تعداد بازدید: ۲۰۸۹
کد خبر: ۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹ - 2017 22 October
محمد جلالی/ نی‌ریزان فارس: شورای شهر نی‌ریز پس از دعوت جابری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مختاری رئیس اداره ورزش و جوانان این‌بار رئیس اداره منابع آب، با سابقه‌ترین رئیس ادارات نی‌ریز، را به پای میز شورا کشاند.
- چه شد که بند خاکی مسیر اسلام‌آباد اجرایی نشد؟
- بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در نی‌ریز
- انتقال آب شرب نی‌ریز از پهنابه و سد چشمه عاشق
- تا سال ١٤٠٠ حفر چاه در حریم آب شرب نی‌ریز ممنوع است            
- آخرین وضعیت گوراب‌ها
- کارخانه شن و ماسه شهرداری راه‌اندازی می‌شود

محمد جلالی/ نی‌ریزان فارس: شورای شهر نی‌ریز پس از دعوت جابری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مختاری رئیس اداره ورزش و جوانان این‌بار رئیس اداره منابع آب، با سابقه‌ترین رئیس ادارات نی‌ریز، را به پای میز شورا کشاند.


فریدون حیدری از سال ١٣٨٥ در نی‌ریز حضور دارد و تمام مسائل و مشکلات حوزه کاری خود را می‌داند.

شن و ماسه شهرداری راه‌اندازی می‌شود
لایقمند رئیس شورای شهر نی‌ریز با اشاره به اینکه کارخانه شن و ماسه باید راه‌اندازی شود گفت: از نظر تجهیزات این کارخانه از امکانات مطلوبی برخوردار است اما متأسفانه معدنی برای شروع کار نداریم.


در حال حاضر ماهیانه بالغ بر ١٠ میلیون تومان مصالح خریداری می‌کنیم که بسیار سنگین است.


بررسی کنید و ببینید که آیا امکان واگذاری یک معدن به شهرداری وجود دارد یا اینکه تجهیزات را جمع‌آوری کنیم. این یک مقوله بسیار مهم برای شورای شهر نی‌ریز می‌باشد.


شهردار نی‌ریز خطاب به حیدری گفت: ما به اهمیت پهنه جغرافیایی شهر واقفیم و مسائل زیست محیطی را پیگیری می‌کنیم اما نیاز به این داریم که هر چه سریعتر کارخانه شن و ماسه راه‌اندازی شود؛ الان دستگاه‌هایی داریم که با مبالغ بسیار زیاد خریداری شده است اما بدون استفاده مانده و روز به روز فرسوده می‌شوند. برخی از دستگاه‌ها بر اثر استفاده نشدن از بین می‌روند نه استفاده از آنها.


به گونه‌ای که اکوسیستم طبیعی منطقه و قنوات لطمه نخورد به ما مجوزهایی بدهید تا بتوانیم این کارخانه را راه‌اندازی کنیم.


رئیس منابع آب شهرستان نی‌ریز با اشاره به وضعیت بهتر و نگاه مثبت مسئولان استانی به دادن مجوز به شهرداری نی‌ریز گفت: از چندسال پیش وزارت نیرو به دلیل آورد کم رودخانه‌ها برداشت مصالح از رودخانه‌ها را ممنوع کرد اما شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس صرفاً در جهت کمک به شهرداری‌ها در این خصوص همکاری خوبی با شهرداری‌های سطح استان به عمل آورده است اما شما باید درخواست خود را از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت به ثبت برسانید.


فرغت شهردار نی‌ریز گفت: چندی پیش از طریق پتروشیمی داراب درخواستی را برای کارشان به صنعت، معدن و تجارت دادند و آنان برای صدور پروانه مبلغ ٣٠٠ میلیون تومان مطالبه کردند و اگر قرار است همین مبلغ را ما هم پرداخت کنیم قطعاً نمی‌توانیم به این مسئله ورود کنیم.


حیدری در این لحظه با خان‌دشتی مدیر رودخانه‌ها و سواحل منابع آب استان تماس گرفت و او ایجاد معدن را منوط به گذراندن مسیر از اداره صنعت، معدن و تجارت دانست اما به صورت موقت در احجام بسیار کم امکان برداشت مصالح را امکانپذیر دانست.

چرا بند خاکی اسلام آباد اجرایی نشد؟ 
محمدرضا شاهمرادی با اشاره به موضوع احداث بندخاکی اسلام‌آباد گفت: در سال ١٣٩٠ کارشناسانی از شیراز آمدند و گزارشی را در ١٥ بند ارائه دادند که ١٤ مورد آن مثبت و یک بند آن منفی بود که به خاطر همان بند آخر با احداث آن مخالفت شد.


در آن بند عنوان شده بود که احداث این بند خاکی شاید تنش سیاسی ایجاد کند.


آقای حیدری! مگر وقتی بر روی دریاچه بختگان سدهای مختلف ایجاد شد و دریاچه خشک گردید تنش سیاسی ایجاد شد؟


اله‌یار ندیمی که از شورای بخش مرکزی میهمان این جلسه بود نیز بر مطالعه مجدد برای احداث این بندخاکی تأکید نمود.


اصغر ماهوتی یکی دیگر از اعضای شورای شهر در این جلسه عنوان نمود باید کاری کنیم تا این بند خاکی در دو سال آینده انجام شود.


در رابطه با تاریخچه این بند خاکی حیدری گفت: اولین بار در سال ١٣٩٠ توسط فرماندار وقت این درخواست داده شد و در مهرماه همان سال بازدیدی انجام گرفت و همانگونه که آقای شاهمرادی فرمودند به دلیل مسئله تنش سیاسی و همچنین مسائل اقتصادی و اجتماعی غیرقابل انجام اعلام گردید.


البته واژه سیاسی درست نبود و اگر کارشناسی این مسئله دست من بود واژه «سیاسی» را به «حقوقی» تبدیل می‌کردم. در حوزه منابع آب ما تقسیمات سیاسی را مدنظر قرار نمی‌دهیم همانگونه که قبل از روستای هرگان حوزه آبریز بختگان و بعد از آن رودبار می‌باشد.


از نظر حقوقی آب متعلق به آبران است. به عنوان نمونه در بحث سد چشمه عاشق بدنه سد و ذخیره مخزن در نی‌ریز قرار دارد اما به جرئت می‌توانم بگویم که ٩٥ درصد آب سد چشمه عاشق از داراب می‌آید اما آنها هیچ وقت نمی‌توانند ادعایی بر روی آب این سد کنند چون این آب متعلق به حقابه آبران در نی‌ریز می‌باشد. حالا اگر آنها بگویند ما می‌خواهیم در بالادست سدخاکی و یا هر چیز دیگری احداث کنیم از نظر ما قابل قبول نیست و در خصوص بند خاکی اسلام‌آباد هم همین قضیه وجود دارد.


دولت صلاح نمی‌داند در جایی که ١٠٠ میلیارد تومان هزینه شده بیاید یکی از سرشاخه‌های تأمین آب سد رودبار را به نی‌ریز بدهد حتی اگر آن سرچشمه در نی‌ریز باشد.


هر چند ما اقدامات خود را در سال ١٣٩٤ هم ادامه دادیم و هدفمان هم این بود که این خواسته مردم را جامه عمل بپوشانیم اما باز هم هزینه آن و مشکلات حقوقی سد راه کار شد.


این را بدانید هزینه‌ای که برای انتقال آب این بند خاکی در سال ٩٠ برآورد شده بود ٨ میلیارد تومان بوده است و تنها از طریق اعتبارات ملی می‌شود این کار را انجام داد.


شاهمرادی که گویا از استدالال حیدری راضی به نظر نمی‌آمد گفت: در بحث حقوقی آبریزها، حوزه آبریز بختگان از اقلید شروع می‌شود و تا خلیج فارس بوده است. اما آیا اعتراضاتی در خصوص ایجاد سدهای مختلف شد؟

کنتورهای هوشمند
حیدری با انتقاد از واگذار شدن هزینه کنتورهای هوشمند آب و برق بر عهده دولت در بودجه سال ١٣٩٦ گفت: این اقدام بار مضاعفی را به دولت تحمیل می‌کند کما اینکه اگر بخواهیم برای ١٥٠٠ چاه کشاورزی در نی‌ریز این اقدام را انجام دهیم با توجه به اینکه هر کنتور هوشمند ٧ میلیون تومان هزینه دارد رقمی بسیار بزرگ می‌شود.

وضعیت گوراب‌ها 
استقلال از واحد خدمات شهرداری نی‌ریز با تأکید براصلاح و رفع عیب گوراب‌ها گفت: یکی از گوراب‌های شهر نیاز به مرمت و بقیه گوراب‌ها هم نیاز به بازنگری دارد. در بارندگی سال گذشته احتمال اینکه آبریزها پر شود و زندان و بخشی از شهر در خطر قرار گیرد، وجود داشت.


همچنین پاکنژاد پرسید که وظیفه لایروبی گوراب‌ها با کیست؟


حیدری با اشاره به بارندگی‌های سال گذشته گفت: ‌این بارندگی‌ها به ما نشان داد که سیلاب شوخی بردار نیست. برخی از گوراب‌های سمت هرگان ترک‌هایی برداشته که باید تعمیر شوند. برخی گوراب‌های شهر هم تخلیه تحتانی ندارند که باید برای آنها فکری شود.


البته به واسطه بارندگی اخیر مبلغ ٢٠٠ میلیون تومان از سوی ستاد بحران کشور جهت گوراب‌های پلنگان مصوب شد اما تاکنون هیچ مبلغی به ما نرسیده است که جا دارد از طریق نماینده مجلس، شورای شهر و... پیگیری‌های لازم انجام شود.


اگر اعتباری برای احداث گوراب‌های دیگر داشتیم در همین بارندگی سال قبل به جرئت می‌توانستیم ١٠ برابر آب ذخیره شده را در گوراب‌ها جای دهیم.


حیدری همچنین در رابطه با لایروبی گوراب‌ها گفت: منابع طبیعی، منابع آب و جهاد کشاورزی هر کدام در این رابطه سهم دارند.


گوراب‌ها ٢٥ سال است که ساخته شده و آن زمان هیچکس از پیمانکار تعهدی برای مرمت آن نگرفته است و همانگونه که عنوان کردم اعتبارات نگهداری از آنان بسیار محدود می‌باشد.
وی در بخشی از سخنان خود از اشتباه در احداث برخی گوراب‌ها گفت و عنوان نمود: به عنوان نمونه گوراب لای‌حنا در بارندگی سال گذشته آبگیری نشد و مشخص نیست چرا این گوراب در آنجا ساخته شده است.


حیدری همچنین یادآور شد که نمی‌شود لایروبی را به بخش‌های خصوصی داد و گفت: ما تجربه تلخ این کار را داریم و برای لایروبی، یکی از گوراب‌ها را به یک بخش خصوصی دادیم تا در یک سطح معقول لایروبی کند اما چنان برداشتی از آنجا شد که گودالی عمیق شکل گرفت.
 
چاه‌های شهرداری نی‌ریز
خالقی مسئول بخش خدمات فضای سبز شهرداری در خصوص چاه‌های سطح شهر نی‌ریز که متعلق به شهرداری است گفت: در شهر نی‌ریز ٧ حلقه چاه وجود دارد که ٥ حلقه متعلق به شهرداری است و یک حلقه منابع طبیعی و یک حلقه هم اداره ورزش و جوانان.


آیا می‌توانیم این چاه‌ها را کف‌شکنی کنیم و آیا امکان دارد پروانه‌های چاه‌های کشاورزی را برای شهرداری نی‌ریز خریداری کنیم؟


حیدری در این رابطه گفت: خرید چاه کشاورزی از نظر ما مشکلی ندارد و ما با شما همکاری لازم را خواهیم نمود.


از سویی کف‌شکنی چاه‌های شهرداری هم با مانعی روبرو نخواهد بود.

انتقال آب شرب از پهنابه
شاهسونی دیگر عضو شورای شهر نی‌ریز در خصوص انتقال آب از پهنابه گفت: در سال گذشته و در جلسه‌ای که با شما داشتیم عنوان نمودید که برای انتقال آب شرب از پهنابه با هیچ مشکلی روبرو نیستید. آیا این مسئله هنوز هم مورد تأیید شما می‌باشد؟


حیدری در این رابطه به نامه‌ای که در تاریخ ٣١ شهریورماه ١٣٩٤ به منابع آب استان زده است استناد نمود و گفت: بنده نامه‌نگاری‌های لازم را انجام دادم و گفتند که شما به هر میزان آب شرب که نیاز دارید می‌توانید از پهنابه برداشت نمایید و این موافقتنامه صادر شده است اما اولویت اداره منابع آب برای تأمین آب شرب نی‌ریز، بعد از آبهای زیرزمینی منطقه استفاده از سد چشمه عاشق می‌باشد. هر چند در حال حاضر با وجود چاه‌های موجود برای تأمین آب شرب شهر با مشکل خاصی روبرو نیستیم.


در نامه‌ای که به استان زدیم استفاده از آب پهنابه را برای تأمین آب ١٢ روستای بخش مرکزی لازم و ضروری دانستیم.

انتقال آب شرب از سد چشمه عاشق
شاهسونی عضو شورای شهر نی‌ریز در سؤالی عنوان نمود: آیا از سد چشمه عاشق آبی برای شرب نی‌ریز درنظر گرفته شده است؟


رئیس منابع آب نی‌ریز انتقال آب شرب از سد چشمه عاشق برای نی‌ریز را یکی از برنامه‌های این مدیریت دانست و گفت: آب این سد برای شرب، صنعت و حق ‌آبه کشاورزان می‌باشد.
وی هرگونه نقل و انتقال آب این سد را به گل‌گهر بشدت رد کرد.


حیدری هزینه انتقال آب به روستاهای بخش قطرویه، و شهرهای قطرویه و نی‌ریز را بین ٧٠ تا ٨٠ میلیارد تومان عنوان نمود و گفت: در حال حاضر دولت با تنگناهای مالی روبرو است و عملاً تحقق این مسئله چند سال طول خواهد کشید.


وی همچنین در رابطه با اختصاص آب به بخش کشاورزی گفت: در ابتدای امر تنها تأمین آب شرب و صنعت دیده شده بود اما با پیگیری‌های نماینده مجلس و مردم در سفر وزیر به سد چشمه عاشق مصوب شد که صرفاً به حقابه بران چشمه عاشق حقابه، بدهیم.

وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی
شاهسونی همچنین از فریدون حیدری خواست تا گزارشی از وضعیت آبهای زیرزمینی ارائه دهد.


رئیس منابع آب در این رابطه گفت: از نظر ما دشت نی‌ریز از هرگان شروع و تا قلعه بهمن ادامه دارد. پس از بارندگی‌های رخ داده سطح آب‌های زیرزمینی ٢,٢٤ متر بالاتر آمده است اما این را دقت کنید که بر اثر خشکسالی‌ها سطح آب زیرزمینی هر ساله نیم متر کاهش داشته و در کل از سال ١٣٧٣ تاکنون با افت ١٠.٢٧ متری روبرو هستیم.

 

حریم ٢٥ ساله آب شرب
حیدری حریم آب شرب ٢٥ ساله شهر نی‌ریز را تا سال ١٤٠٠ خورشیدی عنوان نمود و گفت: این حریم از شهر نی‌ریز به طرف هرگان می‌باشد و هیچ کس اجازه ندارد در این مسیر چاهی را حفر کند چرا که اگر به هر دلیلی احداث چاهی به عنوان سرویس بهداشتی باعث آلودگی آب شرب شهر شود و با توجه به اینکه همه این آبها از یک سفره زیرزمینی تغذیه می‌شود دیگر هیچ کاری نمی‌شود کرد.


در این جلسه مباحثی در خصوص دریاچه بختگان مطرح شد که در شماره آتی می‌خوانید.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها