تعداد بازدید: ۱۹۱۰
کد خبر: ۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ - 2017 13 June
مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نی ریز: مشکلات صنعتگران صنایع دستی شهرستان نی ریز را می توان از طریق اختصاص تسهیلات بانکی با بهره مناسب حل نمود .
مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نی ریز با اشاره به فرارسیدن ایام تعطیلات تابستان گفت : دوره های اموزشی صنایع دستی رایگان در سرای فاتح نی ریز برگزار می شود.

در ادامه  گفتگویی پیرامون مسائل مربوط به هنر صنایع دستی شهرستان نی ریز با حمیدرضا هادی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشتیم که در زیر می‌خوانید:

نسبت به پتانسیل موجود، عملکرد صنایع دستی شهرستان چگونه بوده است؟
با توجه به اهمیت آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی و نقش آن در ایجاد اشتغال و توسعه مشاغل خانگی، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی این شهرستان  با هدف توسعه، ترویج و افزایش رونق اقتصادی این صنعت در سطح استان  وشهرستان و حمایت از صنعتگران و هنرمندان فعال در این عرصه تاکنون با برپایی دوره های آموزشی در مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان و بخش های  تابعه این مرکز، توانسته فعالیت های گسترده ای را در بخش آموزش برگزار نماید.

 تا کنون سه خانه تاریخی  که توسط شهرداری  محترم خریداری  وبا هزینه میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده  به منظور آشنایی هر چه بیشتر گردشگران از آثار تاریخی و صنایع دستی شهرستان و همچنین معرفی و زنده نگه داشتن هنرهای دستی به نسل جوان و کارآفرینی و اشتغال   در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار گرفته  ؛ هر کدام از این خانه های تاریخی برای اولین بار در شهرستان راه اندازی گردیده و مورد استقبال  گردشگران و عموم مردم واقع گردیده .

چه رشته هایی هم اکنون در شهرستان فعال است؟
صنایع دستی در رشته های سفالگری – چاقو سازی – گیوه دوزی – نمد مالی – معرق – ملکی دوزی – قالیبافی – گبه بافی– گلیم بافی – سراجی – رودوزیهای سنتی – تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی – بافتنی های سنتی – رودوزیهای سنتی و الحاقی – گره چینی – خراطی - منبت و پیکر تراشی ، نقاشی ایرانی و ... در شهرستان نی ریز نزدیک به 200  پروانه تولید انفرادی صادر و مشغول به کار می باشند، از جمله  کارگاههایی  در رشته سفالگری -  چاقوسازی - سراجی -  معرق – مشبک - خراطی – بیش از  300 کارگاه گلیم و فرش در شهر و روستا  و تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی  مشغول به کار می باشند .

مراکز تحت پوشش میراث فرهنگی شهرستان
خانه تاریخی حیدری به عنوان خانه صنایع دستی ، خانه  تاریخی شمشیری بعنوان خانه هنرهای سنتی و خانه تاریخی فاتح بعنوان سرای فاتح  می باشد  با هدف آموزش در رشته های منسوخ و بومی و برگزاری نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی   راه اندازی شده اند و همچنین با توجه به اهمیت آموزش در این صنعت ، گستره آموزشی صنایع دستی در شهرستان  روند خوبی داشته و دوره های آموزشی صنایع دستی در9  مرکز آموزشی خانه های  تاریخی ، شرکت تعاونی ها ، آموزشگاه آزاد و مجتمع آموزشی فاتح مشکان  از طریق انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد با بخش خصوصی که  طی آن  رشته  های صنایع دستی و هنرهای سنتی (گلیم بافی، سفالگری، نگارگری، تذهیب، سراجی (چرم دست دوز)، معرق چوب، مشبک چوب ، رودوزیهای سنتی و الحاقی  ، زیورآلات سنتی، منبت چوب، حصیربافی ، چاقو سازی ، خراطی  ، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و بافتنی های سنتی ( 5 میل بافی ، قلاب بافی ، عروسک بافی و پوشاک دومیل  ) به هنرجویان آموزش داده می شود .

کدام صنایع در شرایط فعلی از فعالیت بیشتری برخوردار هستند؟
 با توجه به قدمت و سابقه تاریخی صنعت چاقو سازی که باعث شده هم اکنون نیز کارگاههای زیادی در شهرستان مشغول به تولید و عرضه چاقو می باشند ولی متاسفانه تاکنون هیچگونه کارگاه تولید صنتی این محصول در شهرستان راه اندازی نشده و از این ظرفیت بالقوه در راستای توسعه این صنعت بهره برداری نگردیده .

   سفالگری نیز  از شاخص ترین صنایع دستی و  بومی شهرستان  می باشد که در حال حاضر یک کارگاه به صورت سنتی مشغول به تولید و فعالیت می باشد و وجود خاکهای مناسب و تنوع در تولید محصولات سفالی می توان این صنعت را نیز به صورت صنعتی و قابل رقابت با محصولات مشابه در سطح کشور تولید و عرضه نمود  .

گلیم بافی : بافت گلیم که هم اکنون نیز بیشتر در سطح روستاهای شهرستان بصورت کارگاههای خانگی رونق دارد و اخیراً گلیم منطقه مشکان نیز موفق به اخذ ثبت آثار گردیده و نشان از ظرفیت و پتاسیل بالای این محصول در شهرستان می باشد . 

عمده ترین مشکل صنعت گران شهرستان چیست؟

یکی از دغدغه ها و مشکلات عمده صنعتگران بیمه آنهاست  و رفع بخشی از مشکلات صنعتگران صنایع دستی شهرستان نی ریز را می توان  از طریق اختصاص تسهیلات بانکی با بهره مناسب حل نمود  .

کلاسهای آموزش هنرهای صنایع دستی در تابستان برگزار می شود؟
این اداره در راستای اجرای برنامه های توسعه و ترویج صنایع دستی و هنرهای بومی و بمنظور ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان در قالب تولید و عرضه هنرهای سنتی  ،معرفی و  آشنایی هر چه بیشتر علاقمندان  به هنرهای بومی و اصیل ، ایجاد محیطی سالم جهت پربار کردن اوقات فراقت عموم بخصوص جوانان و نوجوانان در محیطی فرهنگی ، هنری ، تاریخی و دلنشین  با همکاری سرای فاتح  قصد برگزاری دوره های آموزشی رایگان  زیر نظر اساتید مجرب  را دارد که علاقمندان  می توانند با مراجعه به سرای فاتح واقع در خیابان امام خمینی (ره) جهت ثبت نام و بهرمند شدن از این کلاسها اقدام نمایند .

حرف آخر...
امید است با رشد و توسعه صنایع دستی گام های موثری در جهت ایجاد فرصت های شغلی برداشته تا این صنعت جایگاه واقعی خود را از جهات اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال زایی, پیدا وموجبات رشد و توسعه اقتصادی فراهم گردد و دانش آموختگان فرهیخته صنایع دستی بتوانند زمینه های ایجاد اشتغال و کارآفرینی را با تکیه بر باورهای ملی و مذهبی و دیدگاههای فرهنگی  بیش از پیش فراهم آورده و در نگاه ملی و منطقه ای با اجرای برنامه های عملیاتی در راستای چشم انداز بلند مدت شاهد افزایش میزان تولید ناخالص داخلی این هنر و صنعت در مقایسه با سایر بخش  های اقتصادی باشیم .

برچسب ها: صنایع دستی ، فارس ، نی ریز
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها