تعداد بازدید: ۱۹۴۶
کد خبر: ۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ - 2017 02 May
رئيس مركز تحقيقات نورولوژي باليني دانشگاه علوم پزشكي شيراز از درمان به موقع جوان دچار سكته مغزي كه كوكائين مصرف كرده بود در بيمارستان نمازي شيراز خبر داد.
كتر افشين برهاني حقيقي در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب» گفت: سكته مغزي دومين دليل مرگ ومير و اولين علت معلوليت در كشور و استان است و برخلاف ذهنيت عامه، سكته مغزي در جوانان زير 35 سال در فارس افزايش يافته است. وي ادامه داد: از علل سكته مغزي در جوانان مي‌توان به تصلب شرائين زودرس، بيماري هاي رماتيسمي، خوني، بيماري‌هاي دريچه‌اي و يا ريتم قلبي و يا ضربه و حوادث به سر و گردن اشاره كرد.

دكتر برهاني حقيقي عنوان كرد: يكي از دلايل نسبتا نادر بروز سكته مغزي، مصرف مواد مخدر سنتي و يا صنعتي است به طوري كه موادي مانند هروئين، شيشه، كوكائين و روانگردان ها مي تواند باعث سكته مغزي اعم از لخته اي و يا خونريزي دهنده شود.

فوق تخصص سكته مغزي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اين مواد مخدر ممكن است باعث تنگي عروق (اسپاسم) و يا بالابردن فشار داخل رگ و پارگي رگ هاي مغز شود.

 وي ادامه داد: چند روز پيش جواني 30 ساله با علائم فلج دست و پاي راست و از دست دادن تكلم به بيمارستان نمازي ارجاع شد و بلافاصله گروه مغز و اعصاب و نورولوژي مركز آموزشي- درماني نمازي، تمامي عكسبرداري هاي لازم اعم از سيتي اسكن و ام‌آرآي را براي اين بيمار انجام دادند.

پس از اثبات سكته مغزي به سرعت دلايل قلبي يا عروقي براي سكته مغزي را دنبال كردند اما هيچ عاملي در اين خصوص پيدا نشد. اين استاد دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: طي اين پيگيري ها، اساتيد و دستياران بخش مغز و اعصاب، انجام آزمايش ادرار براي تمامي مواد مخدر را تجويز كردند كه در اين آزمايش، تست كوكائين مثبت بود و دليل سكته مغزي جوان 30 ساله مصرف كوكائين اعلام شد.

دكتر برهاني حقيقي گفت: در اين خصوص بلافاصله درمان مناسب براي بيمار شروع شد و با پيگيري اساتيد و دستياران بخش مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي شيراز، حال عمومي بيمار مطلوب است و با انجام توانبخشي‌هاي مناسب، قواي حركتي و تكلمي او در حال بازگشت است.

وي افزود: كوكائين از مواد مخدر صنعتي بسيار خطرناك است كه متاسفانه به تازگي مصرف آن در جامعه و به ويژه در بين اقشار مرفه شيوع پيدا كرده است و كساني كه آلوده به اين ماده مخدر صنعتي مي شوند بايد بدانند كه اين ماده مخرب علاوه بر آثار درازمدت و مبتلاشدن به اعتياد خانمان سوز مي تواند منجر به سكته هاي قلبي و يا مغزي شود كه نمونه‌هاي آن حتي در ميان برخي افراد شناخته شده نيز فراوان گزارش شده است.

رئيس مركز تحقيقات نورولوژي باليني دانشگاه علوم پزشكي شيراز از اقشار جوان جامعه درخواست كرد حتي براي يك بار و از روي كنجكاوي هم به سراغ مواد مخدر سنتي و صنعتي نروند.

منبع: خبر جنوب
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها