تعداد بازدید: ۶۱۶
کد خبر: ۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴ - 2021 23 May
خطر برطرف شد اما موقت...

خرداد فرا رسید و تلاش برای نجات جوجه فلامینگوها با حساسیت‌های کشوری که ایجاد شد، رنگ اجرا به خود گرفت.

بر اساس خبرهایی که از تالاب بختگان به گوش می‌رسد مسئولان و انجمن‌های مردم نهاد به دنبال آنند تا با حفر کانال و همچنین ایجاد حوضچه‌ها راهی برای جلوگیری از مرگ جوجه فلامینگوها پیدا کنند.

رئیس انجمن میراث ماندگار بختگان در این رابطه گفت: فلامینگوهای این دریاچه در نزدیک نی‌ریز و همجوار با روستاهای حاجی‌آباد، غدیرگه و بسترم همچون سالهای گذشته اقدام به لانه‌گزینی  و زاد و ولد کرده‌اند و با توجه به اینکه بختگان امسال از بارندگی مناسبی برخوردار نبود و حقابه نیز چندان افاقه نکرد، شرایط بسیار بحرانی است.

محمدجواد رنجبر با بیان اینکه نیاز آبی بختگان چیزی حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌باشد و اگر به دنبال آن باشیم که بختگان به شرایط آبی مثل سال ١٣٥٨ برسد به نیاز آبی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعبی باید فکر نمود.

اما در ارتباط با جوجه فلامینگوها باید این را بیان کنم که جوجه‌ها نیاز به یک مراقبت ۴۰ روزه دارند که در همین ارتباط و در بختگان امسال برخی از این جوجه‌ها بزرگ شده‌اند و رفتند و برخی با توجه به بازدید میدانی که همین هفته گذشته انجام شده است، بین ۲۰ تا ۴۰ روز سن دارند.

آخرین کلونی‌ که در منطقه قابل مشاهده است یک کلونی ۳۰ قطعه‌ای می‌باشد.

برای بررسی موضوع با حضور مدیرکل محیط‌زیست و تعدادی از انجمن‌های مردم نهاد به منطقه رفتیم و پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که یک کانال و یک حوضچه در آنجا نصب شود. در این رابطه مدیرکل محیط زیست یک موتور پمپ و مقداری لوله در اختیار افرادی که آنجا بودند، قرار داد و آب در حال انتقال می‌باشد.

با این اقدام تا حدودی نیاز فلامینگوها برطرف می‌شود چون آنها نیاز به استخر یا دریاچه‌ای پر آب ندارند و همین که مقداری آب جمع شده باشد برای  این پرنده کافی است.

در همین جا لازم است از کسانی که بدون هیچ چشم‌داشتی و ثبت نامشان به آنجا مراجعه کردند به خصوص مردم روستای بسترم تشکر نمایم.

وی این اقدام را موقتی خواند و گفت: البته این را باید دقت نمود که این تنها یک طرح در شرایط اضطراری است و تنها برای فلامینگوهایی است که ۴۰ تا ۴۵ روز از زمان تولد آنها می‌گذرد و باید شرایطی مهیا شود تا زیستگاه مناسبی داشته باشند و تلف نشوند و خوشبختانه این اقدام انجام گرفته است.

با این اوصاف، خطراتی که کلونی فلامینگوها را تهدید می‌کرد، فعلاً منتقی شد.

جا دارد از زحمات مجموعه اداره کل حفاظت محیط و شخص دکتر ظهرابی، پارک ملی بختگان بخصوص جناب دکتر طباطبایی و محیط‌بانان پاسگاه محیط‌بانی بسترم،  گنجه پشتیبان آقای ایزدی و دوستان با غیرت و پر تلاشِ بسترم چهارم که با زحمات زیاد و با اشتیاقی خاص این کار را به سرانجام رساندند، به عنوان یک کنشگر مدنی؛ تشکر و قدردانی کنم.

مردان بی ادعایی که شبانه، کیلومترها از خانه خود دور شدند،  بدون کفش و وسیله خاص،  و تنها با نیروی بازو  و  بیل، در آبِ لجن و نمک، ساعت‌ها کار کردند و بیل زدند، تا این طرح تلفیقی به اینجا برسد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها