تعداد بازدید: ۶۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ - 2021 18 December
سفره‌ 250 هزارتومانی نی‌ریزی‌ها:
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
یلدای ایرانی‌ها با روزهای پایانی سال میلادی و کریسمس همزمان است و همین سبب شد تا از بوقلمون آمریکایی به عنوان نمونه‌ای برای قیمت خوراکی‌های یلدای ایرانی استفاده کنیم.

چندی پیش در اینستاگرام به مناسبت جمعه سیاه«Black Friday» یکی از ایرانیان ساکن آمریکا پستی را گذاشت که بسیار تأمل برانگیز بود.

او نشان ‌داد که قیمت بوقلمون در این روز در تمام آمریکا ۶ دلار است و برای اثبات اینکه این قیمت چقدر ارزان است با چند کالای دیگر مقایسه‌هایی انجام داد به عنوان نمونه دو بطری نیم لیتری آب ۶ دلار بود و یا چیپس قیمتش به عدد ۶ دلار می‌رسید.

او می‌گفت: سیاست آنجا بدین گونه است که همه بتوانند در جمعه سیاه، بوقلمون را تهیه و استفاده کنند و این نگرش دولتی نیست و تفکری غالب در میان همه مردم آمریکاست!

برعکس ما ایرانی‌ها وقتی جشنی فرا می‌رسد آنقدر قیمت‌ها بالا می‌رود که مجبوریم عطای آن جشن را به لقایش ببخشیم.

در مقایسه با سال گذشته یلدای ایرانی آنقدر گران شده که شاید تک بیت «سال سال این چند سال/ هر سال میگیم دریغ از پارسال» کاملاً درست و منطقی باشد و با زحمت بتوان خوراکی‌های یلدای ایرانی را آماده نمود.

قیمت میوه‌ها به خصوص پرتقال، سیب، انار بیش از ۱۵ هزار تومان در بازار نی‌ریز مشاهده می‌شود و هندوانه هم رقمی نزدیک به ۸ هزار تومان را دارد!

آجیل هم داستان خاص خودش را دارد، فروشنده می‌گفت: دیگر نمی‌شود آجیل خرید و حتی خرید تخمه هم چندان ارزان نیست. در سبدهایش هم خبری از آجیل‌های جور واجور نبود!

کم کیفیت‌ترین تخمه کیلویی ۶۵۰۰۰ تومان بود، از طرفی قیمت آجیل هم از کیلویی ۱۸۰ هزار تومان که چیزی شبیه ترکیب چند تخمه بود تا مغزهای مختلف شروع می‌شد و آجیل‌های کمی مرغوب تا ۳۰۰ هزار تومان نرخ خرده بود! دقت کنید فقط برای یک کیلو آجیل شما باید ۳۰۰ هزار تومان پرداخت نمایید.

شیرینی هم که یکی از اقلام مهم شب بلند یلداست داستان قیمتی چندان جالبی ندارد. هر کیلو شیرینی خشک ۴۳۰۰۰ تومان و شیرینی تر ۵۰ هزار تومان قیمت می‌خورد!

نی‌ریزان فارس در بررسی قیمت سه ساله یلدای ایرانی نرخ‌هایی را به دست آورده که نیاز به گفتن ندارد و اختلاف قیمت را می‌توان در جدول زیر مشاهده نمود.

دقت کنید این 7 قلم خوراکی برای یک خانواده ۵ نفره در نی‌ریز می‌باشد که 246.500 هزار تومان هزینه خواهد داشت؛ به عبارتی برای هر نفر 49.300 تومان.

این در حالی است که در سال 1399، یلدای ایرانی156.000 تومان  و برای سال 1397 ، 90.000 تومان هزینه می‌شد.

گفتنی است در این بررسی حداقل اجناس مورد نیاز شب یلدا بررسی شده است (بدون شام)، کیفیت اقلام نیز متوسط درنظر گرفته شده است. نرخ‌های اعلامی مربوط به  23 آذر 1400 است.




/ طراحی و اجرای سفره یلدا: زینب نیکونژاد، مسئول کانون رباتیک کوثر/ آذر 1400
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها