تعداد بازدید: ۶۱۱۷
کد خبر: ۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸ - 2016 23 December
در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه، تحت نظر متخصصان بین المللی و داخلی و در یک پروسه ویژه، بر روی 6 راس گورخر ایرانی رد یاب ماهواره ای نصب و سپس رها سازی شدند.
به گزارش هورگان و به نقل از  اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، در یک عملیات علمی –پژوهشی که با همکاری معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه وین، دانشگاه وایومینگ آمریکا و با اهتمام اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس که در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه صورت گرفت، 6 راس گور خر ایرانی زنده گیری شده و تحت نظر متخصصان ایرانی و بین المللی گردنبند ماهواره ای بر روی آنها نصب و تعبیه گردید و سپس در منطقه رها سازی شدند.

اسماعیل امیری، هدف از پروژه نصب ردیاب ماهوراه ای بر روی گورخرهای موجود در این منطقه حفاظت شده که در روزهای 24 تا26 آذرماه انجام گرفت را پایش این گونه منحصر بفرد دانست. وی بررسی وضعیت حرکتی، مسیر مهاجرت، نحوه چرا کردن، آب خوردن، کریدورهای عبوری، میزان پیمایش روزانه در هرزمان از سال و خطرات احتمالی مهاجرت این گونه شاخص گورخر ایرانی و نحوه مقابله با این خطرات  و .... را از جمله اهداف مهم این پروژه برشمرد.

امیری افزود:با بررسی های صورت گرفته از داده های ماهواره ای، وضعیت این گورخرها به صورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز  و حتی خواب، بیداری، حرکت، ایستادن و ... مورد پایش قرار خواهد گرفت. هم اکنون و پس از گذشت یک هفته از نصب ردیابها، همه داده ها حکایت از وضعیت مناسب گورخرها  می باشد.




نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها