تعداد بازدید: ۵۴۸
کد خبر: ۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵ - 2021 05 May
مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست فارس: در خرداد با توجه به خشکسالی سال‌جاری تلفات با آمار بالایی روبرو می‌شود.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: فلامینگوها مطابق هر سال امسال نیز در تالاب بختگان جوجه‌آوری داشتند. این پرندگان از اواخر اسفندماه در تالاب بختگان کلنی‌های جوجه آوری را تشکیل دادند و بیم آن می‌رود با توجه به خشکسالی سال‌جاری تلفات قبل از رسیدن به زمان پرواز با آمار بالایی اتفاق بیفتد.

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست فارس اظهار داشت: نتیجه پایش‌های ماهیانه که از اسفندماه شروع شده، نشان می‌دهد فلامینگوها مطابق هر سال در سال‌جاری نیز در تالاب بختگان جوجه‌آوری دارند.

حمید ظهرابی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته والدین با پرواز به تالاب‌های همجوار جوجه‌ها را تغذیه می‌کنند بنابراین به هم پیوستگی تالاب‌ها و احیاء آنها اهمیت بسزایی در بقاء فلامینگوها دارد. تخصیص حق‌آبه مشخص به تالاب بین‌المللی بختگان و احیاء این زیستگاه ارزشمند که از وظایف قانونی وزارت نیرو و تعهدات کشور ما در کنوانسیون رامسر است، مهمترین اقدام برای حفاظت از گونه های وابسته به تالاب است.

این مقام مسئول با اظهار تأسف از تلفات سالهای قبل ابراز داشت: در سال گذشته به علت افزایش بارندگی و رهاسازی بخشی از حق‌آبه تالاب، تلفات کاهش چشمگیری داشت اما امسال به‌ رغم رهاسازی حقابه، به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها که در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده، وقوع بحران در این زمینه قابل پیش‌بینی است.

لذا اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس با استمرار پایش‌های روزانه راهکارهای دیگر حفاظتی را در دست بررسی دارد و با تشکیل کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه شیراز، کارشناسان محیط‌زیست و سمن‌ها برنامه نجات بخشی اضطراری فلامینگوها را در دست تهیه و اجرا دارد.

وی افزود: در دو سال گذشته به رغم بهبود شرایط بارندگی‌ها و رهاسازی حقابه محیط‌زیستی با پیش‌بینی وقوع خشکسالی‌های احتمالی، تیمی از مشاوران خبره از سراسر کشور را گرد هم آوردیم و ضمن بررسی سوابق امر و تجربیات بین‌المللی تمام راهکارهای ممکن را بررسی کردیم و همین‌طور با همکاری دانشگاه شیراز طرحی در این زمینه مطالعه شده و مانوری نیز برگزار شده است. 

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری مانوری با مشارکت سمن‌ها برای نجات بخشی فلامینگوها انجام شده است اما اصولی‌ترین راه نجات این پرندگان مهاجر با ارزش‌ تخصیص حق آبه تالاب است. 

وی اذعان داشت: با وجود مکاتبات و مذاکرات متعدد با سازمان آب و درخواست پیشگیری از این اتفاق به وسیله رهاسازی آب محیط‌زیستی هنوز اقدامی صورت نگرفته است اما امیدواریم که این سازمان و مسئولان مربوطه به موقع به وظیفه قانونی و انسانی خود عمل کنند. 

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست فارس تأکید کرد: اگر حقابه زیست‌محیطی تالاب بختگان تخصیص نیابد و اتفاق تلفات پرندگان مهاجر تکرار شود این اداره کل به ناچار از مسیر حقوقی موضوع خسارت به محیط‌زیست را پیگیری خواهد کرد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها