تعداد بازدید: ۲۳۱۲
کد خبر: ۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸ - 2017 15 January

«دختر» فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و نویسندگی مهران کاشانی محصول سال ۱۳۹۴   است.


این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته و در ۷ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.


فیلم دختر در ۲ تیر ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.


«دختر» جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۱۶ را به دست آورد.


داستان
احمد عزیزی (فرهاد اصلانی) که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است برای مراسم خواستگاری دخترش سمیرا آماده می‌شود و دختر دیگرش ستاره (ماهور الوند) در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌اش را دارد که با مخالفت پدرش روبه‌رو می‌شود و تصمیم می‌گیرد بدون اجازه خانواده صبح با هواپیما به تهران برود و ظهر برگردد ولی در بازگشت، به‌ دلیل کنسل‌شدن پرواز، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و پدرش برای بازگرداندن او عازم تهران می‌شود. ستاره نزد عمه‌اش فرزانه (مریلا زارعی) می‌رود و آن‌جا اتفاقاتی رخ می‌دهد که بحث‌هایی را میان افراد ایجاد می‌کند.


بازیگران:
فرهاد اصلانی، مریلا زارعی و ماهور الوند


نقدها:
دختر بدترین فیلمِ کارگردان باتجربه‌ای مانند میرکریمی است. فیلمی که نه فقط در اجرا بلکه در فیلم‌نوشت هم ضعف‌های زیادی دارد.


تمام بار درام در فیلم به دوش احمد عزیزی (با بازی فرهاد اصلانی) و خواهرش (با بازی مریلا زارعی) است.


«دختر» این بار به سراغ جامعه مدرن و دغدغه‌های انسان مدرن می‌رود، اتفاقی که در «خیلی دور، خیلی نزدیک» نیز رخ داد.


شخصیت اصلی فیلم میرکریمی یک دختر جوان شهرستانی است که مشکلات بسیاری با پدر بسته و سنتی خود دارد. فیلمساز فیلم را از زاویه دید دختر ساخته است و سعی می‌کند به دنیای درون او وارد شود. توجه میرکریمی به عنصر «تنهایی» در فیلم‌هایش امری بدیهی است؛ همان طور که در «خیلی دور خیلی نزدیک» فیلمساز ما را به دنیای خلوت و تنهاییِ انزوا طلبانه دکتر عالم (مسعود رایگان) می‌کشاند و در «به همین سادگی» ما را با طاهره تنها آشنا می‌کند.


تقابل سنت و مدرنیته در فیلم به چشم می‌آید. سختگیری‌های پدری سنتی و قدیمی با طرز فکری کهنه (که تلاشی هم برای تغییر آن نمی‌کند) در تقابل با باورهای دختر کم‌سن و سالی قرار می‌گیرد که میل به تجربه گرایی، هیجان و زندگی آزاد دارد.


این فیلم به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است و در طول زمان اکران به فروش٣,٠٧٥.٠٦٩.٠٠٠ تومان دست یافت.

برچسب ها: دختر ، رضا میرکریمی
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها