تعداد بازدید: ۵۸۳
کد خبر: ۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰ - 2021 17 April
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی شهید دکتر باهنر نی‌ریز
برخی افراد دوست دارند کارهایی که انجام می‌دهند با سر و صدا همراه باشد. مثال بارز این قضیه سلام دادن بعضی‌ها با بوق است! کمتر کسی را پیدا می‌کنید که پشت فرمان باشد و بدون استفاده از بوق با دوستان و آشنایان سلام و علیک نکند.

استفاده از بوق مختص سلام دادن نیست و در موقع خداحافظی هم استفاده می‌شود. 

اگر در موقع جدا شدن از کسی برایش بوق نزنیم، به احتمال زیاد به او بر می‌خورد. همین طور در موقع سلام دادن.

استفاده نامناسب از بوق غیر از موارد بالا عبارتند از:

١- متوجه کردن دیگران:
در این بخش، از بوق برای متوجه کردن دیگران استفاده می‌شود. مثلاً راننده‌ای پشت چراغ قرمز خوابش برده یا سرش در گوشی تلفن همراه است. در این مورد بر راننده پشت سری است که با استفاده از بوق ایشان را متوجه کند. حتی اگر راننده جلویی خوابش نبرده باشد، رانندگان پشتی قبل از صفر شدن تایمر چراغ راهنمایی، نزدیک بودن چراغ سبز را به رانندگان صف مقدم یادآور می‌شوند .


٢- صدا کردن  دیگران:
استفاده از بوق‌های کوتاه و مکرر برای صدا کردن کسی که داخل خانه یا محل کار است و راننده منتظر اوست. البته راه‌های دیگری همچون مراجعه حضوری و استفاده از تلفن همراه هم برای این کار وجود دارد که البته همه این کارها نیاز به صرف انرژی یا هزینه دارد. در حالی که بوق زدن هیچ هزینه‌ای ندارد.


٣- اعتراض کردن:
بخش زیادی از بوق‌هایی که در طول روز در شهر می‌شنویم، در واقع ندای اعتراض رانندگان است و معمولاً برای رانندگانی زده می‌شود که به قصد سوار و پیاده کردن مسافر هر طور که بخواهند رانندگی می‌کنند، تغییر مسیر ناگهانی می‌دهند و هر جا که دلشان بخواهد خودرو را متوقف می‌کنند. گاهی اعتراض کردن با استفاده از بوق زمانی است که یک راننده پشت چراغ قرمز، خدای نکرده فقط چند ثانیه در شروع حرکت تأخیر داشته باشد یا در مقابل یک عابر پیاده که مشغول گذر از خط مخصوص است توقف کرده باشد.


٤- شادی کردن:
نمونه روشن این بخش، مراسم جشن و عروسی است. طبق یک سنت نه چندان دیرینه، رسم است که همراهان عروس و داماد پس از صرف شام، زوج جدید را با خودرو همراهی کرده و با استفاده از بوق همگان را از این رخداد میمون آگاه می‌کنند. از دیگر نمونه‌ها می‌توان به جشنهای مردمی نظیر جشن  پیروزی ورزشکاران ملی در مسابقات جهانی اشاره کرد.


٥- تشکر کردن:
این مورد بیشتر ویژه رانندگان جاده  است. مثلاً وقتی راننده جلویی راه را باز می‌کند، راننده عقبی در هنگام رد شدن از او چند تک بوق کوتاه به نشانه تشکر می‌زند. در شهر هم مشابه این اتفاق در تقاطع‌ها و هنگام راه دادن به یکدیگر قابل مشاهده است. البته اگر به هم راه بدهند!


توصیه اخلاقی
بوق در خودرو برای استفاده در مواقع ضروری است. به جز زمانهایی که عدم استفاده از بوق منجر به بروز خطر یا وارد آمدن آسیب به افراد و وسایل نقلیه می‌شود، خواهشمندیم بوق نزنید!!

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها