تعداد بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۴ - 2023 16 April
گرانی، فیلترینگ و جام جهانی بی‌رمق!

در شماره گذشته به بررسی وقایع رخ داده در نیمه اول سال ۱۴۰۱ پرداختیم. در این شماره نیمه دوم سال و بخش پایانی آن را مطالعه می‌کنید:

- مهرماه ۱۴۰۱ با آغاز سال تحصیلی ۱۶ هزار دانش‌آموز نی‌ریزی در ۱۶۷ مدرسه آغاز شد.

- پسته‌کاران در سال قبل حال و روز خوبی نداشتند و مجموع تولیدات آن‌ها به یک پنجم سال گذشته (حدود ۲۰۰۰ تن) رسید. انجیرکاران هم از قیمت‌گذاری نامناسب انجیر و نبودن مشتری گلایه داشتند؛ مسئله‌ای که یک ماه بعد و در آبان‌ماه دامن انارکاران را گرفت و با وجود محصول بالا، قیمت بسیار پایین آمد و مشتری نداشت.

- در حوزه سیاسی حقیری و قبادی‌پور به عنوان معاونان جدید برنامه‌ریزی و سیاسی فرمانداری معرفی شدند.

- در بخش درمان و در مهرماه سال گذشته داروی بیهوشی، سرم و برخی از آنتی‌بیونیک‌ها در سراسر کشور و از جمله نی‌ریز با کمبود شدید روبرو شد.

- نتایج استخدامی فولاد اعلام شد و بر خلاف پیش‌بینی‌ها نیروی مورد نیاز اعلام شده حدود ۷۰ نفر کمتر از آمار اعلامی اولیه (۴۵۵ نفری) بود و حدود ۶۰۰ نفر از پذیرفته نشدگان  معترض بودند که این مسئله سبب شد تا فرماندار اعلام کرد کارگروه تشکیل می‌دهد و موارد اعتراضی را بررسی می‌کند، اما با وجود تشکیل این کارگروه، خروجی آن مشخص نشد.

- تعدادی از مسئولان آبی نی‌ریز به دعوت شورای شهر در جلسه‌ای شرکت کردند و به دنبال راهکاری برای انتقال آب از اسلام آباد به نی‌ریز  بودند.

رئیس منابع آب، اما در این جلسه معتقد بود که به دلیل آماده نبودن گوراب‌ها یک میلیون و ۲۰۰ متر مکعب آب ذخیره نشد و راهی دریاچه بختگان شد.

همچنین در ارتباط با مسیل اسلام‌آباد تا آخرین روز‌های سال خبری از اجرای آن نشد.

- فعالیت ۲۰۰ نفر با امکاناتی ابتدایی در معدن دهمورد دو کشته و یک زخمی بر جای گذاشت.

-، اما خبر تلخ آبی نیمه دوم سال خشک شدن قنات خُبار بود؛ قناتی که برای مردم نی‌ریز سالیان سال جوشان بود و رنگ بی‌آبی به خود نمی‌دید.

هر چند به همین دلیل پرفسور تفتی پدر قنات‌های ایران در ماه‌های پایانی سال برای بازدید از این قنات به نی‌ریز آمد و معتقد بود این قنات آب دارد و سازه‌ی آن با مشکل روبرو شده است و باید مرمت شود.

گوراب‌های بالا شهر نی‌ریز که محل مناقشه کشاورزان و مسئولان شده بود بالاخره با تصمیم دو طرف باز و آماده آبگیری در زمان بارش شد هرچند باران به آن میزان نبارید که بتواند گوراب‌ها را سیراب کند از طرفی پروفسور تفتی نیز در گفتگو با ما اعلام کرد: گوراب‌ها هیچ تأثیری بر قنات‌های نی‌ریز نخواهند گذاشت.

حوادث شهریورماه در ایران تا ماه‌ها ادامه یافت و حکومت تصمیم گرفت تا فیلترینگ را به شدت در ایران اعمال کند و همین مسئله بسیاری از اپلیکیشن‌های پرکاربرد را در کشور با مشکل روبرو کرد تا ۱۰ میلیون شغل روی هوا برود و بازار فروش وی‌پی‌ان‌ها رونق بگیرد!

- نی‌ریزان فارس در بررسی رتبه‌های کنکور به این نتیجه رسید که ۱۳ رتبه زیر هزار در نی‌ریز به ثبت رسیده است.

- پس از کش و قوس‌های فراوان حجت‌الاسلام المسلمین سید محمود حسینی به عنوان امام جمعه جدید نی‌ریز معرفی و جایگزین زنده‌یاد آیت‌ا... سید محمد فقیه شد. وی دومین امام جمعه شهرستان نی‌ریز لقب گرفت.

- گردشگری نی‌ریز چندان روی خوش به خود ندید آمار ارائه شده در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حاکی از آن بود که بوم‌گردی‌های نی‌ریز پذیرای ۶۰۰ مسافر بودند.

- در آماری اعلام گردید که ۷ درصد نی‌ریزی‌ها عضو کتابخانه هستند!

- در آمار قابل توجهی مشخص شد که انار نی‌ریز دومین رتبه را از لحاظ تولید در ایران و در دنیا، ایران مقام سوم تولید انار را دارد.

- در بررسی نی‌ریزان فارس غذای محلی تلیت آب بنه به ۱۰۰ هزار تومان رسید!

- اواخر آبان و آذرماه همراه بود با جام‌جهانی؛ رقابتی که برای ایران چندان خوشایند نبود.

- در نی‌ریز فرونشست‌های کنار مقبره خواجه احمد انصاری که بین یک تا دو متر و در شعاع بسیار زیادی گسترش یافته بود سبب شد تا نی‌ریزان فارس تیتر نخست خود را به این مسئله اختصاص دهد.

- رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اعلام نمود که میرزا محمد خان مصلح که شغلش طبابت بوده اولین شناسنامه را در نی‌ریز دریافت کرده است. تاریخ ثبت آن  به سوم اردیبهشت ۱۳۰۸ بر می‌گردد.

- قیمت خانه به مرز وحشتناکی رسید و در دی‌ماه هر متر خانه در نی‌ریز حداقل ۶ میلیون و تا ۱۸ میلیون تومان هم رسید.

- کلنگ پروژه آهن اسفنجی در بختگان در اواخر دی‌ماه به زمین زده شد.

- طولانی شدن صف نان در نی‌ریز امان همه را بریده بود و در نهایت با راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی در برخی از نانوایی‌ها و همچنین توزیع عادلانه آرد به روال عادی برگشت.

- بعد از سالها، بارش یکباره برف در نی‌ریز همه را شاداب کرد و برای ساعتی شهر سفیدپوش شد.

- فرماندار نی‌ریز پس از شایعات مربوط به کاندیداتوریش در انتخابات پیش رو گفت: نه من و نه معاونم قصد کاندیداتوری مجلس را نداریم.

- اسب‌های بی‌صاحب رها شده در گردنه لای‌رز چالشی چند روز را برای رانندگان ایجاد کرد و تصادفاتی هم در پی داشت، اما در آخر راه چاره‌ای ارائه نشد.

- در بررسی نی‌ریزان مشخص گردید که گواهینامه پایه دو در نی‌ریز سه میلیون تومان آب می‌خورد و وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن با سود یک میلیاردی دریافت خواهد شد.

- در همین حین و در سکوت مسئولان، ساختمان اصلی مخابرات نی‌ریز واقع در خیابان طالقانی به مزایده رفت و رئیس آن نیز در پایان سال با رسیدن به سن بازنشستگی با سلام و صلوات نی‌ریز را ترک کرد.

- اسفند فرا رسید، اما تصمیمات نوروزی ستاد تحصیلات چندان چنگی به دل نزد و نوروز نی‌ریز بی‌رمق‌تر از هر سال شروع شد و پایان یافت.

- در بررسی نی‌ریزان فارس مشخص شد که سد چشمه عاشق نمی‌تواند آب شرب شهر را به دلیل عدم پایداری و  ورودی نامناسب تأمین کند.

- در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۱ با آزادی ۱۵ زندانی در نیمه شعبان به طور رسمی اعلام شد که نی‌ریز از این پس با نام «شهر فاطمی» خوانده خواهد شد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها