تعداد بازدید: ۹۹۳
کد خبر: ۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲ - 2020 24 February
بخش پریناتالوژی(مراقبتهای دوران بارداری) بیمارستان تخصصی حافظ شیراز به نام دکتر مهدی پایدار بنیانگذار این رشته در ایران نامگذاری شد.

دکتر مهدی پایدار از همشهریان نی‌ریزی مقیم شیراز، بنیان‌گذار رشته فوق تخصصی آموزشی و تحقیقاتی پریناتالوژی(طب مادران باردار و جنین) در ایران است که بعد از گرفتن فوق تخصص این رشته از آمریکا در سال ١٣٥٤، به کمک دکتر علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت آن را در دانشگاه تهران تصویب و سپس در دانشگاه‌های دیگری از جمله شیراز توسعه دادند.

دکتر پایدار در گفتگو با ما عنوان داشت: «تا چند سال پیش فوق تخصص این رشته کسی غیر از من در ایران نبود

 و چون گفته می‌شد حداقل باید دو نفر باشند تا این رشته را بتوان توسعه داد، توسعه آن در بیمارستانهای کشور امکان نداشت. اما هم‌اکنون فضای توسعه این رشته تخصصی در کشور فراهم شده و حدود ٧ یا ٨ نفر در شیراز فارغ‌التحصیل آن هستند.»


دکتر پایدار متولد سال ١٣١١ است و ٨٧ سال سن دارد. او هنوز با همه وجود در مطب خود پذیرای بیماران است و یکی از پزشکان مطرح استان و کشور در این زمینه به شمار می‌رود.
وی در سال ۱۳۳۷ طب عمومی را در دانشگاه شیراز به اتمام رساند و بعد از چند سال خدمات پزشکی در ایران، با گذراندن امتحان ورودی پزشکی در آمریکا، برای ادامه تحصیل و تخصص در رشته بیماریهای زنان و مامایی، در بیمارستان شهر بالتیمور آمریکا وابسته به دانشگاه مریلند پذیرفته شد.


پایدار پس از اتمام دوره تخصصی، خدمات پزشکی خود را در یکی از بیمارستانهای ایالت کنتاکی آمریکا ادامه داد.


وی در سال ۱۳۴۷ به عنوان استادیار بخش زنان و مامایی دانشگاه پهلوی آن زمان شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۵۳ با موافقت دانشگاه و استفاده از فرصت مطالعاتی در یکی از مراکز علمی نیویورک، در رشته پریناتالوژی پذیرفته شد.


او پس از اتمام این دوره به دانشگاه شیراز برگشت و در این رشته مشغول به کار شد. اما این رشته فوق تخصصی تا سال ۱۳۸۴ در ایران به دلایلی ناشناخته ماند تا این که در اسفندماه سال ۱۳۸۴ از وی و دکتر سید علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت و عضو شورای انقلاب فرهنگی، برای تأسیس این رشته در بیمارستان شریعتی تهران و سپس در سال ۱۳۸۵ در بیمارستان میرزا کوچک خان، از سوی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت دعوت به عمل آمد.


پس از بازدید و تأسیس بخش پریناتالوژی در این دو بیمارستان برای اولین بار، با تأسیس آن یکی پس از دیگری در دیگر دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی شیراز موافقت شد و خوشبختانه امروز شاهد گسترش این بخشها و فارغ‌التحصیلان این رشته در کشور هستیم.


این رشته یکی از شاخه‌های فوق تخصصی رشته مامایی است که مسئولیت مراقبتهای دوران بارداری و مسائل مربوط به جنین به ویژه در حاملگی‌های پرخطر را بر عهده دارد و دامنه این مراقبتها فراتر از معاینات معمولی این دوره است.


گفتنی است دکتر پایدار پس از ٣٠ سال خدمت آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ١٠ سال خدمات آموزشی افتخاری پس از بازنشستگی در سمت دانشیاری، هنوز در سن ٨٧ سالگی راه آموختن و آموزش را فراموش نکرده است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها