تعداد بازدید: ۴۲۰
کد خبر: ۱۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ - 2022 16 October
آسیاب خُبار نی ریز به طور کامل خشک شد.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی


قدیمی‌ترین آسیاب نی‌ریز که به گفته مالکان آنجا تاکنون رنگ بی‌آبی را به خود ندیده است، خشک شد.

این قنات ۱۰۸۹۰ سهم دارد که بین ۲۷۰ مالک تقسیم شده است و بیش از ۳۰۰ هکتار باغ و زمین کشاورزی را تحت پوشش خود قرار داده است.

پیگیری‌های نی‌ریزان فارس حاکی از این است که این قنات امسال با ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار دولتی و ۱۵۰ میلیون تومان آورده مالکان لایروبی شده، اما باز هم تأثیری در آب‌دهی آن نداشته است.

عضو هیئت امنای قنات خبار در این رابطه گفت: متأسفانه سطح آب بسیار پایین رفته و با وجود هزینه‌ای که شد، نیم اینچ آب جدید مسیریابی و به وسیله ۲-۳ میله چاه و ۱۸۰ متر پشته جدید دوباره قنات جاری شد، اما طولی نکشید که مجدداً خشک شد.

حجت شفیعی با بیان اینکه این مسئله هرگز در طول تاریخ اتفاق نیفتاده است گفت: این قنات همیشه دارای آب بوده حتی یک بار قنات آبادزردشت خشک شده، اما برای خبار این اتفاق نیافتاده.

وی ادامه داد: تفاوت قنات خبار با قنات شادابخت در این است که شادابخت توسط چندین تلمبه آب تقویت می‌شود، اما این قنات یک تلمبه دارد که آن هم مربوط به آقای خواجه‌احمدی است که میزان آبدهی آن برای خود مالک نیز کم است چه برسد به اینکه بخواهد به دیگر مالکان آب بفروشد.

او در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای این مسئله مدنظرش است گفت: آبگیری گوراب چهارگانه نی‌ریز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و پُر کردن آن‌ها در منطقه پلنگان تأثیر مستقیمی بر روی این قنات و قنات برنجزار می‌گذارد و همچنین دعای مردم برای باران هم دیگر درخواست ماست.

وی همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت آبگیری گوراب‌های چهارگانه نی‌ریز گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با مدیرکل داشتیم و قرار شد صورتجلسه و مسئولیت حفاظت از این گوراب‌ها را به هیئت امنای کشاورزان واگذار کنند. مطمئن هستیم اگر این گوراب آبگیری شود در کمتر از یک روز قنات خبار جاری می‌شود چرا که فاصله چاه‌های این قنات با گوراب کمتر از ۱۲ متر است و به راحتی می‌تواند از آن تغذیه کند.

شفیعی در ارتباط با میزان آبدهی خُبار در سال‌های مختلف گفت: در سال ۱۳۴۸ خورشیدی ۳۶۰ لیتر بر ثانیه آب داشته، در سال ۱۳۶۱، این میزان به ۲۴۰ لیتر بر ثانیه رسید و در آخرین آبدهی که امسال بوده به کمتر از نیم لیتر بر ثانیه رسیده است.

/ گروه عکس نی‌ریزان فارس/ مهر 1401

خُبار خشک شد
 
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
0
خود كرده را تدبير نيست حفر چاههاي مجاز و غير مجاز در منطقه ني ريز اين بلا را سر ما آورده است. ما چوب ناداني مقامات را مي خوريم. همانهايي كه شعار مي دادند گندم بكاريم استقلال درو كنيم. كاش ذره اي فهم و درك بود. نگوييد خشكسالي كه سخت در اشتباهيد درست مثل داستان اين روزها كه به دشمن نسبت داده مي شود....
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها