تعداد بازدید: ۱۱۸۰
کد خبر: ۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸ - 2018 16 December

شاید دیدار مردمی هفته پیش مدیر‌کل سازمان حفاظت محیط زیست استان فارس را بتوان نمونه بارز دیدارهای مردمی دانست که علی‌رغم اهمیت آن، حتی ما خبرنگاران آن را کمتر در میان مدیران ارشد و میانی دولتی دیده‌ایم. از این جنس دیدارها و لمس بی‌واسطه مشکلات مردم از نزدیک، شاید آن قدر قدیمی شده باشد که کسی آن را به یاد نیاورد.


در این جلسه، تعداد زیادی از مردم مشکلاتشان را به شکل خصوصی با دکتر سعید محمودی در میان گذاشتند و مدیر کل با سعه صدر به حرف آنها گوش داد؛ مردمی که بیشترشان کشاورز و روستایی بودند.


این دیدارها هر چه بیشتر شود، احساس مردم را از این که مسئولان از جنس خودشان و در کنارشان هستند، بیشتر می‌کند. ارتباط مستقیم و بدون واسطه مردم با مسئول، می‌تواند هزینه آنها را نیز کم کند. مثلاً همین کشاورزان و روستائیانی که مجبورند برای یک کار اداری و مشکلی خاص بارها به اداره کل مراجعه کنند تا شاید با یک معاون مدیر کل ملاقات کنند، می‌توانند در یک دیدار ساده و به دور از تکلف مشکلشان را مطرح و حتی دستور پیگیری و حل آن را دریافت کنند. 


ضمن این که مسئولان شهرستانی نیز در میان صحبتهای مردم به نوعی مورد بازخواست قرار می‌گیرند. در این دیدارها مدیر کل می‌تواند متوجه شود که در حوزه زیر مجموعه خود چه می‌گذرد، چقدر به مشکلات مردم رسیدگی می‌شود و واقعیت خیلی از گزارشهایی که به عنوان بیلان کار به بالادست ارجاع می‌شود، آشکار می‌گردد. 


به عنوان مثال در سفر ماه‌های اخیر مسئولان بلندپایه کشوری به نی‌ریز، از لاریجانی و جهانگیری گرفته تا وزرا، استاندار و مدیران کل، هیچ خبری از دیدار مردمی و چهره به چهره به چشم نمی‌خورد. همین سفر اخیر دکتر اصغر نوراله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور به نی‌ریز می‌توانست دیداری مردمی را در دل خود داشته باشد تا جویندگان اشتغال و وام که نتوانسته‌اند تسهیلات سامانه کارا را دریافت کنند، و همچنین دیگرکارآفرینان می‌توانستند رو در رو و چهره به چهره مشکلات حوزه کاری خود را بیان کنند.


یا همین سفر اخیر مهندس فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی استان به نی‌ریز که مردم مشکلات و سؤالات بعضاً پاسخ داده نشده‌ای در این حوزه دارند.


آن چه مشخص است از ابتدای سال ١٣٩٦ تاکنون با دعوت و پیگیری نماینده مجلس، ٣ بار استاندار و حداقل ٢٠ مدیر کل استانی به نی‌ریز سفر کرده‌اند که خبری از دیدار مردمی به این شکل در آن به چشم نمی‌خورد.


به جز آن، برخی مدیران کل تاکنون یا اصلاً به نی‌ریز نیامده‌اند یا حداقل مدت زمان زیادی است که در این شهرستان حضور نیافته‌اند.


اما لازم است بگوییم که هر دیداری مردمی و چهره به چهره نیست. دیداری که یک طرفه باشد و برای جمعی از مردم حاضر در جلسه سخنانی ایراد شود، مثل دیدارهای چهره به چهره نمی‌تواند گره از کار آنان بگشاید و حرف دلشان را به گوش مسئولان برساند.


به هر حال امیدواریم این حرکت مثبت از طرف فرمانداری استمرار داشته باشد و برای سفر دیگر مدیران کل و مسئولان برنامه‌ریزی شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها