تعداد بازدید: ۲۶۰۲
کد خبر: ۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸ - 2018 10 April
شهر فرنگ
محمد جلالی گروه هنر

«پایتخت ٥» بعد از سال‌ها غیبت در بخش سریال‌های نوروزی بار دیگر به روی آنتن آمد. سریالی که توانسته در میان معدود برنامه‌های موفق تلویزیونی رسانه ملی، مخاطب را به سوی خود جذب کند.


شاید یکی از دلایل محبوبیت‌ پایتخت پرداختن به یک زندگی کاملاً محلی، بدون تجملات، نزدیک به طبقه متوسط جامعه و همزادپنداری مخاطب باشد.
یکی دیگر از نقاط قوت «پایتخت» استفاده از گویش مازندرانی یا به قول خود اهالی آنجا «مازنی» باشد. استفاده از این گویش و شوخی‌های متعدد نه تنها واکنش منفی از سوی مازندرانی‌ها را به همراه نداشته است بلکه به نوعی موجب آشنایی مردم دیگر نقاط کشور با این گویش محلی بوده است.


اما مسئله آزاردهنده، اتصال این سریال به جریانات سیاسی، نظامی و... است.


در بخش‌های پیشین مسائلی همچون انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و شائبه طرفداری این سریال از دولتهای نهم و دهم با انتقاداتی همراه شد و حالا هم «پایتخت ٥» علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری به حمایت از تولیدات داخلی و سرمایه‌های ملی، به گونه‌ای سعی در معرفی ترکیه به عنوان کشوری گردشگری دارد. کشوری که همین حالا هم بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه بیشترین گردشگران را از ایران دارد.


در فصل پنجم ارتباط دادن یک خانواده شهرستانی به داعش و جنگ سوریه و عراق دور از واقعیت است. شاید اگر بدانیم سازمان هنری- رسانه‌ای اوج (حامی این سریال) که اکنون «به وقت شام» با همین موضوع را بر سر در سینما دارد، اسپانسر پایتخت نیز هست، خواهیم فهمید که چگونه داعش در یک سریال ایرانی ریشه دوانده است.


بانی‌فیلم در تحلیلی در سایت خود می‌نویسد: پلان‌های بالن‌سواری شخصیت‌های این سریال که گویا در نوشهر ضبط شده، به کام ترکیه و جاذبه‌های گردشگری آن تمام شد!


اختصاص دست و دلبازانه تایم زیادی از سریال به تصاویر توریستی از شهر «ادنا» در قسمت‌های اخیر عملاً آن را بدل به یک تبلیغاتچی زبل و ذوق زده برای ترکیه کرده است.
حاشیه‌های این سریال در بخش پنجم هم کم نبود.


بازیگر ایرانی بدون حجاب ساکن ترکیه در نقش زنی ارمنی سبب شد تا پس از انتقادات نام او از تیتراژ حذف شود. نگین میرزایی بازیگر سریال «پایتخت۵» که در واقع کارمند GEM  هم هست یا بوده و ساکن آنتالیاست، در حالی پایش به این سریال باز شده که هنوز عکس‌العمل شدید مدیران تلویزیون در قبال پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی از این شبکه و سیاست حذفی آنان از یاد اهالی سینما نرفته است.


جدا از این، انتقادات به مسئله ازدواج زودهنگام دختران در «پایتخت۵» به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی رایج در برخی مناطق ایران در حالی از سوی سازندگان این سریال بی‌پاسخ مانده که نمی‌توان از تبعات منفی آن در میان افکار عمومی جامعه به راحتی گذشت.


این ابهام در بخش حامی مالی این سریال هم دیده می‌شود و اختصاص فضای سریال و دو کاراکتر آن به تبلیغ یک اپلیکیشن با وجود منع قانونی صدا و سیما، برگ دیگری به تناقض‌های موجود در این باره می‌افزاید. نرم‌افزاری که اطلاعی از جزئیات و مشخصات متولیانش منتشر نشده و این روزها در دیگر شبکه‌ها نیز ردپای آن به چشم می‌خورد.


به هر روی اینکه مردم از یک سریال حمایت می‌کنند دلیلی نمی‌شود که از این فضای شکل گرفته به گونه‌ای استفاده شود که شائبه سوء استفاده پررنگ گردد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها