تعداد بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۱۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 08 April
شروع با فوت آیت‌ا...، ادامه با سیل رودبال و اختلافات کش‌دار شورای شهر

همچون سال‌های گذشته مروری بر اتفاقات رخ داده در سال گذشته خواهیم داشت.

در این شماره به وقایع شش ماه نخست می‌پردازیم:

- ارتحال آیت‌ا... فقیه امام جمعه شهرستان نی‌ریز سال متفاوتی را برای شهرستان رقم زد. تشییع و تدفین آیت‌ا... با حضور مقامات استانی و جمعیت زیادی برگزار شد و مقامات عالی رتبه حکومت از آیت ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب گرفته تا رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و دیگر مسئولان تراز اول پیام‌های تسلیت خود را ارسال کردند.

همچنین شروع سال ۱۴۰۱با خبری جنجالی مبنی بر فروش درمانگاه شهید فقیهی آغاز شد خبری که پس از پیگیری و اعتراضات مردمی متوقف و درمانگاه ماندنی شد.

در ابتدای سال، حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش یافت، اما پس از آن هیچکس فکرش را نمی‌کرد که پس از جراحی اقتصادی کام تمام مردم ایران تلخ شود.

کرونا کم‌کم رنگ باخت و مدارس درهایشان را به روی دانش‌آموزان باز کردند.

سرمازدگی فروردین خسارت ۲۰۰ میلیاردی بهاره را برای کشاورزان نی‌ریزی به جای گذاشت و خبری هم از باران نبود.

در پایان تعطیلات نوروز خبر داده شد که ۲۰ هزار مسافر نوروزی مهمان شهر نی‌ریز بوده‌اند.

نی‌ریز همچون سال‌های گذشته یکی از ۹ شهر ممنوعه و تبعیدی استان به شمار رفت.

 در آماری از سوی مسئولان اعلام شد که در پنج واحد بزرگ صنعتی ۱۵۹۴ نفر مشغول به کار هستند.  
در بررسی نی‌ریزان فارس و در پاسخگویی به مردم در ستون تریبون آزاد ۵۰ اداره شهرستان ۱۰۰ درصد پاسخگو بودند و ۱۴ اداره روی صفر ایستادند.

در اواسط اردیبهشت‌ماه و با نزدیک شدن به فصل گرما اداره برق خبر از افزایش نجومی قبض بهاء داد و همین مسئله را هم اجرا کرد!

اعلام شد که خرید و فروش ضایعات طبق قانون جرم است مسئله‌ای که کماکان ادامه دارد و کودکان کار بسیاری برای جمع‌آوری همین ضایعات راهی شهرستان نی‌ریز شده‌اند.

مراد هدایت فرماندار پیشین شهرستان نی‌ریز به عنوان فرماندار بختگان کار خود را شروع کرد.

شهرداری نی‌ریز آسفالت معابر مسکن مهر را در دستور کار خود قرار داد.

اجرای طرح بوم در شهرستان نی‌ریز با استقبال چند هزار نفری مردم روبرو شد و دانش‌آموزان تولیدات و آثار خود را در معرض نمایش گذاشتند.

برای نخستین بار کنکور در ایران در ۲ نوبت برگزار شد؛ یکی تیرماه و دیگری دی‌ماه ۱۴۰۱ در نی‌ریز. تعداد داوطلبان تیرماه ۱۹۱۵ و دی‌ماه ۱۳۶۳ نفر اعلام شد.

در حالی که جراحی‌های اقتصادی به اجرا درآمده بود روز به روز اجناس با قیمت‌های مختلف در بازار رخ نشان می‌داد از لبنیات گرفته تا مرغ و گوشت و برنج... و مردمی که نمی‌دانستند در کدام صف بایستند تا بتوانند کالای تنظیم بازار دریافت کنند!

رئیس کتابخانه‌های شهرستان نی‌ریز در دیدار با فرماندار اعلام کرد که ۱۰۰ هزار جلد کتاب در ۸ کتابخانه شهری وجود دارد.

مسکن ملی که با کش و قوس‌های فراوانی در سال گذشته روبرو بود از جدال مابین چند طبقه بودن تا زمین آن که به این سو آن سو کشیده می‌شد و زیرسازی آن که اول قرار بود توسط شهرداری آماده شود، اما در نهایت با مخالفت شورای شهر به پیمانکاری خارج از شهرستان واگذار شد داستانی پرتلاطم داشت، اما در نهایت قرار شد به صورت دو طبقه دو واحدی در نظر گرفته شود.

پروژه پارک آزادی که کاری مشترک از شهرداری و فولاد غدیر نی‌ریز بود به تعطیلی کشیده شد و تا جایی پیش رفت که فولاد با اخراج کارگران گفت: نمی‌توانیم اعتباری جدید برای آن در نظر بگیریم هرچند مدتی بعد پروژه ادامه یافت و در نهایت در پایان سال آبگیری دریاچه آغاز شد و امید به ساخت مابقی پروژه همچنان باقی است.

در حالی که تابستان آغاز شده بود جدال کمبود آب احساس می‌شد مدیر پیشین آبفا در جلسه تودیع و معارفه خود اعلام کرد که تنش آبی داشتیم، اما بحران خیر.

حادثه برجسته و تلخ تابستان به سلطان شهباز و حادثه رودبال بر می‌گردد. در حالی که آسمان آبی و آفتاب سوزان در حال تابش بود به یکباره سیل رخ  نشان داد و خانواده‌هایی را داغدار کرد.

اما مسئولان نی‌ریز مدعی بودند که با درایت‌هایی که به خرج داده‌اند توانستند جلوی فاجعه‌ای مرگبار در پهنابه را که بالادست سد رودبال قرار دارد، بگیرند، اما نقطه مثبت ماجرا آن بود که با همین باران دریاچه بختگان با آبگیری ۴۰ درصدی و طشک با آبگیری ۶۰ درصدی به صورت سطحی روبرو شوند.

در کمیته برنامه و بودجه شهرستان نی‌ریز بودجه ۵۹ میلیاردی برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد.
انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر در نی‌ریز، مشکان و قطرویه برگزار شد و محمد شاهسونی رئیس شورای شهر نی‌ریز شد. حجه‌الاسلام باغبانی برای بار دوم به عنوان رئیس شورای اسلامی مشکان انتخاب گردید. همچنین مجتبی قربانی رئیس شورای شهر قطرویه شد.

اما اختلافات دامنه‌دار شورای شهر نی‌ریز پس از انتصاب شاهسونی به عنوان رئیس شورا کشدار و بی‌نتیجه ادامه داشت و پا درمیانی‌ها هم افاقه نکرد تا اینکه در اواخر سال گذشته خبر رسید که دو عضو شورای شهر نی‌ریز سلب عضویت شده‌اند هرچند آن‌ها معتقدند این رأی قطعی نیست و تا زمان بررسی اعتراضات به کار خود ادامه خواهند داد.    

ادامه دارد...

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها