تعداد بازدید: ۸۴۵
کد خبر: ۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵ - 2020 06 December
شهرداری نی‌ریز بنا دارد تملک و مرمت کاروانسرای سروی را به سرانجام برساند.

شهردار نی‌ریز در پاسخ به ماگفت: بر اساس گردش ثبتی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان نی‌ریز این کاروانسرا  دارای ٦٠ سهم می‌باشد که توسط شهرداری نی‌ریز تاکنون ۲۰ سهم آن خریداری شده است. شش دانگ این کاروانسرا به ٦٠ سهم تقسیم شده یعنی هر دانگ ١٠ سهم و لذا شهرداری مالک ٢ دانگ است.


متأسفانه یکی از مشکلات کاروانسرای سروی تعداد مالکان می‌باشد و برخی از آنها در ایران تشریف ندارند و برخی نیز در قید حیات نیستند و سرمایه آنها بین ورثه تقسیم شده است و از آنجا که شاید برخی از ورثه نیز اطلاعی از این مسئله نداشته باشند پیدا کردن آنها بسیار سخت است. اما آنچه که تاکنون انجام شده ۲۰ سهم این کاروان‌سرا تملک گردیده است .


بنا داریم که کل کاروانسرا را به تملک شهرداری در آوریم و به صورت سالانه این کار را انجام می‌شود و بسیار خوشبین هستیم تا ظرف چند روز آینده بخش دیگری از کاروانسرا را تملک کنیم. تا انتهای دوره شورای پنجم (مرداد ١٤٠٠) تمام این کاروانسرا تملک خواهد شد.


حامد فرغت در رابطه با شروع مرمت این بنای تاریخی در نی‌ریز گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل میراث فرهنگی استان فارس امضاء شده است و با توجه به اینکه این اثر ثبت ملی می‌باشد باید طرح مرمت نوشته و به تأیید اداره کل میراث ‌فرهنگی برسد. امیدواریم طرح ظرف چند ماه آینده تکمیل و از سال آینده مرمت را شروع کنیم و با توجه به اینکه شهرداری بیشترین سهم را در اختیار دارد می‌تواند نسبت به مرمت آن اقدام کند.


شهردار نی‌ریز در مورد کاربری کاروانسرا بعد از مرمت گفت: با توجه به اینکه کاروانسرا در فهرست آثار ملی قرار دارد می‌تواند یک کاربری مناسب با پیشینه تاریخی داشته باشد حتی در برخی از شهرها به عنوان هتل کاروانسرا استفاده شده است. همچنین می‌تواند به عنوان مرکز تجاری- فرهنگی استفاده شود. خوشبختانه کاروانسرای سروی تمام این مزیت‌هایی را که عنوان شد، دارد. همچنین صنایع دستی، محصولات کشاورزی، آثار تولیدی نی‌ریز می‌‌تواند در این کاروانسرا عرضه شود. ضمن اینکه برگزاری جشن‌ها و مراسم نیز از قابلیت‌های دیگر کاروانسرا خواهد بود.


خوشبختانه برای مرمت این مکان بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است و به دنبال آن هستیم که برای تسهیلات از سازمان شهرداری‌ها و  وزارت میراث فرهنگی کمک بگیریم، هر چند مرمت این مکان از اعتبارات داخلی خود شهرداری نیز قابل انجام است.


شهردار نی‌ریز در پاسخ به این سؤال که چه میزان اعتبار برای مرمت کاروانسرای نیاز است گفت: تا زمانی که طرح مورد تأیید اداره کل میراث فرهنگی قرار نگیرد، نمی‌شود اظهار نظر مشخصی انجام داد ما مطمئن هستیم هر قدر اعتبار نیاز داشته باشد شهرداری می‌تواند از پس آن برآید. برای تملک ملک چیزی حدود ۴ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم.


خوشبختانه مختصات کاروانسرای سروی در سامانه شمیم اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده است و کارشناسان رسمی دادگستری اعم از هیئت‌های کارشناسی، نقشه‌برداری، ابنیه و آثار تاریخی ثبتی و ساختمانی نظریه‌های مختلف و مفصلی در چندین چند صفحه داده‌اند و آگهی‌های مربوطه در نشریات به چاپ رسیده است و شهرداری با توجه به یک روند کاملاً قانونی روال تملک را انجام می‌دهد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها