نوروزی.
حسام بهجت‌نیا افزود: به جز برنامه مسابقه محله که برنامه‌ای کشوری است و به منظور شناسایی شهر نی‌ریز در رسانه ملی صورت پذیرفته، در اجرای همه برنامه‌های یاد شده از هنرمندان و شهروندان نی‌ریزی جهت برنامه‌ریزی و اجرای آن‌ها استفاده شده است.

ارشاد و برنامه‌های نوروزی
قطرانی کارشناس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های این اداره را بدین قرار برشمرد:


- برگزاری لحظه تحویل سال نو همچون سال‌های گذشته با همکاری اوقاف، بنیاد شهید و هیئت امنای امام‌زادگان در محل امامزاده و گلزار شهدا. البته با توجه به اینکه امسال لحظه تحویل سال نو در نیمه‌‌شب اتفاق می‌افتد، هنوز این مراسم هنوز قطعی نیست.


- برگزاری مسابقه نقاشی کودکان در تمامی عصرهای تعطیلات نوروز در پارک معلم.
- برپایی کارگاه طراحی چهره توسط آقای زهری‌زاده از طرف آموزشگاه احمد نی‌ریزی و انجمن هنرهای تجسمی در پارک معلم در ایام تعطیلات نوروز به مدت ١٠روز (صبح و عصر)
- برگزاری کارگاه نقش برجسته توسط آقای سیدمرتضی حسینی با همکاری انجمن هنرهای تجسمی به مدت ١٠ روز در ایام تعطیلات نوروز صبح و عصر در پارک معلم.


- برپایی جشنواره مجسمه‌سازی به مناسبت روز طبیعت در دو بخش ساخت مجسمه با عناصر طبیعی مانند سنگ، چوب، گیاهان و مواد بازیافتی مانند بطری و اشیاء دور ریختنی از طرف ارشاد. در پایان آثار این جشنواره توسط اداره ارشاد در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد. 


برگزاری نمایش مبارک و نوروز و نمایش عروسکی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و شهرداری در پارک معلم. عوامل اجرایی آن آقایان حسینی و صالح خواهند بود.


- «رادیو پارک» یا همان «رادیو چکاوک» در ایام تعطیلات هر روز دو بار با همکاری شهرداری با استفاده از سیستم صوتی پارک معلم به مدت ١٠روز صبح و عصر برنامه خواهند داشت. عوامل اجرایی آن آقایان پای‌برجا، صالح و فلاحتی می‌باشند.

مسیر سنگبری‌ها روشن می‌شود
رئیس اداره راهداری شهرستان نی‌ریز گفت: به زودی روشنایی مسیر شهرک سنگ به طول ٢ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.


شاهسونی در ادامه گفت: پروژه‌های این اداره از ٢٠ اسفند تا ١٧ فروردین به دلیل تعطیلات نوروز و مسافرت‌های نوروزی تعطیل است اما اداره راهداری از ٢٥ اسفند تا ١٧ فروردین در آماده‌باش کامل خواهد بود.


در این ایام گشت‌های راهداری فعال خواهند بود و به امدادرسانی و راهنمایی مسافران و روشن‌کردن مشعل در جاده‌ها خواهند پرداخت.


وی مهمترین برنامه‌های این اداره را به شرح زیر اعلام کرد:


- شستشوی علائم راهنمایی و رانندگی و نصب علائمی که دچارمشکل شده‌اند.


- نصب بنر، تعمیر چراغ چشمک‌زن، تمیزکردن حریم و ایمن‌سازی جاده‌ها، بازدید از ترمینال مسافربری و اتوبوس‌های جابه‌جایی مسافران، بازدید از پمپ بنزین‌ها و همکاری با پلیس راه برای گشت‌های نامحسوس.

تعطیلی پروژه‌‌ها تا بعد از تعطیلات
محمد یاراحمدی رئیس مسکن و شهرسازی گفت: اصلاح پروژه زیرگذر نی‌ریز شروع شده اما به دلیل تعطیلات نوروزی کارگاه تعطیل و بعد از تعطیلات دوباره شروع به کار خواهدکرد. 


در این ایام تمامی پروژه‌ها تعطیل و فعالیت آنها به بعد از تعطیلات موکول شده است.

عملیات فاضلاب تعطیل شد
پیمانکاران فاضلاب نی‌ریز تا بعد از تعطیلات نوروز دست از کار کشیدند.


شکوهی رئیس آبفا شهری گفت: پیمانکاران دیگر اقدام به حفاری نخواهند کرد و در حال حاضر مشغول آسفالت معابر هستند و شروع مجدد کار آنها ١٦ فروردین خواهد بود.


همچنین در صورت وقوع حادثه کشیک آبفا فعال می‌باشد.

۲۷۱۸ مورد بازرسی
معاون اداره صمت گفت: با توجه به فرا رسیدن سال نو و افزایش تقاضای عمومی برای تهیه کالا و خدمات در روزهای پایانی سال طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۳۹۸ از اول بهمن ۱۳۹۷ آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ ادامه می‌یابد.


بازرسی‌ها توسط بازرسی و نظارت اداره صمت و واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف و اتحادیه‌های تحت پوشش به صورت گشت‌های مشترک با همراهی تعزیرات حکومتی به مرحله اجرا گذاشته شده است.


اصغری در ادامه گفت: تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ نزدیک به ۲۷۱۸ مورد بازرسی انجام شده و ۱۳۷ واحد متخلف شناسایی شده‌اند.


گرانفروشی، خودداری از درج قیمت و عدم صدور فاکتور از جمله تخلفاتی بود که توسط بازرسین صورتجلسه و جهت صدور رأی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شده است.


گفتنی است این بازرسی‌ها مربوط به کل شهرستان نی‌ریز می باشد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها