تعداد بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱ - 2021 27 November
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه ای شهید دکتر باهنر نی ریز
بخش نخست

ضد یخ فقط درجه انجماد آب در سیستم خنک کننده را پایین نمی‌آورد، بلکه دمای نقطه جوش را نیز بالا برده و به جلوگیری از خوردگی اجزای موتور کمک می‌کند.

اتیلن گلیکول یا همان ضد یخ با افزایش ظرفیت گرمایی آب، از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصل سرد و گرم سال جلوگیری می‌کند. از طرفی، در این ماده ترکیباتی وجود دارد که مانع تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل موتور و رادیاتور می‌شود. باید به خاطر سپرد که وجود ضدیخ در تمام طول سال اهمیت بسیار زیادی برای حفظ دوام موتور دارد و منحصر به فصل سرما نیست.

ضد یخ مناسب

با توجه به این که ضدیخ در انواع متفاوتی وجود دارد و به منظور اینکه برای انتخاب آن دچار سردرگمی نشوید، قبل از انجام این کار به این سؤال پاسخ دهید: آیا خودرو دارای قطعات قدیمی مانند رادیاتور برنجی یا مسی است؟ اگر جواب مثبت است، از ضدیخ با پایه معدنی استفاده کنید. چون ضدیخ با پایه آلی برای قطعات آلومینیومی طراحی شده، بازدارنده‌های خوردگی، حفاظت کافی در برابر قطعات مسی یا برنجی را تأمین نمی‌کنند.

توصیه خودروساز چیست؟

دفترچه راهنمای خودروتان را برای این که خودروساز کدام نوع از ضد یخ را توصیه کرده، بررسی کنید. خودرو‌های جدید معمولاً از محصولاتی با پایه آلی استفاده می‌کنند. اگر خودروتان را نزد مکانیک می‌برید تا مایع خنک‌کننده را با فرمولاسیون سنتی جایگزین کند، اطمینان حاصل کنید که از چه ضد یخی در سیستم خود استفاده می‌کردید.

رنگ ضد یخ

ممکن است رنگ مایع خنک کننده بیانگر آن باشد که از ضدیخی غیر از مدل معمولی آن در خودروتان استفاده کرده‌اید، هرچند رنگ هرگز برای تعیین نوع ضدیخی که نیاز دارید، ملاک نخواهد بود. هیچ قانون استانداردی برای خودروسازان وجود ندارد که چه رنگ‌هایی را برای فرمولاسیون ضدیخ‌ها استفاده کنند. اگر ضدیخی بخرید که رنگش با آن چه قبل داشته‌اید متفاوت است، قبل از این که این دو را با هم ترکیب کنید، به بررسی مجدد آن بپردازید، اما باز هم تأکید می‌کنیم که به تطبیق رنگ‌ها به عنوان معیار قابل قبول تکیه نکنید.

ادامه دارد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها