تعداد بازدید: ۱۶۲۱
کد خبر: ۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱ - 2020 08 November
پاپایا میوه‌ای عجیب و دوست‌داشتنی

*/ نی‌ریز را قطب پاپایا می‌کنیم...

اولین میوه‌های «پاپایا» یا همان خربزه درختی در نی‌ریز به بار نشست.


برای بازدید از گاخانه راهی حاجی‌آباد شدیم.


از دور پلاستیک‌های گلخانه کامل مشخص است و در یک نگاه می‌توان حاجی‌آباد را از پشت پلاستیک‌های گلخانه دید.


روستا خلوت و کمتر کسی از کوچه و خیابان‌های آن عبور می‌کند؛ با آرش فاضلی کشاورزی که این میوه متفاوت را کاشته است، همراه می‌شویم.

سرزمین استوایی
او قرار است ما را به سرزمین‌های استوایی ببرد! جنگل‌هایی که در آن درختان به هم تنیده شده و به سختی می‌توان راه عبور را یافت.


درِ گلخانه را که باز می‌کند گرمای عجیبی به صورت می‌خورد؛ درختانی که کمتر می‌توان در ایران آنها را دید درختانی به نام پاپایا!


می‌گویند نمونه رو باز آن در شهر سرباز وجود دارد. درختانی بسیار تنومند که ارتفاع آنها به چهار متر و حتی بیشتر هم می‌رسد اما به گفته تولید کننده این میوه لوکس و خاص بسیار حساس است و دائم به ما تأکید می‌کند که مواظب باش به برگ‌های این درخت نخوریم!


می‌گوید: شکسته شدن هر برگ، مساوی است با ریخته شدن چند میوه .


خودش راه را باز می‌کند و با توصیه‌های او و البته با ترس و لرز از کنار درختان عبور می‌کنیم!


از سقف گلخانه دائماً آب‌هایی می‌چکد و این نشان از شرجی بودن دمای هوای گلخانه دارد.


پاپایا درخت عجیب و غریب است؛ میوه‌هایش را به تن دارد نه روی شاخه و در واقع شاخ و برگ‌ها حکم تزیین درخت را ایفا می‌کنند بر روی هر کدام از درختان بیش از ٢٠ تا ٣٠ میوه‌ آویزان شده که به گفته خودش هر کدام از آنها می‌توانند بین ۴۰۰ گرم تا ١,٥ کیلوگرم وزن داشته باشد.

٨ بار کشت ناموفق
آرش ضامنی به همراه همسرش تولید پاپایا را در نی‌ریز شروع کرده‌اند و پس از ۸ بار کشت ناموفق توانستند میوه پاپایا را در خاک نی‌ریز پرورش دهند.


او می‌گوید: در حال حاضر ۲۷۰۰ درخت در این گلخانه کاشته شده و از هر کدام از این درختان حدود ۴۰ کیلو برداشت دارد.


خربزه درختی را یک گیاه استوایی معرفی می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه این درخت نیاز به گرما و رطوبت دارد برای همین آن را در گلخانه و در فضای کنترل شده پرورش دادیم.

سرعت در پرداخت تسهیلات
وقتی از ضامنی در مورد مشکلاتش پرسیدیم مکثی می‌کند و می‌گوید: در ابتدا مشکل اطلاعات کشت داشتیم و غالباً در ایران کسی اطلاعات قوی در این ارتباط نداشت اما هر طور که بود توانستیم کار را به جلو ببریم؛ دقیقاً ١,٥ ماه مانده به برداشت محصول با کمبود سرمایه روبه‌رو شدیم و برای اینکه بتوانیم مشکل مالی‌امان را حل کنیم به سازمان‌های مختلف رفتیم و متأسفانه سازمانی نتوانست از ما حمایتی کند تا اینکه مهندس بصیری مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز راهنمایی کردند و گفتند برای تأمین سرمایه از بنیاد برکت استفاده کنم. نکته جالبی که در این ارتباط بسیار برای من جالب بود سرعت در پرداخت تسهیلات توسط این بنیاد بود و خدا را شکر توانستیم کشت را به میوه برسانیم.


چرا نی‌ریز؟
ضامنی که خود ساکن نی‌ریز نمی‌باشد در پاسخ به این سؤال که چرا این شهر را برای کشت محصول خود انتخاب کرده است؟ گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه حاجی‌آباد و اطلاع از اینکه این گیاه به خاک مناسب و آب شیرین نیاز دارد مناسبت‌ترین مکان را انتخاب کردیم.


میزان مصرف آب برای کشت پاپایا ۹۰ درصد کمتر از دیگر کشت‌هاست اما با این وجود هر هفته ۱۸۰ هزار لیتر برای ۲۷۰۰ درخت پاپایا آب مصرف می‌شود.

بازار فروش
از وی در مورد بازار فروش این محصول پرسیدیم و او گفت: بازار فروش آن کم و بیش وجود دارد هر چند این یک میوه گران و کاملاً دارویی می‌باشد.


پاپایا آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی دارد و ضد سرطان است. همچنین برای پلاکت‌سازی نیز از آن استفاده می‌شود.


مشکلی که در بازار فروش داریم آن است که ما هنوز نتوانسته‌ایم پاپایا را در سیستم پزشکی وارد کنیم و این در حالی است که پرونده پزشکی هم داریم.
جالب است بدانید که برگ این درخت برای افرادی که با پلاکت پایین خون روبه‌رو هستند بسیار مناسب می‌باشد.
وی برنامه فروش را در گام اول بازار داخل خواند.

قیمت باورنکردنی!
در ادامه در مورد قیمت محصول سؤال کردیم و ضامنی گفت: پاپایا بر اساس نژاد بین ١٠٠ تا ۱۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و جالب است بدانید که این میوه در بازار بیشتر به صورت دانه‌ای خریداری می‌شود.


وی از اعلام آمادگی خود برای آموزش به کشاورزانی که قرار است پاپایا تولید کنند خبر داد و گفت: اینکه سازمانی مثل بنیاد برکت پشت این محصول ایستاده است جای خرسندی دارد و می‌توان بر روی این محصول سرمایه‌گذاری کرد.


وی همچنین وعده داد که کارخانه فرآوری این محصول را در نی‌ریز با حمایت مسئولان ایجاد کند. محصولات فرآوری پاپایا شامل صابون، شامپو، کرم مرطوب کننده، ماسک‌های صورت و ...می‌شود.

نی‌ریز را قطب پاپایا می‌کنیم...
از کاشت این میوه استوایی در دیگر نقاط کشور پرسیدیم و او گفت: در منطقه سیستان و بلوچستان و در شهر سرباز کشت باز محصول وجود دارد. همچنین در یزد و تعدادی از شهرهای خارج از فارس این محصول کاشته می‌شود اما می‌توانم این را ادعا را داشته باشم که بیشترین تراکم و تعداد کشت متعلق به ماست و امید داریم که این کشت را افزایش دهیم و نی‌ریز را قطب مادری پاپایا کنیم.

راههای ارتباطی
ضامنی در پایان راههای ارتباطی این گلخانه را به شرح زیر اعلام نمود:
سایت: PAPAYAFARS.IR
اینستاگرام: PAPAYAFARSIRAN
 شماره‌های تماس:
٦٤٩١ ٢٨٠ ٠٩٠٣
١٥٣٠ ٨١٦ ٠٩٣٧


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها