تعداد بازدید: ۱۵۰۱
کد خبر: ۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ - 2018 06 March
مردم و بازاریان از خریدهای نوروزی می‌گویند؛
فاطمه زردشتی نی‌ریزی گروه گزارش

/  مدلهای جدیدمان را آورده‌ایم اما بازار نیست
/  خانمها این روزها فقط در بازار می‌چرخند، جنس‌ها را می‌بینند، قیمت می‌گیرند و در نهایت ده روز آخر سال، خرید می‌کنند 
/ اوج فروش ما هفته آخر عید است

دوباره بهار، خانه‌تکانی، دید و بازدیدها و جنبش و تکاپوی مردم... دوباره پیاده‌روهای باریک و شلوغ و خریدهای نوروزی...


در این میان اما بسیاری گلایه‌مندند. مغازه‌دارها از بی‌رونقی بازار و مردم از وضعیت اقتصاد و دست خالی‌شان... گزارش این هفته مارا در مورد خریدهای نوروزی بخوانید:

مردم سعی می‌کنند به وسایل قدیمی قناعت کنند
به یکی از مغازه‌های کفش‌فروشی در یکی از خیابانهای فرعی شهر می‌روم.‌ فروشنده مغازه که قصد ندارد خودش را معرفی کند می‌گوید:


اکثر کارهایمان داخلی است و ٢٠ روزی می‌شود که مدلهای جدیدمان را آورده‌ایم اما بازار نیست.‌ هر کسی می‌آید نگاهی می‌اندازد و می‌رود. مردم قدرت خرید ندارند و سعی می‌کنند به همان کفش و لباس قدیمی‌اشان قناعت کنند.‌‌ راستش را بخواهید چند روز اول فکر می‌کردم بازار فروش من به تنهایی این طور است ولی امروز عصر وقتی به چند تا از دوستانم زنگ زدم دیدم نه، آنها هم همین وضعیت را دارند و حسابی شاکی‌اند.

فکر می‌کردم فروش شب عید خیلی بهتر باشد
زینب علیخانی در فروشگاه لباس زنانه‌اش نشسته و دستش را زیر چانه‌اش زده. او که هفت ماهی می‌شود مغازه‌دار است و اکثر جنس‌هایشان دوخت ایران، در مورد وضعیت بازار شب عید می‌گوید: دارید می‌بینید که رضایت‌بخش نیست. فکر می‌کردم شب عید، فروشمان خیلی بهتر از اینها باشد اما متأسفانه اشتباه فکر می‌کردم.


ادامه می‌دهد: باور کنید ما سود اجناسمان از ٢٠ درصد هم کمتر است اما با توجه به قیمت پایین جنس‌هایمان، باز هم مردم نمی‌توانند خرید کنند. 

اقتصاد خراب و دست خالیِ مردم!
امین شاهسونی مغازه پوشاک مردانه دارد.


همانطور که با مشتری‌اش چانه می‌زند می‌گوید: از اول اسفند همه کارهای جدیدمان رسیده. هر سال در این مواقع بازار شب عیدمان شروع شده بود ولی امسال نه، آنطور که باید و شاید هنوز تکانی نخورده است و این به اقتصاد خراب کشور، خشکسالی و دست خالی مردم برمی‌گردد. 


مردم به دنبال جنس‌های ارزان
عماد قره‌چاهی، مغازه کیف و کفش دارد.‌ او هم از کسادی بازار گلایه‌مند است و می‌گوید: با توجه به اینکه جنس‌های جدیدم تا یکی دو روز آینده می‌رسند اما فکر می‌کنم اصل بازار از ده روز بعد شروع شود. 


ادامه می‌دهد: مشتری‌ها و خصوصاً خانمها این روزها فقط در بازار می‌چرخند، جنس‌ها را می‌بینند و قیمت می‌گیرند و در نهایت ده روز آخر سال، خرید می‌کنند. ‌با توجه به وضعیت بد بازار، مردم اکثراً دنبال جنس‌های ارزان هستند و مدل و کیفیت جنس زیاد برایشان مهم نیست.


تنوع بیشتر و قیمت بالاتر جنس‌ها در شیراز


عباس وطن‌پرست در مغازه پوشاک بچه‌گانه‌اش نشسته. به  گفته او بازار عید کم و بیش شروع شده ولی نه آنطورها که باید و شاید...


می‌گوید: وضعی ت نسبت به سال گذشته خیلی بدتر است.مردم سر می‌زنند و جنس‌ها را می‌بینند ولی خرید نمی‌کنند.


در مورد خرید برخی از مردم در شیراز می‌گوید: تنوع جنس‌ها در شیراز بیشتر ولی به همان نسبت قیمتها هم گرانتر است. مغازه‌داری که در نی‌ریز یک میلیون اجاره می‌دهد، در شیراز باید ٨-٧ میلیون تومان اجاره بد‌هد و خوب این طبیعی است که قیمت اجناسش را نسبت به نی‌ریز گرانتر بفروشد. 


وطن‌پرست می‌گوید: ٧٠ درصد جنس‌هایمان ایرانی است و در پوشاک بچه‌گانه از کارهای دوخت تهران نسبت به کارهای خارجی استقبال بیشتری می‌شود اما ما ‌تا مجبور نشویم جنس خارجی نمی‌آوریم. چون کارهای دوخت ایران نسبت به کارهای خارجی خیلی زودتر فروش می‌روند. 

هر جنس گران، دلیل بر کیفیت بالای آن نیست 
سعیده رضایی، یکی از مغازه‌داران پوشاک زنانه نیز اوج بازار عید را ١٥ اسفند به بعد می‌داند.


می‌گوید: با توجه به اینکه بازار عید هنوز شروع نشده ولی ما جنس‌هایمان را آورده‌ایم. مردم می‌آیند جنس‌ها را می‌بینند، قیمت می‌گیرند و می‌روند. سال گذشته هم همین طور بود از ١٥ اسفند به بعد مغازه‌ها شلوغ و خریدها شروع شد.


در مورد خرید مردم از شیراز می‌گوید: والا ما گرانفروش نیستیم ولی متأسفانه بعضی از مردم فکر می‌کنند اگر جنسی گران باشد، کیفیت آن هم بیشتر است. درصورتی که این درست نیست و هر جنس گران، دلیل بر کیفیت بالای آن نیست. به نظر من بیشتر افرادی که از شیراز خرید می‌کنند، حاضرند برای برای بالارفتن کلاس‌شان پول بیشتری بپردازند یا مثلاً به این دلخوشند که از فلان پاساژ شیراز خرید کرده‌اند.

اکثر مشتریانم روستایی هستند
مهدی درویشی ٥-٤ سالی می‌شود که فروشگاه لباس مردانه دارد. او که به گفته خودش اکثر مشتریانش روستایی هستند می‌گوید: بازار مغازه‌های مردانه‌فروشی تقریباً از ١٥ اسفند شروع می‌شود اما با توجه به اینکه اکثر مشتریان ما روستاییان هستند، اوج فروش ما هفته آخر عید است.


درویشی نیز بازار سال گذشته را بهتر از امسال می‌داند و می‌گوید: مدلهایمان از اول اسفند رسیده ولی خوب گاهی مردم فکر می‌کنند اجناس شیراز ارزانتر و باکیفیت‌تر است، درحالی‌که اینطور نیست و در همین شهر خودمان هم جنس خوب و ارزان پیدا می‌شود.
******
در ادامه بد ندیدیم با چند تن از همشهریانمان نیز گپ و گفتی در مورد خریدهای نوروز داشته باشیم.

هنوز چیزی نخریده‌ام
بهرام ٣٢ ساله می‌گوید: هنوز که چیزی نخریده‌ام اما اگر چیزی به چشمم جالب بیاید حتماً آن را می‌خرم و بالطبع قیمت آن هم برایم خیلی مهم است. البته مدلهایی که می‌پسندم گاهی با پولم همخوانی ندارد و در نهایت به اجبار جنسی را می‌خرم که ارزانتر باشد.


باید حتماً برای بچه‌ها خرید کنم


محبوبه زارعی ٢٥ ساله به همراه دو فرزندش در خیابان است. او می‌گوید یکی دو دست لباس دارم که هنوز آنها را نپوشیده‌ام و فکر می‌کنم برای عید مناسب باشند. به خاطر همین قصد ندارم برای خودم خرید کنم اما برای بچه‌ها چرا، باید هرطوری که هست لباس بخرم. در خرید لباس هم مسلماً همه چیز را مدنظر قرار می‌دهم، از جنس و قیمت گرفته تا مدل و کیفیت آن.

مجبوریم با همان لباسهای سال قبل بسازیم
زینب عابدی از اهالی رودخور است. 
او هنوز خریدهایش را انجام نداده و درصورتی‌که ‌تا یکی دو هفته دیگر پول به دستش برسد، خریدهایش را شروع می‌کند. 


با خنده می‌‌‌‌‌گوید: پول هم گیرمان نیاید هیچی، مجبوریم با همان لباسهای سال قبل بسازیم. فعلاً که هیچ راه درآمدی نداریم. باغی داشتیم که خشک شد و بارانی هم که در کار نیست. بچه‌ها هم درک می‌کنند و بهانه نمی‌گیرند. می‌دانند که اگر داشته باشیم دریغ نمی‌کنیم.

چطور خرید کنیم؟
چطور خرید کنیم؟ قیمت جنس‌ها گران است و دست ما خالی. 


این را خانمی ٥٧ ساله می‌گوید. او که قصد ندارد خودش را معرفی کند ادامه می‌دهد: همه چیز را قیمت گرفته‌ام، از مانتو و شلوار گرفته تا شال و کفش و روسری، اما هیچ چیز نخریده‌ام. سه تا بچه دارم و شوهرم راننده مردم است. وضعیت مالی‌مان خوب نیست. باید به بودجه‌امان نگاه کنیم. بچه‌ها هم گاهی ایراد می‌گیرند و غر می‌زنند ولی خوب دستشان به جایی بند نیست.

مادرم می‌گوید یک چیز ارزانتر بردار
لیلا جمشیدی ١٦ ساله با مادرش در خیابان است. او که در حال حاضر برای عید یک کفش خریده‌، می‌گوید: قرار است مانتو، شلوار و شال هم بخرم، البته گاهی چیزهایی که انتخاب می‌کنم گران است که مادرم می‌گوید این را بگذار کنار و یک چیز ارزانتر بردار.


لیلا می‌گوید: بیشتر مردم نی‌ریز ترجیح می‌دهند از شهرهای شیراز، یزد و قشم خرید کنند اما به نظر من اگر هزینه سفر را هم با لباس‌ها حساب کنیم، پول وسایلی که می‌خریم چند برابر می‌شود.

از شیراز خرید کردم
امین ٢٤ ساله از یک ماه پیش خریدهای عیدش را در شیراز انجام داده. او می‌گوید: قیمت جنس‌های شیراز و خصوصاً تولیدی‌های آن از نی‌ریز ارزانتر و تنوع هم بیشتر است. خصوصاً یک ماه قبل از عید که بیشتر جنس‌ها را به حراج گذاشته‌اند.


امین می‌گوید: مسلماً در خرید لباس همه چیز مهم است اما در حاضر با این وضع خراب و دست خالی، همه جنسی را انتخاب می‌کنند که ارزان باشد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها