تعداد بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ - 2022 05 February
کافه کتاب
نویسنده: دان دلیلو
ترجمه: پیمان خاکسار
انتشارات: چشمه
تعداد صفحات: 341

کتاب برفک نوشته‌ دان دلیلو با ترجمه‌ پیمان خاکسار است. کتابی که مجله‌ تایم آن را در فهرست صد رمان برتر انگلیسی‌ زبان منتشر شده بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۲۰۰۵ آورده است.

برفک در لیست ۱۰۰۱ کتابی که پیش از مرگ باید خواند گاردین هم حضور دارد. در سال انتشارش هم جایزه‌ ملی کتاب آمریکا را دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۶، نیویورک‌ تایمز طی یک نظرسنجی از صدها نویسنده و منتقد و ویراستار خواست تا بهترین آثار ۲۵ سال گذشته‌ آمریکا را انتخاب کنند. کتاب برفک دان دلیلو یکی از آن ها بود.

پیمان خاکسار، مترجم کتاب می‌گوید: ترجمه آثار دن دلیلو بسیار سخت است و اگر مترجم ذره‌ای بی‌ حوصلگی به خرج بدهد، ترجمه کتاب، غیرقابل خواندن از کار در می‌ آید. من روی هیچ ترجمه‌ای در عمرم این همه کار نکرده‌‌ام.

داستان حول زندگی مردی که سه بار ازدواج ناموفق داشته می‌چرخد.  دو زن او در کار جاسوسی بودند، با یک نفر دو بار ازدواج می کند.

از هر کدام فرزندانی دارد که تعدادی از آنها با مادرانشان و باقی آنها با جک زندگی می‌کنند. با همسر چهارمش که مربی آموزش چگونه نشستن و برخاستن است دچار یک ترس مشترک هستند. این ترس را جک تنها با خودش نجوا می‌کند اما همسرش دنبال درمان این ترس است که…
نام برفک به خاطر حضور مردیست که جک در اواخر داستان از حضورش با خبر می‌شود اما چون از چهره‌اش باخبر نیست، نام برفک را بر روی آن می‌گذارد.

می‌شود گفت برفک روایتی‌ است از زندگی یک استاد دانشگاه و خانواده‌‌اش که در مواجهه با مظاهر مصرف‌‌گرایی و تکنولوژی نوظهور سال‌های دهه هشتاد دچار یأس‌‌ها و تردیدهای وجودی و زیستی می‌‌شوند.‌

پیشرفت ترسناک و سریع انسان، کتابی در مذمت تکنولوژی، تلویزیون، مصرف‌گرایی. دان دلیلو معتقد است این راهی که جهان با این شتاب به سمتش در حرکت است بیشتر از جذاب و آرامش بخش بودن ترسناک و دلهره‌آور است.

با هم بخشی از رمان را می‌خوانیم.

وقتی آگهی‌های ترحیم را می‌خوانم همیشه سن متوفی را نگاه می‌کنم. ناخودآگاه عدد را به سن خودم مقایسه می‌کنم. فکر می‌کنم، چهار سال مانده. نُه سال دیگر. دو سال دیگر می‌میرم. قدرت اعداد هیچگاه به اندازه‌ وقتی که برای محاسبه‌ زمان مرگمان ازشان استفاده می‌کنیم نمایان نمی‌شود. بعضی اوقات با خودم چانه می‌زنم. دوست دارم شصت و پنج سالگی بمیرم؟ چنگیز خان هم شصت و پنج سالگی مرد. سلیمان محتشم هفتاد و شش سال عمر کرد. بد هم نیست، خصوصاً با حال و روز الانم، ولی وقتی به هفتاد و سه سالگی برسم نظرم چه خواهد بود؟

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها