تعداد بازدید: ۱۴۹۷
کد خبر: ۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ - 2018 23 September
سرمقاله
امین رجبی سردبیر

در روزهای اخیر انشار چند عکس در فضای مجازی  واکنش‌های متفاوتی در پی داشت.


یکی از عکسها مربوط به حضور حجت‌الاسلام سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در هيئت خادم‌الرضای قم در مراسم عزاداری اباعبدالله‌(ع) بود.


وی در این مراسم در جایگاه ویژه (vip) و از پشت شیشه شاهد مراسم بود. پس از انتقادات فراوانی که به این مسئله شد، وی در صفحه اینستاگرام خود از مردم عذر‌خواهی کرد.


مشابه همین عکس از علی لاریجانی رئیس مجلس هم منتشر شد که در یک حسینیه در جایگاه ویژه و از پشت شیشه در حال عزاداری است.


این عکسها که جدایی و فاصله مسئولان از مردم را تداعی می‌کند، مشت نمونه خروار است. مشابه این حرکت‌ها را در مراسم مختلف نیز شاهدیم؛ از تهران تا نی‌ریز. حتی یک فرد خارجی که با فرهنگ و عرف ما ایرانی‌ها آشنایی ندارد، اگر از راه برسد با یک نگاه می‌فهمد که عده‌ای «خاص» از دیگران جدا هستند.


از منابع تاریخی به نقل از ابوذر شنیده‌ایم که پیامبر(ص) بدون امتیاز در میان اصحاب خود می‌نشست و هرگاه شخص غریبی وارد مجلس می‌شد آن حضرت را نمی‌شناخت تا اینکه بپرسد.
٤٠ سال پیش یکی از شعارهای انقلاب اسلامی، برداشتن فاصله‌ها بین مسئولان و مردم بود. 


ایسنا به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی  نوشته:
آیت‌الله سید محمود طالقانی خواستار تشکیل مجلس در مسجد بود و با استناد به مجلس مسلمانان در صدر اسلام که به شکل دایره روی زمین نشسته و مجلس آنها صدر و ذیل نداشت تا جایی که واردین و نمایندگان قبایل و کشورهای خارجی، رسول خدا را چون هیچ‌گونه امتیازی در جایگاه و لباس از دیگران نداشت نمی‌شناختند، خود نیز در جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان (٢٨ مرداد ١٣٥٨) هنگامی که با کمی تأخیر وارد مجلس شد در میان تعجب حاضرین به جای نشستن روی صندلی‌های مجلس روی زمین نشست و چند نفر از نمایندگان نیز به نشانه احترام با ترک صندلی‌هایشان روی زمین کنار وی نشستند.


در فاصله تنفس جلسه اول و دوم، بسیاری از نمایندگان و علما و روحانیون عضو مجلس دور تا دور طالقانی روی زمین نشستند و به بحث پرداختند.


در این حین وقتی آیت‌الله بهشتی از ایشان خواستند که در صورت امکان برای جلوگیری از سوء تعبیر طبق آیین‌نامه بر جایگاه خود بنشینند، طالقانی جواب داد: «قبلاً به من گفتند که این کار خلاف آیین‌نامه است و من جواب دادم که جریمه آن را هر چه هست، می‌دهم. من دوست داشتم به جای این کاخ در مسجد جلسات را برگزار می‌کردیم ... وقتی می‌گوییم که مسجد جای همه‌گونه جلسات بحث و بررسی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی و نظامی است چرا خودمان رعایت نمی‌کنیم؟»


گاهی در محل مصلای نی‌ریز هم چنین حرکت‌هایی را شاهدیم. به جز آیت‌الله فقیه امام جمعه محترم که به دلیل کسالت باید روی صندلی بنشینند، حضور دیگر مسئولان  در بالای سن و جدای از مردم روی صندلی، چندان زیبنده نیست.


حتی شنیده شده که انتقاداتی متوجه نرده‌های جداکننده مسئولان از مردم در نمازجمعه تهران شده و قرار است این نرده‌ها برچیده شود.


بدون اغراق صاحبان اصلی این کشور مردمند و هم آنان در این شرایط اقتصادی بیشترین فشارها را تحمل می‌کنند و نجیبانه دم نمی‌زنند. مسئولان باید قدر این مردم شریف را بدانند و به میان آنها بیایند و در مراسم مختلف دوشادوش آنها باشند. همچون دریادار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دکتر قاضی‌زاده هاشمی  وزیر بهداشت که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در میان صفوف مردم عزاداری کردند و عکسهای آن نیز منتشر شد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها