تعداد بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۱۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 15 April
نیاز ۴ میلیاردی برای احیاء کامل
author
روزنامه نگار: امین رجبی

با وجود آنکه آب در قنات خُبار جاری شده است، اما برای احیاء نیاز به اعتبار ۴ میلیاردی است.

اواخر سال گذشته دکتر تفتی پدر قنات ایران به نی‌ریز آمد و با صراحت اعلام کرد که این قنات احیاء می‌شود.

وی در دومین سفر خود به نی‌ریز در روز چهارشنبه سوم اسفندماه با حضور در دفتر هفته نامه اعلام کرد که اطمینان دارد خُبار به آب خواهد رسید، اما نیاز است تا مالکان این قنات به دنبال تأمین اعتبار لازم باشند. او گفت: حتی خود من حاضرم به صورت دقیق به آن‌ها اعلام کنم که باید چه کاری انجام دهند و خودم به طور ویژه اعتبار دولتی آن را دنبال خواهم کرد.

وی در سومین سفر خود به نی‌ریز دوشنبه ۲۱ فروردین‌ماه بار دیگر به این قنات سرکشی کرد و گفت: خوشبختانه از اعتبارات سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار گذاشته شد و با صحبتی که با مسئولان استانی انجام دادم هر چه قنات اعتبار نیاز داشته باشد تأمین می‌شود.

خوشبختانه از ۱۰ مقسم این قنات در ۳ بخش آن آب جاری شده و این نشان می‌دهد که قنات زنده است، ولی نیاز به مرمت دارد.

در ادامه با شفیعی یکی از اعضای هیئت امنای قنات تماس گرفتیم.

او با بیان اینکه بارندگی‌های سال گذشته سبب شده تا آب  از مظهر قنات خارج شود گفت: در حال حاضر چیزی حدود یک اینج آب از قنات خارج می‌شود، اما برای احیاء به اعتبارات خوبی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه با دکتر تفتی در این رابطه گفتگو کرده است گفت: قرار شد ایشان از محل اعتبارات دولتی اعتباری را برای قنات بگیرند. متأسفانه، چون قنات خشک شده است دیگر مالکان حاضر نیستند مبلغی را پرداخت کنند و برای همین تمام تلاش ما تأمین اعتبار از منابع دولتی می‌باشد و پیش‌بینی ما آن است که بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان نیاز داشته باشیم.

خُبار جاری شد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها