تعداد بازدید: ۲۲۳۶
کد خبر: ۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸ - 2017 05 November
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور/مدیرمسئول

خوشبختانه با توفیق الهی امسال نیز چون دو سال گذشته تحریریه هفته‌نامه نی‌ریزان فارس، ماهنامه نی‌تاک و سایت خبری هورگان موفق به حضور فعال در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات سراسری تهران شد.


خداوند به حقیر عنایت فرمود و توانستم از افتتاحیه تا اختتامیه در خدمت همکاران ارزشمند، پرتلاش و زحمتکش باشم.


همان‌گونه که در شماره ١٥٥ عرضه داشتم حضور در چنین عرصه‌هایی رهاوردهای زیادی می‌تواند داشته باشد که الحمدالله داشت.


بنا دارم تا آنجا که بتوانم و حوصله خوانندگان عزیز اجازه دهد مهمترین رهاوردهای این نمایشگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی را در این شماره و شماره های آینده به مخاطبان گرامی عرضه دارم. در این شماره دو دستاورد نمایشگاه را تقدیم می نمایم:


١- حضور همشهریان نی‌ریزی که به گفته بیشتر آنها از مدتی قبل منتظر بوده‌اند تا نمایشگاه برپا شود و از غرفه رسانه شهر و دیارشان دیدن کنند. برخی از آنان حتی در نی‌ریز متولد نشده و بزرگ هم نشده‌اند. پدر یا پدر بزرگ و اجدادشان در نی‌ریز بوده‌اند و سپس به دلایل گوناگون ساکن تهران شده‌اند اما با تمام وجود به نی‌ریز عزیز عشق می‌ورزند.


یکی از آنان سرکار خانم کاویان فرزند سرهنگ کاویان بود که در روزهای اول تشریف آوردند و دوستان تحریریه را بسیار تشویق کردند. کنجکاوی‌ام گل کرد و خواستم خانواده ایشان را بشناسم: سرهنگ کاویان پسر عموی مرحوم کاظمی‌نژاد است که منزلشان در کوچه روبه‌روی بانک ملی مرکزی نی‌ریز است. شاید همین قدر کافی باشد.


برخی از آنان دوران جوانی را در خدمت همشهریان بوده‌اند خصوصاً در آموزش و پرورش و عده‌ای از بزرگواران از نی‌ریز تشریف آوردند و ما را شرمنده ساختند.


از نظرات همه آنان استفاده کردیم و عشق آنان به شهر و دیار و رسانه و نشریه‌اشان را ستودیم.


احساس کردم این عزیزان با حضور در نمایشگاه احساس هویت بیشتر و عمیق‌تری می‌نمایند و بسیار خرسندند که در کلان شهر ١٢ میلیون نفری تهران رسانه‌ای از دیارشان با تمام توان در کنار هزار روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و... حضور دارد و عهده‌دار نمایندگی فرهنگی شهرستانی ١٢٠ هزار نفری است.


٢- مدیران کشوری و استانی با حضور در غرفه نی‌ریزان خوشبختانه از توانمندی‌های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نی‌ریز مطلع شدند و علاوه بر آن در جریان کاستی‌ها و نارسایی‌ها قرار گرفتند که مهمترین مورد حضور جناب آقای دکتر نوبخت معاون رئیس  جمهور، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود که مشکل خشکسالی تالاب بختگان را با ایشان مطرح کردیم.


ایشان قبلاً با بالگرد از بختگان بازدید کرده و قول مساعد برای رسیدگی داده بود که یادآورشان شدیم و گزارشی که از جلسه شورای شهر نی‌ریز با عنوان «بختگان نیازمند دو میلیارد متر مکعب آب»شماره قبل چاپ کرده بودیم در اختیار ایشان قرار دادیم که قول دادند در اولین سفرشان به فارس به اتفاق جناب آقای استاندار از دریاچه بختگان بازدید مجدد نمایند و اقدام جدی و عملیاتی نمایند.


غرفه «نی‌ریزان فارس» مکان بسیار مناسبی بود برای معرفی آثار باستانی و تاریخی نی‌ریز و نقش نی‌ریز در تمدن ایران و اسلام که ان‌شاءا... در شماره‌های بعد به شرح آن با ذکر مصادیق خواهیم پرداخت.


همین جا از همه بزرگوارانی که به هر شکل ممکن ما را در بر پایی غرفه و حضور در نمایشگاه سراسری مطبوعات تهران یاری کردند تشکر و سپاسگزاری می نمایم و برای آنان آرزوی سلامتی، موفقیت و پیروزی دارم.


معمولاً در این نمایشگاه تالارهای گفتگو پیش‌بینی شده که در آنها ابعاد مختلف مطبوعات توسط صاحب‌نظران و اهالی باتجربه مورد بحث قرار می‌گیرد. حضور در این گفتگوها موجب دریافت نکته‌های مفید می‌‌شود؛ ‌از جمله به یک مورد از این‌ ده‌ها گفتگویی که امسال برگزار شد اشاره می‌کنم: «نقش رسانه‌ها و مطبوعات درتوسعه محلی»


کارکرد مفید و عمیق دیگر نمایشگاه در تبادل تجربه کار مطبوعاتی است. دریافت تجربه مفید از دیگران و انتقال تجارب مفید خود به دیگران در این  نمایشگاه بسیار راحت و امکانپذیر است.


معمولاً دست‌اندرکاران مطبوعات به ویژه سردبیران و مدیران مسئول در غرفه‌های خود حضور دارند. ارتباط متقابل اهالی مطبوعات فرایند غنی‌سازی تولید مطلب را بالا می‌برد و کلاسی بزرگ برای شرکت‌کنندگان است. 


از دیگر مواردی که خصوصاً مطبوعات محلی در نمایشگاه مطبوعات به عرضه آن می‌پردازند، معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر، استان  و مناطق خود  است. 


که خوشبختانه دست‌اندرکاران هفته‌نامه نی‌ریزان فارس در این سه‌سال متوالی به خوبی به این مهم پرداختند. انتشار ویژه‌نامه  نمایشگاه در چهارصفحه رنگی که یک‌صفحه به نقشه گردشگری فارس و شهرستان نی‌ریز اختصاص داشت مورد استقبال بیش از ٩٠ درصد بازدیدکنندگان قرار گرفت.


علاوه بر آن ارائه عکس محراب مسجد جامع‌کبیر و نقشه منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور برای بازدیدکنندگان بسیار جالب بود بطوری‌که با کمبود این عکس و نقشه روبرو شدیم. بسیاری از بازدیدکنندگان در زمینه مناطق گردشگری نی‌‌ریز و فارس با خدمتگزاران شما در نی‌ریزان فارس به بحث و گفتگوهای بعضاً طولانی پرداختند. 


چند محقق و پژوهشگر نیز که در مباحث تاریخی مشغول پژوهش بودند به کسب اطلاعات تاریخی نی‌ریز پرداختند از جمله  مهندس سیدعلی شرافت مولا که تحقیقات مفصلی در باب الله‌وردی‌خان فرمانده کل نیروهای مسلح ایران و پسرش امام‌قلی‌خان حاکم فارس در دوره صفوی انجام داده بود و جویای آثار تاریخی آن دوره در نی‌ریز بود که یک جلد کتاب تاریخ و فرهنگ نی‌ریز نوشته دکتر محمد جواد شمس به وی اهدا و توضیحات لازم نیز از سوی همکاران داده شد.


برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه مطبوعات از دیگر مزایای برگزاری نمایشگاه سراسری مطبوعات تهران است که امسال نیز دوره‌های زیادی در زمینه خبرنویسی، عکاسی، طراحی و ... برگزار گردید.


امید است این ره‌آوردها بتوانند موجب ارتقاء کیفی و کمی همه مطبوعات خصوصاً مطبوعات محلی، استانی و منطقه‌ای شوند. إنشاءا... 


شاد و سالم و موفق باشید 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها