تعداد بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۱۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰ - 2022 23 April

در هفته‌نامه نی‌ریزان فارس مطلبی راجع به فروش مرکز بهداشتی درمانی شهید فقیهی (بهداری سابق) دیدم که لازم دانستم تاریخچه‌ای از این مرکز را به استحضار مسئول محترم شبکه بهداشت شهرستان نی‌ریز جناب آقای دکتر آل‌داود و دیگر مسئولان که به فکر فروش این مرکز هستند، برسانم. چنانچه قبلاً در تاریخ 12/12/1397 راجع به احداث بهداری نی‌ریز مطلبی نوشتم و به چاپ رسید، برای اطلاع بیشتر مسئولان، این توضیحات را لازم دانستم ارائه دهم:

بهداری نی‌ریز در سال ۱۳۲۰ (۸۰ سال قبل) در یک ساختمان استیجاری (مکان فعلی بانک رفاه) شروع به کار کرد و در سال ۱۳۲۲ که زمین مربوطه توسط خیّری به نام غلامحسین مروت به بهداری اهداء شد، به ساختمان بهداری (مرکز شهید فقیهی فعلی) انتقال یافت. در بهداری علاوه بر امور اداری، کارهای درمانی انجام می‌شد؛ به این منوال که رئیس بهداری که پزشک عمومی بود، هم طبابت می‌کرد و هم امور اداری را انجام می‌داد. کارکنان اندک آن زمان هم در امور اداری (کارگزینی، دفترداری، حسابداری، تدارکات) و هم در امر تزریقات، داروخانه و پانسمان همکاری داشتند. این مرکز (بهداری سابق و مرکز بهداشتی درمانی کنونی شهید فقیهی) تنها مرکز درمانی و اداری بود که در مدت ۸۰ سال در امر درمان و بهداشت فعالیت داشت و این را مدیون پزشکان و کارکنان بومی این شهرستان هستیم. اما در سال 1385- 1386به علت غیر بومی بودن مسئول شبکه بهداشت و این که با کارکنان قدیمی و بازنشسته که آگاه به این مسائل بودند مشورتی نشد، ساختمان سنتی و قدیمی آن را تخریب کردند و جایگزین آن، همین ساختمان شد که از نظر معماری و مهندسی معیوب است.

برای اطلاع مسئول محترم شبکه بهداشت و درمان باید عنوان کرد که این شهرستان دارای سه مرکز بهداشتی درمانی فعال بوده است (مرکز شهید فقیهی، مرکز ولیعصر و مرکز کوی سجاد) که در سال  ۱۳۶۸ تا 1370 با تشکیل سیستم شبکه‌ای در شهرستانها، نقشه جامعی در این شهر تهیه و شهر به سه بخش تقسیم شد که هر بخش با جمعیتی با کارتهای رنگی مخصوص به خود مرکز، تحت مراقبت بهداشتی قرار گرفتند و متأسفانه این موضوع در سالهای اخیر همه به فراموشی سپرده شده است.

هر سه مرکز دارای آزمایشگاه بود که همه مراقبتها و آزمایشها در اختیار افراد تحت پوشش قرار می‌گرفت. هنوز کارتهای مراجعان که با رنگهای مربوط به هر مرکز در اختیار جمعیت تحت پوشش قرار داشت و به مرور حذف شد، وجود دارد.

حال جای سؤال دارد که چرا می‌خواهند این مرکز را که در مرکز شهر قرار دارد، به فروش برسانند؟ از جناب آقای دکتر آل‌داود رئیس محترم شبکه بهداشت تقاضا داریم تا با توجه به این که بیمارستان به خارج از شهر انتقال یافته، برای رفاه حال مردم، آزمایشگاه، تزریقات و حتی داروخانه دولتی شبانه‌روزی را در این مرکز راه‌اندازی کنند تا از سرگردانی بیماران به خصوص بیماران روستایی که نیاز به آزمایشگاه و تزریقات (سرم) دارند، جلوگیری به عمل آید.

آیا در شهرهای همجوار هم چنین کاری انجام شده است؟

مطلب دیگری که فکر ما را مشغول کرده، فروش خانه پزشک این شهرستان است که با مساحتی بالغ بر ۸ هزار متر‌مربع، در بهترین جای شهر قرار داشت (بولوار فرهنگ، مکان فعلی اداره تبلیغات اسلامی) و می‌شد بهترین مرکز درمانی را در آن زمین با ارزش احداث کرد که این هم از کرامات مسئول غیر بومی شبکه بوده است. اگر مسئولان شبکه بهداشت بومی بودند و می‌دانستند که کارکنان و مسئولان گذشته این شبکه چه زحماتی کشیدند تا توانستند چنین زمینهایی را برای پیشرفت این شهر از خیرین دریافت کنند و به ثبت برسانند، این چنین رفتار نمی‌کردند. ضمن این که برای توسعه شبکه بهداشت و درمان با این وضع حاضر که درصدد فروش اموال آن هستید، دیگر خیرین ناامید می‌شوند و همکاری و همیاری لازم را نمی‌نمایند. به یاد دارم حدود 5 سال قبل جهت راه‌اندازی دانشکده پیرا‌پزشکی و تأسیس آن در شهرستان، به دنبال مکان مناسبی جهت این کار می‌گشتند و می‌گفتند به دلیل نداشتن مکان، آن قضیه فعلاً متوقف شده که از نماینده محترم تقاضا دارم پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

در هر حال تقاضا دارم جهت رفاه مردم ضعیف و بی‌پناه این شهرستان و کسب درآمد، پیشنهاد شود نسبت به تأسیس و راه‌اندازی آزمایشگاه،‌ تزریقات و داروخانه در مرکز بهداشتی شهید فقیهی (بهداری سابق) اقدام شود تا هم درآمدی به نفع شبکه بهداشت و دولت و هم به نفع مردم باشد. منتظر اقدامات جنابعالی هستیم تا مرضی رضای پروردگار باشد و نام نیکی از خود به جای گذاشته باشید و باقیات‌الصالحاتی برای سفر آخرت شما شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها