تعداد بازدید: ۱۳۲۰
کد خبر: ۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ - 2018 19 August
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

یکشنبه این هفته سالروز وقوع کودتای ٢٨ اَمرداد در سال ١٣٣٢ خورشیدی است. این کودتای آمریکایی، انگلیسی و درباری، دولت ملی دکتر محمد مصدق را ساقط کرد و دولت نظامی کودتاچی سپهبد فضل‌اله‌زاهدی را حاکم کرد.


محمدرضا پهلوی که فرار کرده و به بغداد رفته بود بازگشت و با دیکتاتوری  تمام عیار و متکی به آمریکا، ٢٥ سال بر کشور حکمرانی کرد وسرانجام  در بهمن ١٣٥٧ سقوط کرد. 


خیانت انگلیس‌ها و روس‌ها سراسر تاریخ حداقل ٢٠٠ ساله ایران را اشتغال کرده، اما خیانت علنی آمریکا ازکودتای ٢٨  اَمرداد ١٣٣٢ شروع شد و روز به‌روز بیشتر و بیشتر شد. 


علی‌رغم اینکه مصدق در ماجرای نهضت ملی صنعت نفت وکوتاه‌کردن دست انگلیس از صنعت نفت کشور، به آمریکایی‌ها، خوشبینانه اعتماد کرد، فکر نمی‌کرد آمریکایی‌ها چنین خیانتی کنند و با انگلیس‌ها هم‌دست شوند  و دولتش را ساقط کنند. 


آمریکایی‌ها چندسال پیش به خاطر این خیانت تاریخی عذرخواهی کردند؛ اما حرکت چندماه اخیر آنها بیانگر آن است که آمریکا همان آمریکای ٦٥ سال پیش است یعنی غیرقابل اعتماد و خائن به ایران و ایرانی. عهدشکنی آمریکا در خروج از برجام دست کمی از خیانت سال ٣٢ ندارد،گویا قرار نبوده و نیست که ایران مسیر توسعه متوازن (سیاسی، اجتماعی و اقتصادی) را  طی کند.به نظر می‌رسد  توسعه ایران با منافع آمریکا در تضاد  استراتژیک است. 


... متأسفانه قدرت‌های شرقی همچون روسیه و چین نیز در عمل غیرقابل اعتمادند و هر جا منافعشان اقتضا کند روی ایران پا می‌گذارند  و می‌گذرند. 


اینکه آمریکایی‌ها امروز تهدید می‌کنند نفت ایران را تحریم می‌‌کنند، درست همان اقدامی است که انگلیسی‌ها در سال ١٣٣١ علیه دولت مصدق کردند، اگر تهدید نظامی می‌کنند،‌ درست همان اقدام انگلیسی‌است که ناو نیروی دریایی‌اشان را در بندر بصره مستقر وتهدید کردند صنایع نفت خوزستان، خصوصاً آبادان را اشغال می‌کنند. 


از تاریخ باید درس آموخت. به نظر می‌رسد لازم است با تصحیح و ترمیم ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بتوان بیش از گذشته از ظرفیت داخل کشور استفاده کرد و منافع ملی را حفظ نمود. مهمترین ترمیم‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: 


١- اعتماد عمومی به حکومت، سرمایه اجتماعی بسیار کارساز و مهمی است که نیازمند بازسازی است. 


٢- ریشه‌کنی فساد اقتصادی از واجباتی است که نیازمند اقدام عملی و بدون ملاحظه‌و رودربایستی است.


٣- اعتماد به رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی داخلی و بازگذاشتن دست آنها در نقد سازنده، واقع ‌بینانه و قانونی، تحمل انتقاد، تحمل آراء متفاوت و بعضاً متضاد و برداشتن سرپوش‌های خودساخته و ناکارا می‌تواند توانمندی داخلی را بالا ببرد و موجب بی‌اثرشدن تهدیدها گردد. 


٥- قطع کمک‌های مالی و سیاسی  و غیرقابل دفاع به خارج از کشور  و هزینه‌کردن آن در داخل به منظور ایجاد اشتغال پایدار  و بالابردن درآمد ملی  و کاهش بیکاری از دیگر راهکارهای موثر است.
شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها