تعداد بازدید: ۷۴۲
کد خبر: ۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ - 2020 06 December
سخنی با آموزش و پرورش نی‌ریز
امین رجبی / سردبیر

فکر کنم بیشترین کسانی  که از کرونا آسیب جدی دیده‌اند کودکان بویژه در رده ابتدایی باشند؛ چون هم در آموزش آنان (که پایه است) اختلال ایجاد شده، هم فضای ورزش و بازی آنها محدود شده، و هم نمی‌توانند در کلاس‌های آموزشی فوق برنامه مثل کلاسهای هنری شرکت کنند.


از طرفی به دلیل ارائه آموزشها در فضای مجازی و بویژه کار زیاد با موبایل، اعتیاد آنان به گوشی و بازی‌های کامپیوتری هم زیاد شده است. این اعتیاد به موبایل و در ادامه تلویزیون، بیشتر هم می‌شود وقتی کودکان برای در امان ماندن از کرونا از خانه بیرون نمی‌روند و طبیعتاً حوصله آنها بیشتر سر می‌رود و والدین هم که از بهانه‌گیری آنها کلافه می‌شوند، یک موبایل به آنها می‌دهند و قال قضیه را می‌کنند.
این طفلک‌ها البته قربانی کودک‌آزاری هم هستند.


برای نمونه در یکی از گروه‌های واتساپی که با حضور والدین و معلم دوره ابتدایی تشکیل شده، یکی از والدین گفته بود: «امروز [با]‌ کفگیر محکم زدم تو دستش کفگیر شکست. الان عذاب وجدان گرفتم». (عیناً )


نمونه‌های دیگری از اینگونه کودک‌آزاری‌ها را در فضای مجازی هم می‌بینیم و می‌شنویم.


از این گذشته، افزایش مشکلات و تنش‌های اقتصادی خانواده­‌ها، احتمال سوءرفتار با کودکان را افزایش می‌دهد.


از شنیده‌ها  و دیده‌ها به نظر می‌رسد بیشتر دانش‌آموزان دوره ابتدایی و دیگر مقاطع تحصیلی، یا با سختگیری‌های شدید والدین مواجه هستند و یا رها شده و بر امور تحصیلی آنها نظارتی نیست.


مجموع این عوامل موجب شده آموزش کودکان بویژه در دوره ابتدایی، آموزش مناسبی نباشد. گرچه در این راه معلمان و والدین زحمات زیادی متحمل می‌شوند، اما به نظر می‌رسد در آینده با نسلی مواجه شویم که پایه‌های آموزشی آنها دچار اشکال است.


حقیر پیشنهاد می‌کند بخش مشاوره آموزش و پرورش و مشاوران و روانشناسان ارجمند در این راه کمکهای جدی‌تر و بیشتری داشته باشند.
پیشنهادهای زیر به نظر مفید می‌رسند:


- ساخت کلیپ‌های مشاوره‌ای و آموزشی کوتاه و ساده توسط مشاوران نی‌ریزی برای رفع مشکلات شایع آموزش مجازی بویژه در دوره ابتدایی. و انتشار آن در گروه‌های واتساپی و تلگرامی کلاس‌ها و مدارس و حتی فضای مجازی رسانه‌ها.


- معرفی یک شماره واتساپ و یا تلفن ثابت برای این که والدین و حتی معلمان مشکلات خود را با مشاوران و معلمان باتجربه در میان بگذارند و پاسخ بگیرند. 


- انجام نظرسنجی در اینستاگرام و یا برنامه شاد برای سنجش مشکلات روانی دانش‌آموزان، والدین و حتی معلمان، و برنامه‌ریزی برای درمان.
- شناسایی دانش‌آموزان و خانواده‌های  پر تنش برای پیگیری روانشناختی مشکلات آنان.


- برگزاری دوره‌های  مجازی (کنفرانس مجازی با اسکای روم یا فارس‌آموز) برای معلمان جهت آمادگی مقابله با آسیبهای روانی دانش‌آموزان.
- فراخوان به خیران برای کمک به تهیه تبلت برای دانش‌آموزان و خانواده‌های نیازمند.


اگر هم در این زمینه‌ها کاری انجام شده، از متولیان آموزش و پرورش تقاضا دارم اعلام عمومی کنند تا والدین  از مواهب آن استفاده کنند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها