تعداد بازدید: ۲۵۸۹
کد خبر: ۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷ - 2017 06 February
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

برای نسل اول و دوم انقلاب شاید غیرقابل تصور است که چهاردهه از عمر انقلاب اسلامی ایران گذشته است؛ به هر حال سرعت زمان آنقدر زیاد است که همیشه انسانها را غافلگیر می‌کند.


مردان، زنان و جوانانی که درطول سال١٣٥٧ در خیابانهای ایران با هیجان و اعتقاد، خواسته‌های تاریخی خود را فریاد می‌زدند،  فکرنمی‌کردند به این سرعت ٤٠ سال بگذرد.


در همین خیابانهای نی‌ریز مخصوصاً مسیر مسجد جامع کبیر تا مسجدجامع صغیر (امام خمینی کنونی) تقریباً روزانه و حتی در بسیاری  از  شبها شاهد حضور بی‌‌نظیر مردم از قشرهای گوناگون بودند که خاستگاهشان مساجد شهر بود و هیچکدام از مساجد گنجایش انبوه مردم انقلابی را نداشت. زنده یاد سید علاءالدین علوی بخشهایی از این تظاهرات را به تصویر کشیده‌است.(خدایش رحمت کناد)


بسیاری از آن جوانان دیندار، غیور، شجاع و هدفمند سالهاست در  گلزار مطهر شهدا خفته‌اند و به حکم نویدبخش وحی «نزد خدایشان روزی می‌خورند»(آل‌عمران/ ١٦٩)، و متنعم به نعمتهای بیکران الهی در فردوس برین‌اند. (درود خداوند بر همه آنان و نامشان برای همیشه بر تارک تاریخ فداکاریهای این مرز و بوم درخشان باد)


به هرحال کارنامه انقلاب ٤٠ ساله اسلامی ایران نیازمند باز‌خوانی، بازنویسی عالمانه، منصفانه و شجاعانه است.هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که حرکتهای عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هیچ عیب و ایرادی ندارند و یا بالعکس سراپا عیب و ایرادند.  به فرموده مولانا:


هر که گوید جمله حقند احمقی است

و آنکه گوید جمله باطل او شقی است


کارنامه ٤٠ ساله انقلاب صفحات درخشانی دارد همچون:

١- حفظ استقلال کشور با وجود همه فشارهای زاایدالوصف.

٢-  حرکت به سمت دمکراسی و مردم‌سالاری با انجام میانگین هرساله یک انتخابات.

٣- تلاش در جهت عملیاتی نمودن آموزه‌های اسلامی و شیعی.


٤- کسب تجربه در زمینه سیاست داخلی و خارجی.
     در مقابل نارسایی‌های ساختاری هم وجود دارد که مانع از دستیابی کامل وسریع به اهداف انقلاب شده است؛ ‌از جمله :


١- اجرانشدن برخی از اصول قانون اساسی که سند برتر و بالا دستی جمهوری اسلامی است  که به عنوان نمو‌نه  می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:


   ١-١- اصل ٣٧ که به اصل برائت مشهور است و می‌گوید: « اصل‏، برائت‏ است‏ و هیچکس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‌شود، مگر این‏ که‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ گردد.»آیا در  استخدامها ، تأیید صلاحیتها وموارد مشابه این اصل اجرا می‌شود؟


   ٢-١-  برپایه اصل‏ بیست و سوم تفتیش عقاید بدون هیچ قیدی ممنوع است: «تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏عقیده‏ ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.» که در اجرا با مشکل روبروست.


٢- کم‌توجهی به مقتضیات زمان، مخصوصاً اینکه حاکمیت سیاسی کشور،‌ حاکمیت دینی است و عالمان دینی و حوزه‌های دینی ما باید آموزه‌ها و احکام اسلامی را از نظریه و تئوری تبدیل به برنامه‌های کاربردی نمایند و پاسخگوی نیازهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با ارائه راهکار عملی اسلامی باشند. دراین زمینه مشکلات زیادی وجود دارد.


٣- حذف تدریجی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی، به عناوین گوناگون، ‌اگرکسی تاریخ انقلاب های گذشته را بخواند متوجه زیان جبران‌ناپذیر این انقلاب‌ها  از حذف منابع انسانی خودشان می‌شود.


٤- کم‌توجهی به اصول جمهوریت نظام و ارائه تفسیرهایی مخالف اهدف انقلاب که آزادی‌های مصرح قانونی را محدود و  محدودتر می‌کند و همین مسئله از نظر جامعه‌شناسی یکی از دلایل رشد  افسار گسیخته فساد مالی است.


امید است که تصمیم‌سازان و سیاستگذاران برای رفع کاستی‌ها با درنظر گرفتن شرایط انقلاب ،‌کشور و جهان، گامهای استوار بردارند تا جمهوری اسلامی هم در بُعد جمهوریت و هم در بُعد اسلامیت رشدی درخورنماید.


إن‌شاءا....


حضورهمه ما در راهپیمایی روز ٢٢ بهمن، نماد پافشاری به منظور حرکت به سمت اهداف انقلاب می‌باشد، خصوصاً اجرای کامل هدفی که در این شعار متبلور است: «استقلال،  آزادی، جمهوری اسلامی».


شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها