تعداد بازدید: ۱۷۰۹
کد خبر: ۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸ - 2018 05 February
با خبر شدیم که آرزو حقیقی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نی‌ریز، در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که با حضور قصه‌گویانی از ایران و چند کشور دیگر برگزار شده، مقام سوم را به دست آورده است.

او در این جشنواره  با قصه «قیچی که دنبال کار می‌گشت» شرکت کرده بود.


در این جشنواره ٥٢ قصه‌گو از ایران و جهان به مدت سه روز قصه‌های خود را برای شنونده‌ها بازگو کردند. 


به همین مناسبت با خانم آرزو حقیقی گفتگویی کردیم که می‌خوانید:


*****
او گفت: جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری ٢٠ سال است که در سطح کشوری و بین‌المللی اجرا می‌شود. با توجه به اینکه من در کانون پرورش فکری کار می‌کنم، تا الان در بیش از ١٠ جشنواره شرکت کرده‌ام. از طرفی قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان را یک ابزار مناسب آموزشی و تربیتی می‌دانم و شرکت در جشنواره را بهترین فرصت برای آموختن و تجربه‌کردن می‌دانم.


حقیقی گفت: مراحل راهیابی به این جشنواره در سطح کتابخانه، حوزه، استان، منطقه و بین‌المللی بود. 


در مرحله کتابخانه و حوزه و استان رقابت در سطح استان فارس بود که ٦ نفر به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردیم. در مرحله منطقه‌ای رقابت بین قصه‌گویان استانهای فارس، اصفهان، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، و کهکیلویه و بویراحمد بود که از استان فارس تنها من موفق شدم به مرحله بین المللی راه پیدا کنم .


وقتی می‌خواهند کارها را داوری کنند دو ملاک را در نظر می‌گیرند: اولین ملاک قصه است یعنی قصه باید مناسب مخاطب باشد، قابلیت قصه‌گویی داشته باشد، تکراری نباشد، پیام مناسب تربیتی یا آموزشی داشته باشد و غیره.


دومین ملاک قصه‌گویی است. یعنی قصه‌گو باید به قصه مسلط باشد، از لحن و بیان خوبی برخوردار باشد، تکنیک‌های قصه‌گویی را بلد باشد، خوب فضاسازی کند، خلاق باشد، و پایان‌بندی منسجم و مناسبی داشته   باشد.


این قصه‌گوی موفق، قصه «قیچی که دنبال کار می‌گشت» را در مرحله کتابخانه‌ای برای کودکان نی‌ریزی هم اجرا کرده.


او گفت: نزدیک سه سال است که در پایان تابستان مرحله کتابخانه‌ای جشنواره در نی‌ریز برگزار می‌شود و مربیان، پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، اعضای کودک و نوجوان و قصه‌گویان آزاد در کانون نی‌ریز قصه‌گویی می‌کنند که تقریباً با استقبال خوب کودکان هم روبرو شده است. 


مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان از خانواده‌ها خواست که از دنیای قصه‌ها غافل نشوند


گفتنی است آرزو حقیقی در جشنواره‌های قبل هم برگزیده استانی و منطقه‌ای شده است.


در همین صفحه، ننه‌سرما برایتان قصه «قیچی که دنبال کار می‌گشت» را چاپ کرده که می‌خوانید.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها