تعداد بازدید: ۳۶۷۹
کد خبر: ۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴ - 2017 28 February
مدیر عامل اتاق بازرگانی شیراز گفت: من هم این مطلب را شنیده ام که در تولید کالباس به جای پسته از باقلا استفاده می‌کنند.
تقلب ها و تخلفات در تولید فرآورده‌های گوشتی که توسط شرکت‌های غیرمعتبر و خاطی انجام می پذیرد معمولا هر از چند گاهی به رغم همه نظارت ها و بازرسی ها باز هم اتفاق می افتد، افزودن پودر استخوان به فرآورده های گوشتی، مخلوط کردن گوشت سر حیوان و احشای حیوانی مانند گوشت شش و کلیه و کبد به جای گوشت مناسب و استفاده از گوشت حیوانات ارزان قیمت و حتی معدومی در تولید این فراورده ها دور از ذهن نیست و چه بسا در تولید محصولات تقلبی دیده شود.

افزودن پودر خون به همبرگر و سوسیس و کالباس، رعایت نکردن فرمول استاندارد و افزودن مقادیر زیاد مواد افزودنی و مواد پرکننده، افزودن نیتریت به مقادیر بیش از حد برای بهبود رنگ و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و اضافه کردن یک نوع باقلای مشابه پسته در کالباس پسته دار از دیگر تقلب هایی است که از سوی منتقدان فراورده‌های گوشتی مطرح می شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در این رابطه مدیر عامل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این زمینه با بیان اینکه من هم این مطلب را شنیده ام که در تولید کالباس به جای پسته از باقلا استفاده می‌کنند گفت: تاکنون مستندی در این زمینه به دستم نرسیده است، در هر حال و در صورت استفاده، این کار تقلب است و حتما برای بیماران فاویسم مشکلات اساسی ایجاد خواهد کرد.



جمال رازقی جهرمی بیان داشت: باید توجه داشت که اغلب واحدهای تولید کننده سوسیس و کالباس به اقدامات تقلب روی آورده اند که ساده‌ترین راه فهمیدن، قیمت کالاهایی است که در بازار عرضه می کنند.واقعا سوسیس و کالباس کیلویی دو هزار تومان با چه ماده اولیه ای تولید شده است؟ این وظیفه دستگاه های نظارتی است که در این زمینه بیشتر نظارت کنند.
در ادامه مدیر کل استاندارد استان فارس نیز با بیان این که استفاده از باقلا به جای پسته در تولید کالباس مصداق تقلب است گفت: ما تا کنون به شکایتی در این زمینه برخورد نکرده ایم اما قطعاً اگر مواردی باشد قابل رسیدگی و پیگیری است .

مرتضی رهنما، استفاده از مواد غیرمجاز در تولید کالباس را تخلف و تقلب دانست و گفت: اگر در تولید محصول کالباس، باقلا استفاده شود و محصول را با عنوان کالباس محتوی پسته به مردم عرضه کنند این کار قطعا تقلب و تخلف است اینگونه عرضه محصول نوعی فریب کاری و قابل رسیدگی است، از نظر عرف بازرسی نیز استفاده از باقلا به جای پسته نوعی کم فروشی است که مسئولان بازرسی و نظارت مسئولیت برخورد دارند چنانچه این موارد به صورت مصداقی و مستند به اداره استاندارد عرضه شود قطعا پروانه متخلفان باطل خواهد شد.

مدیر کل استاندارد فارس به خطراتی که مصرف کالباس باقلا دار برای بیماران فاویسم به دنبال دارد پرداخت و گفت: به خطر افتادن سلامت مردم در مصرف این محصولات جرم سنگینی است که قطعا سازمان‌های مسئول و ناظران و بازرسان در برابر آن نباید کوتاه بیایند و این جرم برخوردهای سختی به دنبال دارد.

در این رابطه دکتر موسی صالحی متخصص رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز استفاده از باقلا به جای پسته در کالباس را زیان آور توصیف کرد و با تردید در قیمت کالباس‌های عرضه شده در بازار گفت: کالباس با این قیمتی که دارد، هرگز نمی تواند حاوی پسته باشد.گفتنی است مصرف این مواد همراه با نان سفید بدون سبوس، سس ها و نوشابه ها مضرات مصرف آن را تشدید می کند.

نیترات سدیم مصرف شده در کالباس به راحتی به نیتریت تبدیل می‌شود که با ترکیب شدن با ترکیبات غذایی همچون آمین ها و آمیدها در بزاق دهان و معده و کولون و مثانه تبدیل به ترکیبات نیتروز که ماده ای سرطان زا می باشد می‌شود. ابتلا به سرطان کولون روده بزرگ، معده و لوزالمعده در مصرف کنندگان این محصولات دور از ذهن نیست.

نمک زیاد سوسیس و کالباس نیز موجب افزایش فشار خون می باشد این محصولات دیر هضم اند و موجب سوء هاضمه و به هم ریختگی دستگاه گوارش می گردد .

منبع: خبرجنوب


✔️دریافت گلچینی از مهمترین رویداد های نی ریز ، استان و ایران
با عضویت در کانال تلگرام هورگان ( سرزمین خورشید)

برای عضویت کلیک کنید
@hourgan   آدرس کانال
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها