تعداد بازدید: ۱۸۷۵
کد خبر: ۱۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳ - 2017 23 April
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

معمولاً به شوراهای شهر، روستا، بخش، شهرستان، ‌استان و عالی استانها عنوان غیررسمی پارلمان محلی می‌دهند .بعضی آن را یک مجلس محلی و منطقه‌ای می‌دانند؛  البته  درکشورهایی که نظام سیاسی آنها فدرال است مانند سویس، هند، آلمان، آمریکا و ...هر ایالت دارای یک پارلمان (مجلس) ایالتی است که کار قانون‌گذاری آن ایالت را برعهده دارد کما اینکه فرماندار ایالت نقش رئیس جمهور آن ایالت را دارد.


البته اختیارات قانونی شوراها در کشور ما کم ‌است که امید است با توجه به عمر ٣٩ ساله انقلاب اسلامی و ١٦ ساله شوراها، مجلس شورای اسلامی در قانون تشکیلات شوراهای کشوری تجدیدنظر کند و نسبت به افزایش اختیارات شوراها اقدام نماید؛ در عین حال در شرایط کنونی و با ظرفیت قانونی موجود، شوراها در روستا و شهر می‌توانند نقش‌آفرین و اثرگذار باشند. 


آنچه می‌تواند موجب استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی شوراها شود، توانمندی اعضای آنهاست، قطعاً تجربه، تخصص، اطلاعات از حوزه شهری و روستایی، علاقه، پشتکار، داشتن مهارت تعامل و ارتباط با قشرهای مختلف، داشتن روحیه نظارت قوی و مستمر از جمله ملاکهایی می‌باشند که برای سنجش توانمندی لازمند. انعطاف‌پذیری،‌ راستگویی، وفای به عهد و مردمداری می‌تواند در کنار ملاکهای بالا میزان اثربخشی عضو شورا را بالا ببرد. 


از این جهت در این نوشتار کوتاه لازم دانستم نکاتی را به کاندیدای محترم شوراهای شهر و روستا عرض نمایم: 


١-نگاه وبرنامه جامع‌نگرتوسعه شهرستان را جایگزین نگاه محله‌ای و  طایفه‌ای نمایند.


٢- وعده‌های غیرقابل‌اجرا به مردم ندهند.


٣- همواره به یاد داشته باشند که جزء تابع کل است، حوزه انتخابیه کاندیداها شهر یا روستای  مشخصی است که جزئی از کل کشور است ولذا جزء باید همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور حرکت کند.


برنامه توسعه ششم، قانون بودجه، قانون اساسی، قانون شهرداریها و دهیاریها به عنوان سند بالادستی باید مدنظر اعضای شورای شهر و روستا باشد تا در چهارچوب آن بتوانند در راستای توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حوزه انتخابیه خود گام بردارند.


٤- به مطالبات غیرقابل‌قبول و غیراجرایی رأی‌دهندگان در همین فرصتی که مشغول تبلیغ و تعامل با مردم هستند، با صراحت و صادقانه پاسخ منفی بدهند و دلایل منطقی خود را نیز بیان دارند. مطمئن باشند در این صورت اعتماد مردم بیشتر جلب خواهد شد.


٥- از کلی‌نگری بپرهیزید و برنامه دقیق و مصداقی توسعه شهری و روستایی را به مردم ارائه دهید.


توصیه‌هایی به مردم و رأی‌دهندگان دارم که امید است بتوانم در شماره‌های بعد ارائه نمایم.


شاد و سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها