تعداد بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۱۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱ - 2021 20 November
رئیس جدید دادگستری:
رئیس جدید دادگستری در ️مراسم معارفه خود گفت: قضازدایی از بستر جامعه با استفاده از مشارکتهای مردمی، اولویت برنامه او است.
امید شهدان، نی‌ریزان فارس:
یک دادگاه و شعبه جدید
در ابتدای این مراسم که پنجشنبه ۱۳ آبان در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی مدیرکل دادگستری استان فارس بیان داشت: «باید جهادی و بی‌منت خدمت کنیم و برای کار مردم امروز و فردا نکنیم. بنده معتقدم اگر دستگاه قضا خوب کار کند، بقیه نهادها هم ممتاز می‌شوند.»
 
موسوی با بیان این که نی‌ریز از شهرهایی است که کمترین میزان جرم را دارد، گفت: «خیلی از مُجرمین مواد مخدر اهل استانهای دیگرند.»
 
موسوی گفت: «تنها شهرستان بزرگ استان که در بخش‌هایش دادگاه ندارد، نی‌ریز است و لازم است در یکی از بخشهایِ پشتکوه یا قطرویه، یک دادگاه عمومی بخش اختصاص دهیم. در خصوص ساختمان دادگستری هم برای نی‌ریز و بختگان باید ساختمان جدیدی احداث شود.»
 
او اضافه کرد: «باتوجه به این که برای دادگاه کیفری یک باید مردم به فسا بروند، دستور دادم یک شعبه از دادگاه کیفری یک جهت سه شهرستان نی‌ریز، استهبان و بختگان تأسیس شود.»
 
مدیرکل دادگستری فارس افزود: «کشف ۱۵ تُن موادمخدر در یک شهرستان کار دشواری است که جا دارد از نیروهای ناجا تقدیر و تشکر کنیم.»
 
حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: «آقای غضنفرنژاد را از زمانی که در مرودشت بودند، می‌شناسم. ایشان قاضی طراح و برنامه‌ریزی هستند. مخصوصاً در حوزه پیشگیری خیلی موفق بودند و ایشان متخصص حوزه پیشگیری از وقوع جرم هستند. به هر حال چون روی نی‌ریز حساس بودم، یک آدم مردمدار و نفوذناپذیر تعیین کردم. این را هم بگویم ما در دادگستری با همه مردم و ادارات تعامل داریم؛ اما با کسی که خلاف کند رودربایستی نداریم. ان‌شاءا... که رئیس جدید تعامل خوبی با سایر دستگاه‌ها داشته باشد.»
 
موسوی اضافه کرد: «باید برای رفع موانع تولید جلسه بگذارید؛ چرا که مورد تأکید ریاست قوه است. به هر حال چنان چه واحد تولیدی مشکلی برایش رخ داد، آن را رفع کنید. همچنین برای ارباب‌رجوعی که از روستاهای دور دست می‌آیند امروز و فردا نکنید. در حوزه موادمخدر اصلاً رحم نکنید. یکی از دغدغه‌های ما معتادان متجاهر است.»
 
این مقام ارشد قضایی فارس عنوان نمود: «در مورد محکومین مهریه‌ها گفته‌ایم که به همت خیریه‌ها، این زندانی‌ها آزاد شوند؛ اما کسی که سارق مسلح بوده و یا در کار قاچاق مواد مخدر بوده، نباید از تسهیلات بهره ببرد.»
 
دادرسی الکترونیکی
مدیرکل دادگستری در ادامه سخنانش گفت: «در حال حاضر ۱۵ درصد استان از ظرفیت دادرسی الکترونیکی بهره‌مندند. لذا آقای غضنفرنژاد برای این کار عزم جدی داشته باشند و کسانی که در روستاها هستند و برایشان سخت است تا مرکز شهرستان بیایند، کاری کنید تا امور حقوقی را در منزل انجام دهند.»
 
حلالیت می‌طلبم
محمدرضا انصاری رئیس سابق دادگستری سپس پشت تریبون رفت گفت: «از قصورم در پیشگاه خداوند متعال حلالیت می‌طلبم و امیدوارم مردم شریف نی‌ریز از بنده خاطره‌ خوبی داشته باشند.»
او ادامه داد: «با حجم‌ کار و تعداد کارکنان قضایی تلاش کردیم در کنار رسیدگی به پرونده‌ها، کیفیت خدمت‌رسانی به مردم بالا رود. دادگستری نی‌ریز با توجه به این که در نقطه حساسی قرار گرفته، ورودی استانهای شرقی کشور است و بیشتر پرونده‌ها مربوط به موادمخدر است. به عنوان نمونه بسیاری از زندانیان ما از استانهای شرقی کشور هستند که نیاز است قاضی متخصصی صرفاً برای دادگاه انقلاب تعیین شود. با توجه به حساسیت موضوع، انتظار می‌رود یک شعبه ویژه باشد.»
 
پیشگام در رفع موانع تولید
فرماندار نی‌ریز در ادامه جلسه‌ گفت: «انصافاً اگر یک واحد تولیدی بنا به هر دلیل تعطیل می‌شد، آقای انصاری شخصاً حضور پیدا می‌کرد و با رایزنی، زمینه پرداخت حقوق کسانی را که طلبکار بودند فراهم می‌کرد.»
 
مراد هدایت افزود: «در بخشهای قطرویه و پشتکوه با مشکلاتی در زمینه ایجاد دادگاه مواجه‌ایم. لذا خواهش می‌کنیم تا برای تدوین چارت سازمانی جدید فکری کنید تا مقداری از رفت‌وآمد ضابطین به دادگاه عمومی و انقلاب نی‌ریز کاسته شود.»
 
رئیس شورای تأمین شهرستان با بیان این که نی‌ریز از اَمن‌ترین شهرهای استان است گفت: «آقای رئیس کل! به گواه گزارشاتی که به جنابعالی می‌رسد، تنها جرم تحمیلی بر نی‌ریز موادمخدر است؛ اما به همت رئیس دادگستری و دادستان، فرماندهی انتظامی، نظامی و اداره اطلاعات، با توجه به بحران کم‌آبی و معارضین منابع طبیعی، هیچ گونه تنشی که دچار بحران اجتماعی شود نداشتیم.»
 
وی افزود: «آقای انصاری واقعاً از قضات خوش‌اخلاق و مردم‌دار بود. برای ایشان آرزوی سلامتی دارم. همچنین برای رئیس جدید آقای غضنفرنژاد که از چهره‌های نام‌آشنا است و قبلاً در بخش‌ آباده‌طشک و شهرستان بختگان مشغول خدمت بوده‌اند، آرزوی توفیق روزافزون دارم.»
 
ساختمان جدید ضروری است
طهماسبی نماینده مجلس هم گفت: «باتوجه به عمر ۲۵ ساله ساختمان دادگستری، دیگر پاسخگوی مردم نیست و دارد ساختمان‌های جانبی به آن الحاق می‌شود که زیبنده نیست. ان‌شاءا... بنا داریم در بودجه سال ۱۴۰۱ برای این ساختمان اعتباری جذب کنیم و شروع به ساخت شود.»
 
قضازدایی از بستر جامعه با استفاده از مشارکتهای مردمی، اولویت من است
در ادامه مراسم پس از قرائت حکم انتصاب رئیس دادگستری جدید شهرستان نی‌ریز، ایشان مطالب خود را در سه بخش بیان کرد. حسین غضنفرنژاد گفت: «قبل از بیان طرح‌ها و برنامه‌های خود ابتدا باید جهت ایجاد هم فضایی، مبانی فکری و اصولی خودم را بیان کنم. ما معتقدیم رسالتهای دستگاه قضایی خیلی بیشتر از تصمیمات صرفاً قضایی است. بلکه این نهاد حاکمیتی بسیار مهم که متولی عدالت و امنیت می‌باشد، به واسطه ظرفیتهای ارزشمندی که دارد از جمله بهره‌مندی از جوانان نخبه مؤمن و انقلابی، ظرفیتهای قانونی و شأن و جایگاه بالا، توان هدایتگری جامعه به سمت تعالی و رشد را دارد. یقیناً دیده شدن توانمندی‌های جامعه از جمله استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان، مشارکتهای مردمی و نهادهای مردمی، می‌تواند موجبات قضازدایی از بستر جامعه را فراهم کند و پس از مهیا شدن چنین بستری، می‌توان جامعه را هدایت کرد.»
 
وی در بخش دوم صحبتهای خود، به بیان برنامه‌هایش پرداخت و تأکید کرد که ‌برنامه‌های موجود نیز همه بر اساس مبانی فکری و اصولی مذکور تنظیم شده است.
 
غضنفرنژاد گفت: «اولین برنامه، استفاده از ظرفیت مشارکتهای مردمی جهت ایجاد صلح و سازش دعاوی و شکایات به عنوان همیاران توسعه حل اختلاف است.
 
دومین برنامه، توجه به مقوله پیشگیری از وقوع جرم و ارائه راهکارهای جدید در همین راستا جهت قضازدایی از بستر جامعه می‌باشد.
 
سومین برنامه، توجه به بازپروری مددجویان زندان است؛ زیرا زندان باید به مثابه یک دانشگاه تلقی گردد و نه تنها مددجویان با فراگیری آموزه‌های مثبت دیگر سراغ ارتکاب جرم نروند، بلکه آنها مبلغان این آموزه‌ها خارج از زندان باشند و به اصلاح جامعه کمک کنند.
 
چهارمین برنامه، کاهش ورودی پرونده‌ها است و برای رسیدن به این مهم که خود نتیجه امر قضا‌زدایی است، باید به اجرایی کردن سه برنامه پیش‌گفته توجه شود.
 
پنجمین برنامه نیز پیشنهاد و اجرایی کردن طرح راهکارهای ارتقاء سطح عملکرد دادگستریها در راستای جلب رضایتمندی مردم است.»
 
شبانه‌روز در خدمت مردم
رئیس دادگستری نی‌ریز در بخش سوم سخنرانی خود، به انتظاراتش از مردم و مسئولان اشاره کرد و عنوان داشت: «توجه به مقوله پیشگیری از وقوع جرائم و آسیبهای اجتماعی یک وظیفه همگانی است و تمامی ادارات خصوصاً اداراتی که متولی حفاظت از انفال عمومی هستند، باید به آن توجه کنند تا دادگستری نخواهد با تصمیمات قضایی، با چالشها و آسیبها مقابله کند؛ زیرا استفاده نابجا از این ظرفیت، موجب آسیب و ضربه به جامعه می‌شود. همچنین با توجه به این که متولی عدالت و امنیت در جامعه دادگستری است، انتظار است که در امور دادگستری دخالتهای نابجا نشود تا این نهاد با حفظ استقلال خود، به اجرای هر چه بیشتر عدالت در جامعه کمک کند.»
 
غضنفرنژاد این را هم گفت که در طول شبانه‌روز حاضر به همکاری با ادارات و مردم جهت اجرایی کردن مقوله پیشگیری از وقوع جرم است و در این خصوص و سایر وظایف دیگر، تعامل بسیار زیادی با ادارات و شورای تأمین خواهد داشت.
 
وی در پایان، جهت رسیدن به اهداف و برنامه‌ها، از عموم مردم طلب دعای خیر کرد.
 
نوشتنی است حسین غضنفرنژاد از ۱۱ اَمرداد سال 1397 خورشیدی به عنوان رئیس دادگاه بخش سابق آباده‌طشک و پس ‌از تأسیس شهرستان بختگان، رئیس دادگستری این شهرستان شد. وی سوابقی همچون قاضی اجرای احکام دادسرای مرودشت، قاضی اجرای احکام و ناظر بر زندانهای شیراز، سرپرست حوزه قضایی بخش کامفیروز و ۶ مرتبه به عنوان قاضی نمونه استان برگزیده شده است.
 
 
 
 
 
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها