تعداد بازدید: ۳۷۲
کد خبر: ۱۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳ - 2022 09 April
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

موضوع فروش زمین درمانگاه شهید فقیهی (بهداری سابق)که اولین مرکز درمانی دولتی احداث شده در مرکز شهر نی‌ریز است اخیراً مسئله ساز شده. ظاهرمسئله این است که دولت از دو سال قبل برای جبران کسری بودجه خود در صدد فروش اموال و املاک مازاد است. اینکه چرا این مرکز درمانی- که نه تنها مازاد نیست بلکه به شدت به آن نیاز است- در لیست فروش قرار گرفته سؤالی است که رئیس شبکه در شماره قبل به آن پاسخ داد. هر چند جای سؤال جدی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز باقی است که چرا به این راحتی چوب حراج به مراکز درمانی می‌زند؟! اگر این اتفاق بیفتد و فروش برود پیامدهایی دارد که به مهمترین آنها در زیر اشاره می کنیم:

1- بخش درمان به عنوان بخشی خدماتی و در عین حال حیاتی مورد توجه و حساسیت مردم است و به همین لحاظ مردم در دهه‌های اخیر به مراکز درمانی به عنوان مراکز عامل‌المنفعه نگاه و خیرین به این بخش کمک می‌کنند؛ وقتی مشاهده کنند دولت خیلی راحت مهمترین و از لحاظ اقتصادی گرانترین سرمایه درمانی خود را به حراج می‌گذارد، این اعتماد سلب می‌شود. اعتماد عمومی برای هر سازمانی به ویژه سازمان‌های درمانی و خدماتی سرمایه اجتماعی بزرگی است. فروش بهداری نی‌ریز که به لحاظ روانشناسی اجتماعی جایگاه نوستالژیک هم دارد سرمایه اجتماعی بخش درمان را می‌سوزاند. 

2 -  شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بهتر است این مرکز را تبدیل به احسنت کنند به طوری که هم خدمات درمانی ارائه دهد و هم منبع درآمد ثابتی باشد برای مجمع خیرین سلامت شهرستان. سرمایه‌ای که می‌تواند ارزش افزوده مداوم داشته باشد؛ به این صورت که ساختمان موجود تخریب و ساختمان حداقل ۶ طبقه‌ای در آن ساخته شود. طبقه همکف تجاری و طبقات دیگر به عنوان مطب پزشکان- که در همین محل مستقر هستند- اجاره داده شود. علاوه بر آن از یک طبقه می‌توان به عنوان درمانگاه 16 یا ۲۴ ساعته استفاده کرد؛ همین طور خدمات جانبی درمانی مانند آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه با اجاره به بخش خصوصی.

این پیشنهاد را ما در این نشریه در زمانی که قرار بود ساختمان اولیه تخریب و ساختمان کنونی احداث شود مطرح کردیم اما گوش شنوایی نبود.

۳-  از همه بدتر اینکه طبق قانون فروش املاک دولتی، فروش اموال منقول و غیرمنقول دولتی باید:

الف) پس از کسب مجوز از بالاترین مقام دستگاه اجرایی و نهایتاً وزارت دارایی باشد.

ب) به مزایده گذاشته شود.

ج) پول حاصل از آن به خزانه دولت واریز گردد.

ورود هر وجهی به حساب خزانه، درآمد عمومی دولت محسوب می‌شود مانند مالیات، پول نفت، گاز، عوارض دولتی و...  خروج حتی یک ریال از خزانه صرفاً از طریق قانون بودجه صورت می‌گیرد. یعنی باید پروژه در لایحه سالانه بودجه دولت قرار گیرد، به مجلس رود، رأی بیاورد سپس ردیف بگیرد و به سازمان برنامه و بودجه داده شود. دستگاه اجرایی با سازمان برنامه و بودجه موافقتنامه امضا کند، تشریفات مناقصه و غیره برگزار و آنگاه توسط پیمانکار اجرا شود.

با این حساب چه تضمینی وجود دارد که پول حاصل از فروش بهداری این مسیر بسیار بسیار مشکل را طی کند و بتواند به شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز برگردد؟! باید گفت در عمل محال است؛ هرچند شاید بعضی‌ها  به زبان بگویند برمی‌گردانند. بنابراین فروش این زمین و ساختمان- که در بهترین جای تجاری شهر قرار گرفته- چیزی به جز خسران مالی، اجتماعی و خدماتی برای مردم و بخش درمان و بهداشت شهرستان ندارد. لذا از مقامات شهرستانی و استانی درخواست مؤکد می‌گردد جلوی این زیان و بدنامی را بگیرند.  به ویژه از رئیس شبکه، نماینده مجلس، فرماندار و استاندار انتظار می‌رود این مسئله را جدی بگیرند تا هم بتوانند جوابگوی مردم، هم وجدان خودشان و هم خدا باشند. از استاندار محترم فارس که رئیس کارگروه شناسایی و مولدسازی اموال و املاک مازاد دستگاههای اجرایی است و علاوه بر آن ایشان سالهای سال به عنوان معاون و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمت کرده‌اند انتظار می‌رود دستور دهند هر چه سریعتر زمین فوق‌الاشاره از لیست اموال مازاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خارج و مراتب رسماً به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شبکه بهداشت و درمان نی‌ریزاعلام شود. این هفته‌نامه وظیفه خود می‌دانداین موضوع را تا آخر رصد کند و افکار عمومی را از روند کار مطلع نماید.

شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها