تعداد بازدید: ۱۶۵۶
کد خبر: ۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ - 2018 26 August
فرماندار نی‌ریز در گفتگوی اختصاصی :
هفته گذشته برای پیگیری برخی مشکلات مردم شهرستان نی‌ریز، گفتگویی با فرماندار ترتیب دادیم و در حوزه‌های مختلف سؤالاتی با او مطرح کردیم که می‌خوانید. با این توضیح که در این مصاحبه قصد انعکاس بیلان کاری وجود نداشت. بیلان کاری و گزارش عملکرد در خبرهای مختلفی که چاپ می‌شود آمده است.
این گفتگو در چند بخش از جمله: بهداشت و درمان، کشاورزی، صنعت، و حوزه مدیریتی واداری انجام شد که بخش نخست آن را در این شماره می‌خوانید.
 
- بخش NICU یا مراقبتهای ویژه کودکان، از ٣ سال پیش تجهیزات آن تهیه شده و ٢ سال نیز از تکمیل ساختمان آن می‌گذرد. تجهیزات آن را بنیاد برکت و ساختمانش را هم دولت تکمیل کرده است. در سفرهایی که دکتر ایمانیه و دکتر بهادر رؤسای دانشگاه علوم پزشکی به نی‌ریز داشتند قول دادند نیروی انسانی آن را تأمین کنند که شامل پزشک و پرستار است. در اَمرداد امسال به خاطر نبود این بخش ١٤ نوزاد اعزام شدند و یکی از آنها هم فوت کرده است. در این زمینه چرا اقدامی انجام نشده؟
 
من ابتدا قبل از پاسخ به این سؤال مقدمه‌ای را بگویم. قبلاً هم در پاسخ به سؤالات مردمی در همین مورد مکاتبه کرده‌ایم. بعضی از مسائل به شکلی تداعی می‌شود که مسئول همه‌چیز فرمانداری است. مثلاً در بحث راه مسئول فرماندار است. در مشکلات داخلی بهداشت و درمان مسئول فرمانداری است. در صورتی که اینطور نیست. فرمانداری تنها نقش اجرایی که در دولت دارد، اجرای انتخابات است.
 
بقیه موارد بیشتر بُعد نظارتی و هماهنگی است. NICU یک بحث تخصصی است. گرچه من اطلاعات آن را دارم، پیگیر‌ی‌هایی  هم کرده‌ام و موارد را ارائه می‌دهم. ولیکن این تصور که بهداشت و درمان اگر نقصی دارد باید از فرماندار بپرسیم، من می‌خواهم این دیدگاه اصلاح شود. هر موضوعی یک دستگاه متولی در کشور دارد و دستگاه‌های تخصصی باید پاسخگوی آن باشند. 
 
این که هر اتفاقی افتاد می‌گویند جلو فرمانداری تجمع کنیم، درست نیست. البته درِ فرمانداری به روی همه مردم باز است و ما هم وظیفه پیگیری داریم. ولی دستگاه‌های تخصصی باید پیگیر کار خودشان باشند. مثل NICU را باید بهداشت و درمان پاسخگو باشد. جاده را باید راه و شهرسازی پاسخ دهد.
 
وقتی یک مشکل وجود دارد مردم فکر می‌کنند کم‌کاری فرماندار است. البته من به مردم و رسانه‌ها حق می‌دهم که توقع اعمال نظارت از ما داشته باشند که چرا فلان دستگاه کارش را درست انجام نداده. این مطلب اول که لازم بود بگویم.
 
- سؤال ما هم دقیقاً از جنبه همین نظارت و هماهنگی و پیگیری از سوی فرمانداری است.
 
توضیح می‌دهم. نکته دیگر این است که شما این را هم مطرح کنید که این شهرستان برای تعیین محل ساخت بیمارستان، نزدیک به ٥ سال زمان صرف کرده بود و وقتی ما وارد شدیم، در عرض ٣-٤ ماه مشکل زمین را حل کردیم که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد.
 
ما در بحث بهداشت و درمان با دو بخش اقدامات روبرو هستیم: یکی بحث عمرانی است شامل احداث بیمارستان، احداث درمانگاه و غیره. در ٣ یا ٤ سال اخیر٦ مرکز بهداشتی درمانی در شهرستان ساخته شده؛ از جمله درمانگاه شهید فقیهی، درمانگاه مشکان، درمانگاه قطرویه. ٣-٤ مرکز سلامت در حال احداث است. نزدیک به ۱۰ خانه بهداشت در این چند سال ساخته شده.
 
با این که ما می‌دانیم بیمارستان جدید انشاءالله به بهره‌برداری می‌رسد، ولی درمانگاه تخصصی کنار بیمارستان شهدا و همچنین یک ساختمان اتفاقات در کنار بیمارستان قدیمی احداث شد و به بهره‌برداری رسید. NICU ساختمان مرتبی نداشت و در بیمارستان قسمتی را به آن اختصاص دادند و بازسازی‌اش کردند. اما مشکل آن همان نیروی انسانی است. در جریان هستید که با پیگیری‌های مستمر بنده و نماینده مجلس، دکتر بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی پس از انتصاب، اولین سفر شهرستانی را به نی‌ریز داشت. در دو ماه اخیر دو نشست با معاونان بهداشت و درمان داشته‌ام که بحث اصلی ما حضور نیروهای متخصص در شهرستان بود. برای NICU قول دادند که تا پایان شهریورماه نیروی آن از جمله پرستار و پزشک متخصص را تأمین کنند. برای پزشک متخصص زنان و پزشک سونوگراف نیز تدابیری اندیشیده شده. الان حضور دارند ولی مستمر نیست. اما در مهرماه که نقل و انتقالات و جذب نیروی جدید است، دانشگاه علوم پزشکی قول صددرصد داده که کمبود نیروهای متخصص را رفع کند و نیاز نی‌ریز در زمینه متخصص هر چه باشد، رفع شود.
 
- چه متخصصانی را قول داده‌اند؟
چیزی که مردم گله داشتند و به من هم منعکس شده و من پیگیری کردم، یکی پزشک سونوگراف بود که فکر می‌کنم هفته‌ای یک بار به نی‌ریز می‌آید. پزشک زنان و زایمان هم می‌آید. جراح مغز و اعصاب نداشتیم که امسال مستقر شد و حتی جلو جابه‌جایی ایشان را هم گرفتیم.
 
- دکتر بهادر قبلاً در سفر به نی‌ریز برای تأمین نیروی انسانی بخش NICU قول دادند تا تیرماه انجام می‌شود ولی تا الان انجام نشده.
 
خب قول دادند ولی بالاخره نیروی انسانی را می‌دانید نه تنها در بخش بهداشت و درمان بلکه در دیگر بخشها مجوز از سازمان امور استخدام اداری می‌خواهد. و این مجوزها سخت صادر می‌شود. در قانون برنامه‌های توسعه هست که دولت باید از بزرگ شدن بدنه خود جلوگیری کند. بنابراین راحت مجوز اضاف کردن نیروی دولتی صادر نمی‌شود. البته معاونین دانشگاه قول داده‌اند تا پایان شهریور مشکل حل می‌شود.
 
- یعنی تا یک ماه آینده مشکل NICU حل می‌شود؟
بله تا یک ماه آینده مشکل نیروی انسانی NICU حل می‌شود؛ تجهیزات و ساختمان هم قبلاً حل شده.
 
- متخصص زنان و زایمان الان دو نفر داریم ولی کامل حضور ندارند و همیشه فقط یک متخصص حضور دارد که ممکن است مشکل‌زا شود. این که می‌گویید مشکل تا مهر حل می‌شود آیا یک نفر دیگر اضاف می‌شود؟
 
آن چیزی که مردم گلایه داشتند و به ما منتقل کردند گفتند در مهرماه نیروهای متخصص جدید اضاف می‌شوند و نیاز نی‌ریز مرتفع می‌شود. صحبت این بود که مشکل را حل می‌کنیم. اگر موفق نشدیم، در مهرماه از نیروهای طرحی جدید نفرات مورد نیاز را می‌گیریم و هرچه کمبود متخصص داریم رفع می‌شود.
 
- تجهیزات بیمارستان فرسوده و مستعمل است. هفته پیش انتقادی از یک شهروند چاپ کردیم که یک نفر گفته بود مادرش را به بیمارستان برده و همه دستگاه‌های نوار قلب خراب بوده و سی‌تی‌اسکن شارژ نداشته و بیمار آنها به استهبان اعزام می‌شود. 
 
آیا شما مطمئن هستید که این قضیه درست است؟
- با بررسی‌های ما، پرسنل بیمارستان نی‌ریز هم این را تأیید کردند و از این قضیه ناراحتند. البته منحصر به همین هم نیست. بیمارستان نی‌ریز سه آمبولانس بیمار بر دارد که دو تای آن اسقاطی است و یکی هم بیش از ۸۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد. یا ژنراتور بیمارستان که فرسوده  است و در زمان قطعی برق هر آن ممکن است از کار بیفتد که برای جان بیماران خطرناک است.
 
من باز هم یادآوری می‌کنم که این مسائل ریز نه در حوزه کاری من است و نه به من اطلاع داده‌اند. من برای اولین بار است که می‌شنوم دستگاه نوار قلب در بیمارستان خراب باشد. این برای من خنده‌دار است. احتمالاً یا اشتباهی صورت گرفته یا این که ضعف بزرگی است. این مسائل داخلی یک بیمارستان است که مدیر بیمارستان باید بررسی کند. آیا برای خرابی دستگاه نوار قلب باید فرماندار جوابگو باشد؟
 
- این که ما از شما می‌پرسیم، به دلیل همان نقش نظارتی و سیاستگزاری شما در حوزه‌های مختلف است. شما نماینده عالی دولت در شهرستان هستید. آیا شده که با رئیس بیمارستان یا کارکنان آن مشکلات را بررسی کنید؟ شما به عنوان سازمان ناظر باید از مشکلات موجود در بخشهای مختلف شهرستان آگاه باشید. همین مسائل بارها در نشریه ما چاپ شده. 
این موردی که شما می‌گویید هیچ موقعی به من نه از سوی کارکنان و نه از سوی مدیران بهداشت و درمان منعکس نشده.
 
- در روزنامه که چاپ می‌شود شما نمی‌خوانید؟
فرماندار که فرصت نمی‌کند همه سایتها و روزنامه‌ها را بخواند.
 
- شما نی‌ریزان فارس این هفته را خوانده‌اید؟
تیترها را خوانده‌ام. برخی مطالب مرتبط را هم خوانده‌ام.
 
- آیا صفحه تریبون آزاد را که مشکلات و انتقادات مردم در آن منعکس می‌شود خوانده‌اید؟
نه نخوانده‌ام.
 
- می‌گویید در همه مسائل ریز فرماندار نباید پاسخگو باشد. آیا قبول دارید مردم این مشکلات را به حساب عملکرد دولتی می‌گذارند که شما نماینده عالی آن در شهرستان هستید؟
قبول دارم. ما وقتی یک جلسه می‌گذاریم و دکتر کشاورزی و دکتر همتی معاونان دانشگاه علوم پزشکی به نی‌ریز می‌آیند، برای پیگیری همین مسائل است. در آن جلسه شورای شهر و شهرستان، رؤسای شورای بخش‌ها، مسئولان شبکه بهداشت هم بودند و مسائلی مطرح شد. رئیس و مدیر داخلی بیمارستان و رئیس شبکه بهداشت و درمان هم بودند.  قرار نیست که از سیر تا پیاز را فرماندار بگوید. اینها همه مسئولیت دارند.
 
یک دستگاه‌هایی را هم گفتند. مثل «دی‌سی‌شوک» و چند دستگاه دیگر. در صورتجلسه هم آورده شد تا ظرف یک ماه آینده تأمین شود. بعد هم گزارش دادند که تأمین شده. خب می‌توانستند دستگاه نوار قلب را هم بگویند. تکلیف من برگزاری این جلسه بود تا مسئولین محلی مسائل را به آقایان بگویند.
 
- حالا اینها به کنار ولی آمبولانس بیماربر را که سالها است مشکل داریم. آیا شما در جریان نیستید؟
علیرغم این که وظیفه بهداشت و درمان است که پیگیری کند اما آمبولانس را من هم دنبال کرده‌ام. اما پیگیری آمبولانس را به تعامل با نماینده وابسته کرده‌اند.  وزیر بهداشت گفته که بنا به اعلام و پیگیری نمایندگان و تعداد آمبولانسی که در اختیار داریم، سهمیه‌هایی را به هر شهرستان اختصاص می‌دهیم.  این دیگر به عهده دکتر مسعودی است.
 
- آیا کمبودهای تجهیزاتی در جلسه شورای سلامت که ریاست آن برعهده شما است مطرح نمی‌شود؟ این شورا چند وقت یک بار برگزار می‌شود؟
به شکل ماهانه برگزار می‌شود. مطالب آن بیشتر موضوعات بیماریها، پیشگیری از بیماریها و مسائل بهداشتی است. مثل بحث فاضلاب و آلودگی‌های محیط‌زیستی و دفن زباله. دستور کار جلسه هم در اختیار بهداشت و درمان است. در این جلسه بحث تجهیزات کمتر مطرح می‌شود؛ هرچند اگر بخواهد مطرح شود، مانعی ندارد. 
 
- مشکل دیگر در حوزه درمان، نبود درمانگاه شبانه‌روزی است. مشکلی که باعث شده در روزهای تعطیل اتفاقات بیمارستان شهدا مملو از جمعیت شود؛ چرا که مطب پزشکان بخش خصوصی تعطیل است.
 
بحث درمانگاه شبانه‌روزی را بخش خصوصی باید ورود کند. بخش خصوصی هم ورود نمی‌کند به دلیل این که می‌گویند استقبال نمی‌شود. چون مردم علاقه‌مندند به دلیل هزینه‌های کمتر، به بیمارستان مراجعه کنند. البته درمانگاه سیدالشهدا که سپاه ساخته و رو به اتمام است، می‌تواند به ما کمک کند. البته یکی از پزشکان نیز متقاضی احداث درمانگاه بود که زمین آن واگذار شده که البته تاکنون اقدام بیشتری انجام نداده است. 
 
- برای حل موقت این مشکل، آیا با پزشکان جلسه نداشته‌اید تا در روزهای تعطیل مطبشان باز باشد؟
ما در همه تعطیلات از جمله ایام عید مشکل داشتیم. ما برای تعطیلات نوروز با نظام پزشکی جلسه داشتیم. البته ضابطه‌ای که آنها را ملزم به حضور کند وجود ندارد؛ هر چند هماهنگی شد تا پزشکان در روزهای عید نوروز حضور پیدا کنند. اما برای روزهای جمعه و دیگر تعطیلات نیاز به هماهنگی بیشتری وجود دارد. هرچند نمی‌توان آنها را مجبور به حضور در روزهای تعطیل کرد.
 
- الان درمانگاه بیمارستان شهدا بیماران غیر اورژانسی را قبول نمی‌کند و اگر کسی بیمار باشد، باید صبر کند تا روز شنبه که مطبهای خصوصی باز شود. امکان این که درمانگاه شهید فقیهی شبانه‌روزی شود وجود ندارد؟
این را باید با دانشگاه علوم پزشکی صحبت کنیم. 
 
- مدتی است یک سری تخلفات بهداشتی در نی‌ریز کشف می‌شود که مردم را نگران کرده؛ از جمله در رستورانها، اغذیه‌فروشی‌ها، فروشندگان مواد پروتئینی و شیرینی‌فروشی‌ها. بعضی از آنها اصلاً مجوز بهداشت ندارند. 
 
قبل از انقلاب در نی‌ریز یک کارمندشهرداری به نام آقای صدری  به تنهایی روی بازار از جمله: بهداشت، سد معبر، پروانه کسب و غیره نظارت داشت. همین  یک نفر همه این مسائل را نظارت و پیگیری می‌کرد. 
 
شما به عنوان رئیس شورای سلامت شهرستان دلیل این همه تخلف در حوزه بهداشت را چه می‌دانید؟
در مورد بازرسی‌ها همین که می‌گویند این دستگیر شد یا این که کالایی منهدم و مهدوم شد، نشان از نظارت و بازرسی‌ دارد. ما در شورای سلامت و امنیت غذایی اینها را مورد توجه و مباحثه قرار می‌دهیم. گزارش می‌خواهیم. گزارشها صوری نیستند. ساعت و روز بازرسی و این را که چند بازرسی انجام شده در این شورا می‌خواهیم و بررسی می‌کنیم. اگر این کارها انجام نمی‌شد که مردم و رسانه‌ها متوجه نمی‌شدند.
 
شما اشاره کردید به یک نیروی قبل از انقلاب. این را مورد توجه قرار دهید که قبل از انقلاب چند مغازه در نی‌ریز بود؟ وسعت نی‌ریز چقدر بود که با تذکر یک نفر مسائل حل می‌شد؟ برخورد کسبه و اصناف چگونه بود؟ نوع تخلفات چه بود؟ اینها همه متفاوت است و قابل قیاس نیست. طبیعی است که تعداد نیرو و همچنین تعداد تخلفات ما افزایش داشته باشد. ممکن است در این میان مغازه‌ای هم از زیر دید عبور کند.
 
- به نظر می‌آید ضمانت اجرایی ضعیف است. یکی از بازرسان بهداشت گلایه می‌کرد که نظارت ما ضمانت اجرایی ندارد. شاید این نظارت انجام می‌شود؛ اما بعد از نظارت چه؟ وقتی یک مغازه پروتئینی تخلفات عدیده‌ای دارد در حالی که قبلاً هم سابقه‌دار بوده و پرونده دارد، این چه معنی می‌تواند داشته باشد؟
 
بارها شده که در همین فرمانداری و در جلساتی که می‌گیریم، می‌گویند در نی‌ریز زیاد سختگیری می‌شود. از جمله در زمینه بهداشت و ساخت و ساز. مثلاً این که سقف فلان مغازه یک متر کوتاه است یا برای همین چند لبنیاتی که در نی‌ریز راه افتاد، زمین و زمان با ما تماس گرفتند که چرا اینقدر سختگیری می‌کنید و نمی‌گذارید در نی‌ریز شغل ایجاد شود؟ یا این که چرا نمی‌گذارید مردم از لبنیات محلی خودشان استفاده کنند؟ خلاصه از آن طرف هم فشار می‌آورند. شما می‌گویید چرا نظارت نمی‌کنید، از آن طرف می‌گویند چرا سختگیری می‌کنید.
 
البته بعضی برخوردها هم به شکل جریمه است و مردم و رسانه‌ها متوجه نمی‌شوند. مردم باید به نظارت بهداشتی اطمینان کنند. این بی اعتمادی بین مردم و مسئولان یا مردم و دستگاه‌ها است که مشکل ایجاد کرده است و ریشه در بعضی بدقولی‌ها دارد وگرنه کار دارد انجام می‌شود.  
ادامه دارد...

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها