تعداد بازدید: ۸۴۳
کد خبر: ۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ - 2020 27 December
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

هفته گذشته احداث پروژه فرهنگی، رفاهی، ورزشی و اجتماعی فولاد غدیر در نی‌ریز آغاز شد.

در گام اول ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه تأمین شده است.

طبق اظهار مدیران فولاد، امور مالیاتی و شهرداری نی‌ریز این پروژه از محل مالیات بر ارزش افزوده‌ای که کارخانه فولاد نی‌ریز باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کرده، پس از انجام تشریفات قانونی به این پروژه اثر بخش و مفید اختصاص یافته است.

این تدبیر و مدیریت با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در خور تحسین است چه اینکه فولاد می‌توانست مبلغ مذکور را به حساب سازمان امور مالیاتی (خزانه) واریز نماید و دردسر اجرای پروژه را نداشته باشد.

اجرای این پروژه با فضاهای مفید تفریحی، ورزشی و رفاهی که در آن پیش‌بینی شده است از محل بودجه‌های دولتی بسیار سخت و عملاً نشدنی است.

در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، دولت اگر بتواند هزینه‌های جاری از جمله حقوق کارکنانش را بپردازد کار بزرگی انجام داده است؛ چه اینکه درآمدی ندارد، به ویژه اینکه نفت و گاز به دلیل تحریم صادر نمی‌شود و اگر بشود پول آن قابل بازگشت نیست و در حال حاضر میلیاردها دلار وجوه حاصل از فروش نفت در خزانه کشورهایی همچون هند، کره‌جنوبی، عراق و ... بلوکه شده است. بنابراین گنجاندن پروژه‌های اجتماعی در بودجه عمومی کار ساده‌ای نیست.

این رویداد، الگوی خوبی است که می‌تواند مورد بررسی و کنکاش و پیگیری مجدانه مدیران دولتی و کارفرمایان بخش خصوصی شهرستان نی‌ریز قرار گیرد.

خوشبختانه بنگاه‌های اقتصادی خوبی در شهرستان فعالند از جمله سیمان سفید، سیمان خاکستری، معادن سنگ‌های ساختمانی، معادن آهن، معادن کرومیت، مراکز تجاری و... که همه آنها مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند. اگر این مراکز به تنهایی بخواهند مسیری را بگذرانند که فولاد برای اختصاص مالیات‌بر ارزش افزوده طی کرده، هم وقت زیادی می‌خواهد و هم مبلغ آن در خور پروژه‌های زیربنایی نیست. اما اگر این مبالغ یکجا شود مبلغ قابل توجهی می‌شود که می‌توان گره بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام را گشود و علاوه بر آن پروژه‌های جدید و مؤثری را در بخش‌ها، شهرها و مرکز شهرستان نی ریز تعریف و اجرا کرد.

رشد بسیار نگران کننده آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، فروش مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق کالا، خودکشی، روابط نامشروع و... علل زیادی دارد. از بین بردن علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی راهکار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.

متأسفانه سالهاست جامعه ما با آسیبی به نام افسردگی اجتماعی علاوه بر افسردگی فردی رنج می‌برد.

به باور کارشناسان یکی از راه‌های کاهش این آسیب اجرای برنامه‌های شاد فرهنگی برای سطوح مختلف سنی و جنسی است.

پروژه فولاد که آغاز شده یکی از این راهکارهاست.

پیشنهاد می‌شود مدیران دولتی و کارفرمایان بخش خصوصی شهرستان با مشورت و رایزنی، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر منابع اینچنینی را ساماندهی کنند تا حداکثر استفاده از ظرفیت‌های قانونی بشود و این بودجه خوب و مؤثر صرف اجرای پروژه‌های کارشناسی شده گردد تا سرعت شتابان آسیب‌های اجتماعی را کم و در نهایت آنها را مهار کند. انشاءا...

 شاد و سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها