تعداد بازدید: ۱۱۲۳
کد خبر: ۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲ - 2020 17 May
یادداشت اختصاصی
محمد جلالی دبیر خبر

٢٧  اردیبهشت‌ماه به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است و در کنار آن روزی به عنوان روابط عمومی و ارتباطات.


این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مرور کنیم. جایگاهی‌ که در این روزها یک جایگاه مهم و ویژه قلمداد نمی‌شود و عموماً در کنار یک پست به فردی واگذار می‌گردد.


تلاش‌های بسیاری برای فعال کردن روابط عمومی‌ها انجام گرفته از جمله در چهارم دی‌ماه ١٣٩٦ انتخابات روابط عمومی‌ها در نی‌ریز برگزار شد.


در آن جلسه امیری فرماندار وقت به مطالبی اشاره کرد که قابل تأمل بود. به موارد زیر کمی دقت کنید :


- باید افراد زبده برای پست روابط عمومی انتخاب شوند.


- نمی‌شود کسی که کارایی ندارد، روابط عمومی شود!


- اینکه جایگاه افراد روابط عمومی را تنزل دهیم و به سطح نصب پلاکارد، بنر و تبلیغات کاهش دهیم، درست نیست.


- روابط عمومی‌ها در اصل باید چشم و گوش مسئولان باشند.


- متأسفانه در برخی سازمان‌ها کسی که دیگر در هیچ بخشی کارایی نداشته به عنوان روابط عمومی برگزیده شده که این درست نیست.


در ادامه انتخابات برگزار شد و مسئولان روابط عمومی‌ ادارات برای اینکه در شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها جایی داشته باشند تمام تلاش خود را کردند و در نهایت اعضاء مشخص شدند ولی با پایان یافتن انتخابات تا امروز نه جلسه‌ای برگزار شد و نه تعاریف فرماندار از روابط عمومی‌ها تغییر کرد و عملاً روابط عمومی‌ها به جز معدودی از ادارات در کما هستند.

در حال حاضر تولید خبر و گزارش تنها توسط روابط عمومی‌های معدودی انجام می‌شود و مابقی روز کاری خود را با سکوت خبری طی می‌کنند.


اغلب طرح‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف مناسبتی با پیگیری خبرنگاران به خبر تبدیل می‌شود و عملاً روابط عمومی‌ها مشغول نصب پلاکاردهای شادباش و تسلیت هستند.


البته برخی از روابط عمومی‌ها «دست به عکس» خوبی دارند و از آنجایی که از شَر دوربین‌های آنالوگ ٢٤ فیلمی رهایی یافته‌اند انبوهی از تصاویر ارسال می‌کنند و اعلام می‌کنند که جلسه فلان رئیس با حضور مسئولان در فلان اداره برگزار شد و پس از آن این خبرنگار است که باید به دنبال خبر از دست رفته باشد.


البته حرکات مثبتی از سوی روابط عمومی فرمانداری انجام شده و دو گروه واتس‌آپی «با خبرنگاران نی‌ریز» و «روابط عمومی‌های نی‌ریز» راه‌اندازی شد اما باز هم خبری از روابط عمومی‌ها و تولید خبر نیست.


هر چند باید از فعالیت ٣ کانال واتس‌آپی «هواشناسی کاربردی نی‌ریز» و «شهرداری و اصحاب رسانه» و «اورژانس ١١٥ نی‌ریز» هم به نیکی یاد کرد. کانال‌هایی که ارتباطی بین خودشان و مخاطبان برقرار کرده‌‌اند و توانسته‌اند با ارائه مطالب مرتبط به یک کانال مرجع تبدیل شوند.


به هر روی آنچه در وظایف این شورا آمده است مواردی به شرح زیر می‌باشد که به نظر می‌رسد چندان مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد:


- دانش‌افزایی مدیران و کارکنان روابط عمومی‌های سطح استان و شهرستان‌های تابعه.


- تلاش در راستای تقویت گفتمان نظام و تبیین و تبلیغ بهتر سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دولت در سطح ملی، استانی و شهرستانی.


- افزایش کارآمدی روابط عمومی‌های سازمان‌های دولتی در جهت تحکیم ارتباط میان دولت و مردم و نیز کمک به تحقق اهداف توسعه ملی.


- نظارت، رتبه‌بندی، و ارتقاء جایگاه روابط عمومی‌ها در سازمان.


- شناسایی نیروهای کارآمد برای پذیرش مسئولیت روابط عمومی در شهرستان.


- تدوین چارچوب روش‌های مناسب و هماهنگ اطلاع‌رسانی، نظرسنجی، ارتباطات عمومی و تبلیغات و... با تأکید بر شیوه‌های نوین و یکپارچه.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها