تعداد بازدید: ۲۲۸۳
کد خبر: ۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ - 2018 16 January
شورای شهر نی‌ریز در هفته گذشته میزبان اعضای نظام مهندسی بود.

در این جلسه که ١٨ دیماه برگزار شد، رئیس شورای شهر نی‌ریز موارد زیر را از رئیس و اعضای نظام مهندسی خواستار شد:


- در بحث زلزله و مقاوم سازی بناها در نی‌ریز این سازمان چگونه می‌تواند ورود کند؟ و در بحث مقاوم سازی بافت فرسوده چه پیشنهاداتی دارد؟


- نظارت خود را بر پروژه‌های قابل اجرا در نی‌ریز از جمله فاضلاب نی‌ریز افزایش دهید.


- نظام مهندسی یک برنامه اصولی جهت شیب‌بندی تأسیسات فاضلاب ساختمان‌ها برای اتصال به فاضلاب شهری ارائه نماید.

کنترل، جدی‌تر از قبل
رئیس سازمان نظام مهندسی در پاسخ به سؤالات رئیس شورای شهر و در رابطه با بحث زلزله گفت: مهندسان تحت نظارت ما مقررات ملی را اجرا می‌کنند و اگر کارفرما خلافی انجام دهد به شهرداری اطلاع داده می‌شود و این شهرداری است که باید بحث کنترلی را جدی‌تر از قبل بگیرد.


علی‌اکبر شبانی پیشنهاد داد تا با همکاری شهرداری نی‌ریز بحث وضعیت فضاهای عمومی، هتل، مهمانسراها و مراکز خرید را از نظر مقاوم سازی مورد بررسی قرار دهند.
وی همچنین پیشنهاد داد تا در ساخت و سازها تست میلگرد و بتن جدی گرفته شود و دایره ساختمانی شهرداری مدارک مربوط به این تست‌ها را چک کند. 

سرامیک در نما؛ ممنوع
رئیس این سازمان بحث از ممنوعیت استفاده از سرامیک در نماهای ساختمان را هم مطرح کرد و گفت: در زمان شهردار قبل به ما نامه‌ای زده شد و اعلام گردید که استفاده از نمای سرامیک ممنوع می‌باشد؛ اجرای این دستورالعمل نیاز به یک انعطاف دارد و اگر ما سختگیری کنیم قانون اجرا نخواهد شد.

پلیس ساختمان
در همین رابطه سجاد شاهسونی عضو شورای شهر گفت: باید از پلیس ساختمان کمک گرفت و نظارت را بیشتر کرد تا بتوانیم جلو نماهای سرامیک را بگیریم. در زلزله اخیر دیدیم که بیشتر نماهای ساختمان بود که با ریزش روبرو شدند.


استقلال سرپرست شهرداری نی‌ریز عنوان کرد:‌ مگر چند پلیس ساختمان داریم که بشود بر روی همه ساخت و سازها نظارت نمود. خود مردم باید در صورت مشاهده به ما اطلاع دهند و مطالبه‌گر باشند.


شبانی در ادامه از کارگروه‌های تخصصی فعال در نظام مهندسی همچون عمران، معماری و تأسیسات یاد کرد که می‌تواند در انجام پروژه‌ها شورای شهر و شهرداری را یاری نمایند.

مکان‌های امن و ناامن زلزله
هوشنگ شاهسونی از نظام مهندسی که گویا از قبل با تدوین برنامه‌‌ای وارد شورا شده بود سخنان خود را با پیشنهادات و انتقادات متعددی آغاز کرد و در خصوص وقوع زلزله گفت: ساختمان‌هایی که از سال ١٣٧٣ به بعد به صورت شناژی ساخته شده‌اند امکان فرار را به مردم می‌دهند.


وی از ساختمان‌هایی مثل مصلا، دانشگاه آزاد، علمی کاربردی، سالن‌های ورزشی و مدارس نوساز به عنوان مکان‌های امن در نی‌ریز نام برد و خیابان نواب صفوی، مسکن مهر و بافت‌های فرسوده شهری را مناطق پرخطر زلزله خواند.

وام ٣٠ میلیونی کم است
شاهسونی اعطای تسهیلات ٣٠ میلیونی ساخت خانه برای بافت فرسوده بسیار ناچیز خواند و از شورای شهر درخواست نمود تا با همکاری نماینده مجلس طرحی را تنظیم کنند تا این رقم افزایش یابد.


وی با انتقاد از اجرایی نشدن طرح کمربندی شهر نی‌ریز خواستار اجرایی شدن آن و دسترسی آسان شهروندان به خدماتی مثل بیمارستان جدید شد. یک بلوار می‌تواند شهر را از بن‌بست خارج کند.


وی نبود یک بازار بزرگ برای شهر نی‌ریز، نبود روشنایی از پارک معلم تا پمپ بنزین فرامرزی‌نژاد، محوطه سازی و ایجاد روشنایی در پارک جنگلی، ساخت یک شهرداری جدید، پیگیری روگذر و اصلاح زیرگذر نی‌ریز، جمع‌آوری و تعیین مکان برای نخاله‌های ساختمانی، اقدام در جهت اجباری کردن سنگ‌شکن‌ها و سنگبری‌‌ها برای استفاده از فیلتر جهت محافظت از محیط‌زیست و اعطای زمین و تسهیلات برای ساخت خانه برای اعضای نظام مهندسی را از دیگر پیشنهادات خود خواند.

پیشنهاداتی شبیه رؤیا
در این رابطه برخی از پیشنهادت شاهسونی توسط شاهمرادی عضو شورای شهر شبیه رؤیا خوانده شد و آنها را دست نیافتنی دانست که در این ارتباط شاهسونی از نظام مهندسی با رد این موضوع این اقدامات را قابل انجام خواند و گفت: اینکه این پیشنهادات دست نیافتی خوانده شود شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.


بنده تعاونی‌های مسکن سیمان سفید را با ١٦٠ واحد ظرف ٣-٢ سال ساختم. دلیلی برای نشدن وجود ندارد.


شاهمردای در پاسخ گفت: نمی‌شود یک تعاونی را با تصمیمات کلان شهری برابر دانست. برای یک پروژه بزرگ نیازمند یک اراده جمعی بین تمام ادارات هستیم. رینگ شهری مسئله‌ای است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن را اجرایی کند.


در این ارتباط نقشه‌برداری‌ها انجام شده است اما باید در گود اجرا بود تا مشکلات را دید.

بازار بزرگ شهری
شاهمرادی در مورد بازار شهری گفت: در رابطه با احداث بازارچه طرحی از میدان سرباز تا اداره برق طراحی شد و ١٥ میلیون تومان بابت طراحی داده شد اما تاکنون به دلیل کمبود بودجه اجرایی نشده است.


استقلال احداث بازار بزرگی مثل شاهین شهر اصفهان را نیازمند سرمایه‌گذار خواند و گفت: به نظر شما کسی در نی‌ریز است که بتواند ٢٠٠ باب مغازه احداث کند؟


در حد بضاعت شهرداری آمده‌ایم «بازار روز» را راه‌اندازی کرده‌ایم و قرار است یک هایپرمارکت هم در کنار آن ایجاد کنیم.


وی همچنین در مورد روشنایی ورودی شهر گفت: مکاتبه با اداره برق انجام داده‌ایم و گفتیم که مجوز برج نوری که قبلاً در آنجا نصب بوده را به ما بدهند تا بار دیگر به صورت موقت آن را راه‌اندازی نماییم.

ساماندهی نخاله‌های ساختمانی
سرپرست شهرداری نی‌ریز از مشخص شدن مکان تخلیه نخاله‌های ساختمانی خبر داد و گفت:‌ در بلوار شهید محلاتی(بلوار دارالرحمه) مکانی مشخص شده و با رانندگانی که اقدام به حمل این نخاله‌ها می کنند اعلام کرده ایم. 


 شاهسونی استفاده از پتاسیلی مثل نماینده و دعوت از مالکان جهت همکاری در جهت رینگ شهری را یک راه‌حل قابل اجرا و شدنی خواند.


رئیس نظام مهندسی برای پایان دادن به این جدل گفت:‌ افق‌ها و تعریف آن هیچ مانعی ندارد اما اینکه کدام یک امکان اجرا دارد به تصمیم شورا و شهرداری باز می‌گردد.


وی به بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در پلنگان هم پرداخت و گفت: می‌شود با کمک مهندسان ما در نظام مهندسی طرحی را به عنوان نمونه ارائه داد تا همه از آن پیروی کنند.

اگر نقشه برسد ٢ ماهه تملک زمین‌های روگذر را انجام می‌دهیم
در ادامه لایقمند در خصوص وضعیت زیرگذر گفت:‌ برای اصلاح زیرگذر علی‌رغم اینکه در حوزه کاری شهرداری نبود با مهندس امیری به توافق رسیدیم اما کار هنوز اجرایی نشده است.


در رابطه با قضیه روگذر اعلام کردیم که اگر نقشه‌ها از سوی راه‌ و شهرسازی نهایی شود ٢ ماهه کار تملک را انجام می‌دهیم اما تا این لحظه خبری نیست.

کیفیت آجر نی‌ریز
رئیس شورای شهر نی‌ریز در ادامه به بحث استفاده از آجر نی‌ریز به جای دیگر شهرها پرداخت و گفت: یک بررسی انجام دهید ببینید که اگر آجر نی‌ریز از استانداردهای لازم برخوردار است به کسانی که از این آجرها استفاده کنند خدمات تخفیفی شهرداری بدهیم.


شبانی در این ارتباط گفت: بنا داریم از سازمان استاندارد دعوت کنیم تا بر روی کیفیت آجرهای نی‌ریز نظر دهند. هر چند معتقدیم که کارگاه‌های تولید سفال و آجر باید به سمت برندسازی بروند.


لایقمند پیشنهاد داد تا نظام مهندسی و شورای شهر در یک پروژه اقتصادی مشترک شرکت کنند که با موافقت شبانی روبرو شد.

شناسایی نقاط کم نور
وی همچنین روشنایی معابر شهر را وظیفه توزیع برق دانست و گفت: تمام نقاط کم نور شهر را مشخص کرده‌ایم و قرار است طی نامه‌ای به این اداره اعلام نماییم.
رئیس شورای شهر نی‌ریز اولویت نصب المان‌های شهری را استفاده از نظرات کارشناسان و هنرمندان شهر خواند و از نظام مهندسی خواست تا در این زمینه از مهندسان خود بخواهد تا پیشنهادات خودشان را به شورا ارائه کنند.

نیوجرسی به جای بلوار
شاهمرادی هم در این جلسه پرده از یک مصوبه اجرا نشده برداشت و گفت: بر اساس مصوبه ریاست جمهوری قرار بود از پارک معلم تا پلیس راه در وسط بزرگراه بلوار کشیده شود اما برای کاش هزینه‌ها و انتقال بخشی از اعتبارات این پروژه به جایی دیگر آمده‌اند از نیوجرسی استفاده کرده‌اند که اصلاً در شأن مردم نی‌ریز نیست. این یک ظلم به مردم نی‌ریز است و مسئولان باید پاسخگو باشند.


در پایان مهندس حامد فرغت هم از مشکلات مالی شهرداری گفت و عنوان نمود: متأسفانه ما برای پرداخت حقوق رسمی کارکنان خود با مشکل روبرو هستیم.

 
گفتنی است در این جلسه تمامی اعضای شورای شهر حضور داشتند و به همراه شبانی رئیس نظام مهندسی، هوشنگ شاهسونی، سیدحسین طباطبایی و شهرام ضیغمی هم حاضر بودند.
 

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها