تعداد بازدید: ۵۴۷
کد خبر: ۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴ - 2021 16 May
از اون لحاظ!

اینکه مسئولان مملکت افزایش قیمت کالا‌ها را به دُم نرخ ارز گره می‌زنند، چیز غریبی نیست و اینکه با کاهش قیمت ارز باز هم قیمت کالاها بالا می‌رود هم چیز عجیبی نیست و ما به دیدن این پدیده‌های نادره اقتصادی در مملکت عادت داریم! فقط ما ماندیم نباتات و جمادات چگونه از این افزایش قیمت ارز آگاه می‌شوند که قیمتشان هوایی می‌شود؟! شاهد مثال میوه پر خاصیت سیر که کم مانده قیمت آن صبح به صبح به صورت رسمی روی بیلبورد میوه‌فروشی‌ها به معرض نمایش در بیاید. یا اخبار اعلام کند هر اونس سیر «تیمورلو» امروز در بازارهای رسمی به مبلغ ١٢٠٠٠ ریال معامله شد و سیر «تویسرکان» با ٢٠٠٠ ریال افزایش به مبلغ ١٣٥٠٠ ریال در بازارهای غیر‌رسمی به فروش رفت!

آقا درست است سیر آنتی اکسیدان قوی است، روی سنگ‌های اهرام مصر در خصوص خواص سیر مطالبی نوشته شده و هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می‌کردند یک پر سیر می‌خوراندند تا آنها در مقابل بیماری مصون مانده و به آن‌ها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرئت بخشد یا اینکه پهلوانان یونانی پیش از مسابقات المپیک با یک دوره طولانی مصرف سیر، حسابی دوپینگ گیاهی می‌کردند و قس علی هذا ... ولی خدا وکیلی اینها دلیل نمی‌شود سیر به کیلویی ٣٥ هزار تومان برسد!

مگر اینکه باور داشته باشیم هوش مصنوعی ابداع شده و قیمت ارز همچنان که روی محصولات مصنوعی اثر مستقیم دارد، روی محصولات طبیعی هم اثر وضعی دارد!

البته جای هیچ نگرانی نیست و مسئولان طبق معمول همانگونه که در مورد مسکن، خودرو، لوازم خانگی، موبایل و ... معتقدند قیمتها حبابی هستند و برای خرید دست نگه دارید، احتمالاً رویکردشان در مورد گوشت، روغن، گوجه، سیر و سایر خوراکی‌ها همین توصیه به نخریدن است! وقتی هم خوراکی خریداری نشود دیگر نیازی به مواد شوینده برای شستن ظرف و ظروف نیست و صابون و مایع دستشویی هم طبیعتاً از سبد خانوار حذف می‌شوند! کرونا هم که دورهمی‌ها را پوچ کرده و نیاز به پوشاک به حداقل می‌رسد! زحمت تعمیم این رویکرد سوفسطایی در مورد سایر امور اقتصادی و اجتماعی هم با خودتان!

البته شاید در پایان برای شما سؤال پیش بیاید وقتی ملت خانه و خودرو و لوازم خانگی نخرند، به جای غذا خوردن و سوخت و ساز داخلی فتوسنتز کنند، گلاب به رویتان بیرون روی را به حداقل برسانند، پیاده این طرف و آن طرف گز کنند و ... با پولی که پس‌انداز می‌شود، چه کنند؟! قطع به یقین جواب منطقی بورس است و در این شرایط بهترین و امن‌ترین جا برای سرمایه‌گذاری است! به شرطی که دوستان نگاه دراز مدت به بورس داشته باشند و از چراغ قرمز تالار شیشه‌ای هراس نداشته باشند!

وحید حاج سعیدی


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها