تعداد بازدید: ۱۸۱۵
کد خبر: ۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ - 2019 13 January
سرمقاله
امین رجبی سردبیر

هفته پیش خبر «آغاز مجدد فعالیت کانال امام جمعه تبریز در تلگرام» را خواندم.


آل‌هاشم امام جمعه تبریز گفته بود: «فیلترینگ، نیروهای ارزشی را از فضای مجازی خارج و عرصه را برای دشمن باز کرد»


فیلترینگ تلگرام و پس از آن معرفی چند پیام‌رسان داخلی و حمایت‌های مالی میلیاردی از آنها از جمله تصمیمات عجیبی بود که نادرستی آن خیلی زود خود را نشان داد. هرچند که تا به امروز هم بر این تصمیم پافشاری می‌شود و مسئولان از آن عقب‌نشینی نمی‌کنند.


حالا کار به جایی رسیده که حتی نماینده ولی‌فقیه در تبریز دوباره به تلگرام پیوسته تا دیوارهای فیلترینگ روز به روز بیشتر فرو بریزد.


همه می‌دانیم که بخش زیادی از مسئولان رده بالای کشور در توییتر فعالیت دارند و روزانه توییت می‌گذارند. توییتر فیلتر است و برای استفاده باید از فیلترشکن استفاده کرد. پس مسئولان روی کامپیوترها و گوشی‌های خود فیلترشکن دارند.


شاید برخی بگویند مسئولان با توجه به وظایف مهم و سنگینی که دارند مجاز به استفاده از فیلتر‌شکن هستند.


ولی این مسئولان برای چه کسانی پیام می‌گذارند؟ آیا نه این است که می‌خواهند با مردم و بویژه نسل جوان گفتگو کنند؟


پس مردم و جوانان هم باید فیلترشکن داشته باشند.


اگر امام جمعه تبریز کانال تلگرامی را فعال کرده حتماً برای ارتباط با مردم بوده و با علم به این که مردم به وفور در تلگرام حضور دارند.


اینها مشخص می‌کند که فیلترینگ بی‌اثر و بلکه مضر هم بوده است. از ضررهای مشخص آن این که وقتی فیلترشکن فعال است، امکان دسترسی به همه انواع سایت‌های واقعاً مضر هم وجود دارد و این برای دختران و پسران جامعه ما سم مهلک است.


دکتر فردین علیخواه ، استاد جامعه شناسی در کانالش نوشته:
«مدتی قبل یکی از دانشجویانم در مقطع کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد. موضوع پژوهش ایشان نقش رسانه‌های جدید در اجتماعی شدنِ جنسی دانش‌آموزان بود. او برای شناخت نقش این رسانه‌ها، مصاحبه‌های گسترده‌ای با دانش‌آموزان دبیرستانی انجام داده بود. 


یکی از یافته‌های او برای من بسیار قابل‌تأمل بود:


برخی از دانش‌آموزان در مصاحبه‌ها گفته‌اند: از زمانی که تلگرام فیلتر شد آنها برای دسترسی به تلگرام به‌ناچار فیلترشکن‌های متعددی را در تلفن همراه خود نصب کرده‌اند. با نصب این فیلترشکن‌ها به‌تدریج در گروه دوستانشان این خبر می‌پیچد که به‌راحتی می‌توانند به سایت‌های پخش فیلم‌های پورنو گرافی (مستهجن) دسترسی داشته باشند. 
برخی از این دانش‌آموزان در پاسخ به سؤالی دیگر، حداقل ٥ ستاره فیلم‌های پورنو گرافی را نام برده بودند.
دیروز شنیدم که قرار است اینستاگرام هم فیلتر شود.»


مشخص نیست این تصمیمات از سوی چه کسانی و بر پایه کدام بررسی‌های کارشناسی گرفته و اجرا می‌شود! و این مسئولان گویا توصیه‌های کارشناسان دلسوز را هم نمی‌شنوند.
یکی از استفتائاتی که از رهبری محترم انجام شده در همین باره است.


متن سؤال: 
با توجه به اینکه وب‌سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفاً برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟با تشکر 


پاسخ رهبری:
باسمه تعالی 
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته 
به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعى ندارد. 
موفق و مؤید باشید.

در این حکم، تشخیص مصداق به عهده مکلف گذاشته شده است و تنها به بیان حکم کلی پرداخته شده است. تشخیص اینکه آیا این شرایط در مورد فعالیت در فیس بوک صادق می‌باشد یا خیر به عهده مکلفین گذاشته شده است.


بر همین پایه تلگرام، توییتر و اینستاگرام نیزاحکام مشابهی خواهند داشت و در این بین فیلترینگ بی‌معنا می‌شود مگر در شرایطی که امنیت ملی به خطر بیفتد که همان نیز به کار کارشناسی نیاز دارد.


در تاریخ نمونه‌های فراوانی است که یک چیز را ثابت می‌کند و آن این است: مبارزه با علم و تکنولوژی و تفکر، محکوم به شکست است.
بدرود

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
از ماست که بر ماست
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها