تعداد بازدید: ۶۸۲
کد خبر: ۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳ - 2021 11 April
مسئولان: این هفته بازار نی‌ریز اشباع می‌شود
شاید وقتی که زمستان سرد همراه شد با قطعی گازِ کارخانه‌های سیمان، هرگز تصورش را نمی‌کردیم که این مسئله سرِ درازی داشته باشد!
 
آن زمان می‌گفتیم حداقل گاز قطع نشود تا سرما به سراغمان نیاید اما از اوایل اسفندماه بود که در بازار کشور، سیمان خاکستری با کمبود روبرو شد.


... نبود سیمان مربوط به این شهر و آن شهر نیست به تیترهای زیر که در رسانه‌ها چاپ شده دقت کنید:


- دلایل کمبود سیمان در بازار استان هرمزگان چیست؟


- کمبود سیمان و تأثیر آن بر ساخت و ساز در آبادان و خرمشهر


- کمبود سیمان در بازار خراسان جنوبی و خراسان شمالی


- علت کمبود سیمان در بازار کهگیلویه و بویراحمد


نبود سیمان در بسیاری از نقاط کشور وجود داشته و دارد اما مسئله اینجاست که اگر شهری خودش دارای کارخانه سیمان خاکستری باشد به مراتب باید وضعیت آن نسبت به دیگر شهرها بهتر باشد...


در اسفند ماه ۱۳۹۹ تعدادی از شاغلان در بخش سیمان و مصالح فروشان در فرمانداری تجمع کردند، آنها می‌گفتند: سیمان وجود ندارد و سیمانی که به نی‌ریز می‌رسد بسیار کم است و از ماشین تخلیه نشده، فروش می‌رود و در واقع دپو و نگهداری سیمان عملاً در نی‌ریز وجود ندارد!


البته آنها به مسائلی از جمله کم بودن تعداد عاملان فروش سیمان خاکستری نی‌ریز، سهم بیشتر کارگاه های بلوک‌زنی و بتن‌ریزی‌ها، پیش فروش کردن سیمان توسط کارخانه و فروش سیمان نی‌ریز به شیراز به دلیل قیمت بالاتر معترض بودند.


پس از تعطیلات نوروز و در مصاحبه‌ای که امید شهدان با همین مصالح فروشان داشت به موارد زیر اشاره گردید:


- مسئولان به ما می‌گویند شرکت سیمان خاکستری نی‌ریز خصوصی می‌باشد و نمی‌توانیم بر روند کار آنان دخالت کنیم.


- اداره صمت از ما لیست می‌خواهد و می‌گوید که شماره موبایل، کدملی، نشانی و پروانه ساخت‌ و ساز بیاورید، تا یک بونکر سیمان بدهیم و ما هم بر اساس لیست، بیشتر از ۱۰ کیسه سیمان به هر نفر نمی‌توانیم بفروشیم. 


- نبود سیمان در این ۲ ماه باعث شده تا روزانه ۳۰۰ کارگر بیکار شوند. اگر سیمان نباشد طبعاً آجر، گچ و... هم فروش نمی‌رود. 


- درحال حاضر هیچ‌ کارخانه‌ای با وجود شرکت سیمان خاکستری در نی‌ریز به ما سیمان نمی‌دهد و اگر هم بخواهیم سیمان از کارخانه ناهید اصفهان بیاوریم اداره صمت با ما برخورد می‌کند.


- کارخانه به ما تُنی ۲٤۰ هزارتومان می‌فروشد اما دلال از آن تُنی ۳۲۰ هزارتومان می‌خرد و او هم به دنبال سودش است.


- عاملیت فروش سیمان خاکستری در نی‌ریز خوب عمل نمی‌کند و باید عاملیت‌ به خرده‌فروش‌ها سپرده شود تا سیمان به خوبی توزیع گردد.


- ۲۰ روز است که سیمان نداریم، اگر برای یک سنگ قبر، سیمان بخواهیم حتی یک کیسه سیمان خاکستری نداریم و مجبور هستیم سیمان سفید به مردم بدهیم. 


- الان اگر می‌بینید خانه‌ای در حال ساخت و ساز هست، سیمان را یا از قبل نگه داشته یا رفته از دیگر شهرها خرید کرده است.


- اگر کارخانه سیمان خاکستری شروع به کار کرد باید اول شهر نی‌ریز را تأمین کند و بعد سیمان را به شهرهای دیگر بفرستد تا بحران سیمان حل شود.
- قبل‌از بهمن‌ماه انبارمان پر از سیمان بود.


- برای یک سقف شناژی حداقل ۸ تن سیمان لازم است اما به ما گفتند بیشتر از ۱ تن سیمان به کسی ندهیم.


- لازم است که شرکت سیمان خاکستری نی‌ریز بدون نوبت به ما سیمان دهد، حداقل روزی ۲۰۰ تن.


- خواسته ما این است که سیمان شهرستان نی‌ریز تأمین شود، ۲ ماه است که کسب‌وکارمان متوقف شده، کارگرها و وانت‌بارها بیکارند، اگر سیمان نباشد کارگاه‌های بلوک‌زنی و دُس‌زنی هم تعطیل می‌شوند.


- شهرهایی که در آن کارخانه وجود دارد حداقل سیمان مورد مصرف شهر خودشان را تأمین می‌کنند اما در نی‌ریز فقط و فقط کلینکر تولید می‌شود. 
- می‌توانیم سیمان ناهید اصفهان را بیاورم و بفروشیم اما باید تنی ۷۰۰ هزار تومان بفروشیم که به قول اداره صمت این کار قاچاق به حساب می‌آید.


در ادامه به چند مکانی که در حال ساخت و ساز بودند سر زدیم و گفتگویی با کارگرها و بناهایی که مشغول به کار بودند انجام دادیم.


آنها نبود سیمان را باعث بیکاریشان می‌دانستند و می‌گفتند: عملاً اگر سیمان نباشد کار ساخت و ساز تعطیل می‌شود و تعداد روزهایی که به دلیل نبود سیمان بیکار می‌مانیم زیاد می‌گردد.


یکی از صاحبان خانه در گفتگو با ما عنوان نمود: برای اینکه کار ساخت و ساز خانه‌ام لنگ نماند مجبور شدم به تک تک مکان‌هایی که در حال ساخت و ساز هستند بروم و با قیمتی چند برابر یک یا چند پاکت سیمان تهیه کنم و به دست بناها و کارگران خود برسانم.


همه آنها انگشت اتهام را به سمت سیمان خاکستری نی‌ریز می‌گرفتند و می‌گفتند: چرا این کارخانه اول سیمان شهرستان را تأمین نمی‌کند؟


اما در نهایت مسئله سیمان چه خواهد شد؟


در ادامه با رئیس اداره صمت شهرستان نی‌ریز گفتگو کردیم؛ او معتقد بود قطعی گاز در زمستان عامل بروز این مشکل بوده است.


اما سهراب قدم‌زن  ابراز امیدواری کرد تا پایان فروردین‌ماه مشکل سیمان در کشور و  نی‌ریز حل شود.


وی در رابطه با شرکت سیمان خاکستری نی‌ریز گفت: به مشکل قطعی گاز باید نقص فنی در کوره این کارخانه و تعطیلی آن را هم اضافه کرد.


همین عامل سبب شده تا توزیع سیمان‌خاکستری این کارخانه در نی‌ریز متوقف شود هر چند مسئولان کارخانه اعلام کردند از صبح شنبه ٢١ فروردین‌ماه کلینکر را تولید خواهند کرد و در چند روز اول تولید خود را به شهرستان نی‌ریز و حومه اختصاص خواهند داد.


قدم زن در رابطه با کمبود سیمان در فارس گفت: متأسفانه به غیر از کارخانه نی‌ریز، کارخانه سیمان لارستان نیز از مدار خارج شده و همین سبب گردیده تا کمبود سیمان بیش از پیش در بازار فارس نمود پیدا کند.


وی کمبود عامل‌های رسمی کارخانه در  عدم توزیع مناسب سیمان  در شهرستان را رد کرد و گفت: در حال حاضر سیستم توزیع مناسب است و تنها برخی سیمان را از دلال‌ها و واسطه‌ها با قیمتی گران‌تر می‌خرند و عرضه می‌کنند که همین باعث بروز شبهاتی شده است.


وی در رابطه با پیش فروش کردن محصول سیمان خاکستری گفت: این حق کارخانه است و می‌تواند برای تأمین حقوق و و نیازهایش بخشی از تولید را پیش فروش کند.


رئیس اداره صمت در عین حال اعلام کرد که مشکل سیمان به زودی حل خواهد شد.


معاون عمرانی فرمانداری شهرستان نی‌ریز با تأیید نکاتی که رئیس اداره صمت شهرستان بدان اشاره کرده است گفت: بنا به تصمیم فرماندار قرار شد به محض شروع به کار کارخانه  تمام تولید آن به شهرستان تزریق شود تا به حد اشباع برسد و پس از آن به دیگر شهرها ارسال گردد.


میرزایی همچنین عنوان نمود که در سیستم توزیع نی‌ریز با مشکلاتی روبرو شده‌اند که نظارت‌ها را افزایش داده تا سیمان به درستی توزیع گردد.


مدیر عامل کارخانه سیمان خاکستری در گفتگو با ما  با  بیان اینکه از روز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه تولید سیمان و کلینکر آغاز شده است گفت: امیدواریم در روزهای آینده بخشی یا کل نیاز شهرستان نی‌ریز را برطرف کنیم.


شریفی با اعلام اینکه کمبود سیمان مربوط به شهر نی‌ریز نیست و یک کمبود سراسری می‌باشد گفت: مسئله کمبود گاز در زمستان و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها سبب شده تا نیاز انباشته در کشور به وجود بیاید و همین عامل باعث شده علیرغم اینکه از اسفندماه شرایط تولید به حالت قبل بازگشته اما نتوانیم نیاز لازم بازار را به طور کامل برطرف کنیم.


وی همچنین تقاضای بیشتر سیمان در بازار ساخت و ساز را عامل دیگر کمبود خواند و گفت: در حال حاضر اختلاف شدید آهن با سیمان سبب شده است تا بسیاری از کسانی که با استفاده از آهن و فولاد ساختمان‌سازی می‌کردند رو به مصرف سیمان بیاورند و موجب کمبود سیمان بیش از پیش شود.


وی با بیان اینکه در اسفندماه و در طول ۱۸ روز ۱۰ هزار تن سیمان در نی‌ریز توزیع شده است گفت: ما فکر می‌کنیم نیاز نی‌ریز بیش از این نیست و باید نظارت بیشتری نسبت به توزیع سیمان انجام شود تا سیمان از شهرستان خارج نشود.


وی در پاسخ به این انتقاد که کارخانه ترجیح می‌دهد سیمان را به شیراز با قیمت بیشتری بفروشد گفت: این مسئله را به طور کامل رد می‌کنیم چون قیمت سیمان یک نرخ مصوب دارد و ما نمی‌توانیم بیشتر از آن به فروش برسانیم و  فروش سیمان در نی‌ریز سود بیشتری از شیراز برای ما دارد چرا که کرایه کمتری نیاز است پرداخت کنیم و اگر می‌بینید که سیمان نی‌ریز در بازار سیاه با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد در واقع ربطی به کارخانه ندارد و سودی هم عاید کارخانه نخواهد شد.


وی در پاسخ به این نظر که تعهدات کارخانه نسبت به پیش فروش محصولات سبب شده تا نتواند توزیع بیشتری در شهرستان داشته باشد گفت: ما تعهدات غیربانکی داریم اما آنگونه نیست که بر روی کل تولید اثربگذارد و در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم تعهداتمان بسیار کم شده است و اگر ١,٥ ماه از کل تولید را به تعهدات اختصاص دهیم دیگر تعهد غیربانکی نداریم که البته این کار را نخواهیم کرد و به تدریج تعهدات غیربانکی را انجام می‌دهیم و اینکه عنوان شود این تعهدات باعث کمبود سیمان در نی‌ریز شده است، به شدت رد می‌شود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها