تعداد بازدید: ۵۶۱
کد خبر: ۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹ - 2021 02 May
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

شنبه یازدهم اردیبهشت روز کارگر و یکشنبه دوازدهم روز معلم است. این روزها بر کارگران تلاشگر سخت‌کوش و معلمان اندیشمند و فرهیخته مبارک و فرخنده باد.


توسعه همه جانبه شامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌شود با این توضیح که فرهنگ بخش عمده‌ای از نظام اجتماعی است. دستیابی به چنین توسعه‌ای نیازمند منابع انسانی غنی و کارآمد است؛ چه اینکه فرایند توسعه، فرایندی دشوار است که اعضای هر جامعه‌ای که خواهان پیشرفت است، باید آمادگی کافی برای طی این مسیر پر فراز و نشیب کسب کنند.


نیروی انسانی بدون آموزش، توانایی لازم را به دست نمی آورد چون توانایی نیازمند دانایی است؛ همانطور که فردوسی بزرگ سروده «توانا بود هرکه دانا بود/ زدانش دل پیر برنا بود». مسئولیت سنگین آموزش بر دوش معلمان یک جامعه است، این معلمان هستند که آموزش خواندن و نوشتن از ابتدایی‌ترین دوره آموزش عمومی تا گسترده‌ترین و ژرفترین علوم روز در دوره آموزش عالی را بر دوش دارند. به همین جهت است که معلمان را «انسان ساز» خوانده‌اند.


از دیگر سو، توسعه متوازن به ویژه بعد اقتصادی آن، نیازمند کارگران ماهر و پرتلاش است. مهمترین برنامه‌های اقتصادی که توسط اقتصاددانان طراحی می‌شود، بدون تلاش و مهارت کارگران، حاصلی برای جامعه ندارد.


از همین مقدمه مختصر می‌توان نتیجه گرفت که تلاش معلمان و کارگران لازم و ملزوم یکدیگرند. بالا بردن کیفیت تولید کالا و خدمات در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، نیازمند بالا رفتن کیفیت مهارت نیروی کار است. رشته‌های مختلف فنی چه در مدارس، چه دانشگاه‌ها و چه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، عهده‌دار تربیت نیروی کار ماهر و کارآمدند.


همچنین توسعه اجتماعی و سیاسی نیازمند سیاستمداران، سیاست ورزان، برنامه‌ریزان و مدیران سیاسی و اجتماعی است و نظام آموزشی کشور در همه سطوح آن عهده‌دار تربیت چنین افرادی است.


آمادگی و همراهی اعضای یک جامعه با فرایند دشوار توسعه، نقش اصلی در توسعه متوازن دارد. به عنوان مثال اگر فرهنگ قانون مداری بالا نرود و مردان و زنان یک کشور قانونمدار تربیت نشوند نمی‌توان انتظار دستیابی به توسعه سیاسی و اجتماعی را داشت.


به خاطر همه این مسائل است که باید مشکلات و دغدغه‌های معلمان و کارگران را حل کرد. رفاه معلمان و کارگران زمینه‌ساز بالا رفتن کیفیت نیروی انسانی و به دنبال آن توسعه همه جانبه است. اگر به این مهم توجه شود جامعه روی ریل پیشرفت می افتد و قله های ترقی را می‌پیماید. امید که چنین شود.


شادو سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها