تعداد بازدید: ۹۲۰
کد خبر: ۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹ - 2021 17 May
عملیات گرده‌افشانی درختان انجیر دیم شهرستان نی‌ریز در سطحی بالغ بر 5000 هکتار از باغهای این شهرستان شروع شده است.
وابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی: مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز با اشاره به اینکه نی‌ریز یکی از قطب‌های تولید انجیر استان و کشور است افزود: «بردهی» انجیرستان‌‌های این شهرستان از دهه سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تا تیرماه ادامه دارد که متأسفانه به‌دلیل کاهش بارندگی و نزولات آسمانی، امسال باغداران از «بر» کمتری برای بردهی باغهای خود استفاده می‌کنند.

علیرضا بصیری با اشاره به اهمیت توجه در عملیات «بردهی» اظهار کرد:  گرده‌افشانی بر اساس استانداردهای خاص نسبت به سن درختان با مشاوره کارشناسان  صورت می‌گیرد و به لحاظ فنی، زمانی که قطر میوه انجیر خوراکی به ۹ تا ۱۳ میلی متر برسد بهترین زمان گرده افشانی است.

به گفته وی؛ ۹۸درصد از ارقام انجیر باغ‌ها رقم سبز صادارتی است که این رقم از انجیر موجود در شهرستان برای تولید میوه نیاز به انجام گرده افشانی توسط زنبور بلاستوفاگا دارد.

بصیری در ادامه گفت: انواع ارقام گرده افشان موجود، دانه سفید، قاسمی(پوزدنبالی)، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی، آبگزی، فعل‌ سربسته و مهارلویی است که رقم های «برانجیر» استفاده شده در نی ریز بیشتر قاسمی و دانه سفید است و از شهرهای همجوار چون ایج و استهبان تأمین می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت بر انجیر متغیر بوده و هر کیلو حدود 30 تا 60 هزار تومان  خرید و فروش می‌شود خاطرنشان‌کرد: «بری» قابل استفاده و مفید است که زنبور گرده افشان(بلاستوفاگا) کافی و گرده مناسب برای تلقیح میوه‌های خوراکی داشته ؛ زرد، زیادرس و در هنگام لمس کردن سرد(سردخانه‌ای) نبوده و فاقد آفت زنبور نارنجی رنگ «ترومیده» باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز همچنین تأکید کرد: در زمان گرده افشانی انجیر، باید دقت شود «میوه بَر» آسیب نبیند و کمترین فشار به آن وارد شده تا تلفات زنبور آن کم و در نتیجه با افزایش طول عمر آن فرصت و تعداد دفعات خروج زنبورها بیشتر شود.

او در ادامه اظهار کرد:  میوه‌های درخت «بر انجیر» غیرخوراکی و دارای گل‌های نر و ماده هستند؛ درخت گرده افشان در سال معمولاً سه محصول پاییزه زمستانه و بهاره تولید می‌کند که زنبورهای میوه بهاره از آن خارج شده و به دنبال محصول پاییزه برای تخم‌گذاری می‌‌کردند که به طور ناخواسته وارد میوه انجیر خوراکی شده و عمل گرده افشانی را انجام می‌‌دهند.

وی در پایان تصریح‌کرد: انجیر از جمله گونه‌های کم آب بر و مقاوم به خشکی است که سطح زیر کشت آن در حال توسعه است و از جمله مشکلات آن کمبود باغهای «بر انجیر» در سطح شهرستان است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها