تعداد بازدید: ۱۷۸۸
کد خبر: ۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷ - 2017 07 December
ترامپ:
ترامپ دستور داد سفارت آمریکا از شهر تل آویو به شهر قدس منتقل شود / بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این اقدام استقبال کرد و گفت که اعتراف به اینکه شهر قدس پایتخت اسرائیل است بخشی از هر مذاکرات صلح در آینده خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا در سخنرانی در روز چهارشنبه شهر قدس را به عنوان پایتخت اسراییل اعلام کرد..

به گزارش هورگان به نقل از  عصرایران، ترامپ همچنین دستور داد سفارت آمریکا از شهر تل آویو به شهر قدس منتقل شود. بلافاصله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این اقدام استقبال کرد و گفت که اعتراف به اینکه شهر قدس پایتخت اسرائیل است بخشی از هر مذاکرات صلح در آینده خواهد بود.

در مقابل، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به شدت با این اقدام ترامپ مخالفت کرد.

اعلام ترامپ درباره به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از آنجایی اهمیت دارد که به معنی پذیرش مالکیت اسرائیل بر شهر قدس است.
تا قبل از این امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، مالکیت اسرائیل یا فلسطین را بر شهر قدس به رسمیت نمی شناختند و این شهر را متعلق به اسرائیل یا فلسطین نمی دانند. البته سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا بخش شرقی شهر قدس (قدس شرقی) را متعلق به فلسطین و وضعیت آن را تحت اشغال اسرائیل می دانند.

به گزارش عصرایران، مهمترین بخش های سخنرانی ترامپ به این شرح است:

- شهر اورشلیم (قدس) را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می شناسیم

- تصمیم من درباره اورشلیم ( قدس) با تاخیر بسیار گرفته شد


ترامپ در حال امضای فرمان به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

ترامپ: اعلام رسمی شناسایی شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

- این تصمیم مربوط به گذشته است اما در 20 سال اخیر توسط سران سابق آمریکا اجرایی نشد

- برای صلح در منطقه تلاش می کنیم

- مقامات امریکایی در شهر اورشلیم ( قدس) با مقامات اسراییلی دیدار کردند

- به وزارت خارجه دستور می دهم ساختمان سفارت آمریکا را به شهر اورشلیم ( قدس) منتقل کند

 - از راه حل دو کشور در صورت توافق دو طرف اسراییلی و فلسطینی حمایت خواهم کرد

- از صلح حمایت خواهم کرد

- زمان آن رسیده که طرف های خواهان صلح، تندروها را از میان خود طرد کنند

  مرزهای اسراییل در شهر اورشلیم ( قدس) در مذاکرات بعدی تعیین خواهد شد

  چرا بیت‌المقدس مهم و تصمیم ترامپ درباره آن جنجالی است؟

چرا بیت المقدس مهم است؟

این شهر برای هر سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت مقدس و مهم است. به همین دلیل، در طول سده های گذشته در چشم کشورگشایان همچون یک جواهر بوده است.رومی ها، صلیبی ها، عثمانی ها و امپراتوری بریتانیا زمانی به دنبال در اختیار گرفتن این شهر بوده اند. از زمان اعلام موجودیت رژیم اسرائیل، هم رهبران این رژیم و هم همسایگان عرب مدعی مالکیت این شهر تاریخی بوده اند.

در آنجا چیست؟

بیت المقدس میزبان مکان های مورد احترام مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است. برای نمونه، در مرکز «شهر قدیمی» تپه ای با اهمیت بسیار برای یهودیان و مسلمانان قرار دارد. این بلندی برای یهودیان به عنوان «کوه معبد» و برای مسلمانان به نام «حرم شریف» شناخته می شود.

این تپه میزبان معابد یهودیان در دوران باستان بوده، هرچند بسیاری از آنها دیگر روی زمین وجود ندارند و تنها یک دیوار نگهدارنده شالوده را می توان دید. این دیوار به عنوان دیوار غربی شناخته می شود و یهودیان آن را به عنوان مکانی مقدس برای نیایش می شناسند.

از سوی دیگر، مسلمانان تنها چند متر دورتر از دیوار، دو مکان مقدس به نام های قبه الصخره و مسجد الاقصی را دارند. این مسجد در قرن هشتم میلادی ساخته شده و پس از مکه و مدینه، به عنوان سومین مکان مقدس مسلمانان نگریسته می شود.

مسیحان هم این شهر را به خاطر عیسی مسیح (ع) که در آنجا به تبلیغ پرداخت، کشته شد، و سپس زنده شد، محترم می شمارند.

درگیری های عصر جدید کی آغاز شد؟

زمانی که حکومت بریتانیا بر این منطقه در 1948 به پایان رسید، ارتش اردن برای تصرف شهر قدیمی و بیت المقدس شرقی عربی وارد شد. چند دهه بعد و در جریان جنگ 1967، اسرائیل این منطقه را از دست اردنی ها خارج و آن را ضمیمه سرزمین های اشغالی کرد. این اقدام از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

اسرائیل در سال 1980 قانونی را به تصویب رساند که بیت المقدس را به عنوان شهر «کامل و متحد» این رژیم و پایتخت آن اعلام می کرد. موضع سازمان ملل متحد که بیت المقدس شرقی را اشغال شده می داند این بود که وضعیت شهر مورد اختلاف است و به حل و فصل از طریق گفتگو بین اسرائیل و فلسطینی ها نیاز دارد.

آیا کشورهای دیگر در آنجا سفارتخانه دارند؟

کشورهای دیگر سفارتخانه هایی در این شهر داشته اند، اما تمام کشورهای بزرگ سفارتخانه هاشان را سال ها پیش به خارج از آن منتقل کردند. برخی کشورهای فعالیت های دیپلماتیک خود را برای تماس با فلسطینی ها در بیت المقدس شرقی ادامه دادند.

پس از اعلام تصمیم ترامپ چه رخ خواهد داد؟

حتما خشونت وجود خواهد داشت و حماس گفته است که تصمیم ترامپ «درهای جهنم» را باز کرده است. بلافاصله پس از این تصمیم که در ساعات پایانی روز به وقت منطقه اعلام شد، خشونتی گزارش نشد. اما اگر گذشته را مد نظر قرار دهیم، نیروهای امنیتی احتمالا باید منتظر باشند.

تنش ها بر سر حاکمیت و وضعیت مذهبی شهر پیش از این منجر به بروز درگیری هایی شده است. برای نمونه، در سال 2000 گروهی از نمایندگان پارلمان اسرائیل وارد مجموعه حرم شریف شدند که به اعتراض فلسطینی ها انجامید و سپس به یک خیزش بدل شد.

در ماه ژوئیه گذشته هم پس از آن که دو پلیس اسرائیلی کشته شدند واین رژیم دستگاه های تشخیص فلز در ورودی های مجموعه نصب کرد، درگیری هایی بروز کرد.

گروه های فلسطینی در واکنش به تصمیم ترامپ، برای برگزاری تظاهرات فراخوان داده اند و رهبران عرب گفته اند شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل می تواند به مذاکرات صلح خاورمیانه آسیب بزند.

برچسب ها: قدس ، اسرائیل ، فلسطین ، ترامپ
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها