تعداد بازدید: ۱۲۲۹
کد خبر: ۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴ - 2020 01 November
کارشناسان پاسخ می‌دهند: میدان یا روگذر؟!

/     روگذر موجب کاهش تصادفات و بهبود رفت و آمدهای شهری می‌شود

/     روگذر یکی از بهترین و کاربردی‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر است

/     در این تقاطع ما حداقل باید پیش‌بینی ۵۰ سال آینده را بنماییم

/     طرح هندسی تقاطع غیر همسطح شهید سرافراز شهر نی‌ریز از مرحله تصمیم‌گیری  عبور کرده است

/     با توجه به اجرای فاز یک پروژه  از تصمیم‌گیری برای نوع طرح عبور کرده‌ایم

/     اگر میدان اجرا شود، هزینه آن به عهده کیست؟ تملک املاک را چه کسی تضمین می‌کند؟

/     اگر بخواهیم نظر «برخی‌ها» را همیشه بدون عدله منطقی، اجرایی، فنی و کارشناسی  گوش دهیم تا صد سال دیگر ما باید طراحی کنیم... اجرا کنیم... 

/     با اجرای میدان، این مکان به یکی از پر حادثه‌خیزترین مکان‌ها تبدیل خواهد شد

/     کل بولوار امام رضا خارج از محدوده شهر نی‌ریز و در حریم واقع شده است

/     طرح فعلی از آسمان نیامده قطعاً در اداره کل راه و شهرسازی استان و سایر کمیته‌های فنی مربوط بررسی، ارزیابی و امکان‌سنجی شده و بعید می‌دانم همان مراجعی که زمانی این طرح را مصوب کردند و اصولی تشخیص دادند دوباره از نظر خودشان به راحتی عدول کنند و بگویند اشتباه بوده است

/     چگونه امکان جمع آوری پروژه نیمه‌تمام آن هم با اخذ ردیف اعتبار ملی و انتخاب پیمانکار  وجود دارد؟

/     تأمین اعتبار و اجرای این پروژه خارج از حیطه وظایف شهرداری نی‌ریز است

/     اداره کل راه و شهرسازی با ایجاد میدان مخالفت کرده است

/     به نظر من اداره کل راه و شهرسازی قطعاً از طرح خود (روگذر) دفاع خواهد کرد

/     اجرای تقاطع غیر همسطح طبیعتاً به تملک اراضی زیادی نیاز ندارد

/     تاکنون هیچ طرحی برای میدان توسط اداره کل راه و شهرسازی تهیه نشده است

/     روگذر نسبت به میدان تملک کمتری دارد

/     اگر میدان بخواهد به صورت فنی اجرا شود نیازمند تملک بیشتری است

/     برای کمک به مغازه‌داران باید مکان مناسبی قبل یا بعد از روگذر پیش‌بینی شود

/     می‌توان با واگذاری زمین بعد از پل به مالکان با پرداخت تسهیلات جهت ساخت، جبران ملک آنان را کرد

/     یک میدان کوچک در زیر پل جهت آرام‌سازی ترافیک شهری و عبور محلی در نظر گرفته شده است

/     زیر پل، میدان بیضی شکل مختصری جهت حرکت‌های محلی وجود دارد

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
پروژه نیمه تمام روگذر ورودی شهر نی‌ریز به علت عدم تخصیص بودجه راکد مانده و لذا موجب اعتراض مردم و عبورکنندگان شده است؛ از طرفی صاحبان املاک و مغازه‌داران از رکود کسب و کار و در مسیر قرار گرفتن ملکشان نگران و معترضند.


برخی تصور می‌کنند اگر به جای روگذر، میدان اجرا شده بود، هم زودتر اجرا می‌شد و هم املاک کمتری در مسیر قرار می‌گرفت. از آنجا که این موضوع، مسئله‌ای تخصصی و فنی است به سراغ مهندسان مرتبط رفتیم و نظر کارشناسانه آنها را جویا شدیم که در زیر می‌خوانید. هر چند چنین پروژه‌هایی قبل از اجرا توسط شرکت‌های واجد شرایط مورد مطالعه، بررسی، مشاوره و کارشناسی قرار می‌گیرد. با افراد زیر مصاحبه شده است:


- محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی نی‌ریز
- علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری نی‌ریز.

- حامد فرغت شهردار نی‌ریز
- شاهمرادی رئیس شورای شهر نی‌ریز
- غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز 
- هوشنگ شاهسونی مهندس عمران
- سجاد شاهسونی عضو سابق شورای شهر نی‌ریز
- مهندس حسین حشمتی


تا زمان چاپ گزارش پاسخ‌های سه نفر از اعضای شورای شهر و رئیس نظام مهندسی به دست ما نرسید؛ چنانچه دریافت شود در شماره بعد منتشر می‌گردد.

١- نظر شما در مورد پروژه نیمه‌تمام روگذر ورودی شهر نی‌ریز چیست؟


مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز: 
در مدیریت پروژه‌های عمرانی در برخی اوقات هزینه‌ی نگهداری پروژه نیمه تمام بیشتر از هزینه پایان پروژه است، طبعاً هیچ پروژه نیمه تمامی شرایط خوش آیندی برای بهره‌برداران و ذینفعان ایجاد نمی‌کند. با توجه به اینکه بهره‌برداران نهایی این پروژه شهروندان و مسافران هستند طولانی شدن فرآیند عملیات عمرانی طبعاً مشکلات فراوانی را می‌تواند در زمینه‌های مختلف ایجاد نماید.

محمدرضا شاهمرادی رئیس شورای شهر: 
باید عرض کنم که اجرای طرح تقاطع ورودی شهر نی‌ریز در اواخر سال ١٣٩٢ پس از بازدید جناب آقای مهندس عشایری مدیر کل راه و شهر سازی استان فارس از شهرستان نی‌ریز کلید خورد و در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان فارس قرار گرفت و متعاقب آن کار طرح مطالعاتی این پروژه ملی توسط شرکت «مهندسین فراشار آسیا» مشاور طراحی و نظارت بر پروژه‌های اداری کل راه وشهرسازی استان فارس شروع شد.


در ابتدای کار سه طرح برای اجرای این پروژه پیشنهاد شد:


١- احداث یک میدان بزرگ در ورودی شهر نی‌ریز


٢- احداث طرح زیرگذر و روگذر در محل فوق‌الذکر


٣- اجرای طرح پل تقاطع غیرهمسطح


در ادامه و پس از اتمام طرح مطالعاتی توسط شرکت مهندسین فراشار آسیا دو طرح اولیه به دلیل مشکلات فنی- مهندسی مورد تأیید قرار نگرفت. احداث میدان بزرگ در این محل به دلیل اینکه بلوار امام رضا(ع) و امتداد آن به سمت پلیس راه از نظر محورهای مواصلاتی، بزرگراه محسوب می‌شود و از نظر اصول فنی مهندسی راه و شهرسازی احداث هرگونه میدان در مسیر بزرگراه‌ها ممنوع می‌باشد، بنابراین احداث میدان در این مکان از نظر اصول و مقررات راه‌سازی از همان ابتداء از دستور کار خارج شد و پیشنهاد دوم که همان طرح زیرگذر و روگذر بود هم به دلیل مشکل دفع آب‌های سطحی و همچنین طرح فاضلاب شهری و احتمال مخالفت مردمی مورد تائید مهندسین مشاور قرار نگرفت و در نهایت پل تقاطع غیرهمسطح به طول ٦٣١ متر وعرض٢٣متر بصورت دو باند چهارخط رفت و برگشت توسط شرکت مهندسین فراشار آسیا طراحی شد و در سال ١٣٩٨پس از انجام تشریفات قانونی مناقصه شرکت کاوش پژوه یزد برنده این مناقصه شد و بر اساس گزارش اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برای اجرای این پروژه در سازمان برنامه و بودجه کشور ١٣,٥ میلیارد تومان هزینه تعریف شده است. بر اساس گزارشات غیر رسمی واصل شده توسط پیمانکار برا ی اجرای این طرح تاکنون چیزی حدود ٣ الی ٤ میلیارد تومان هزینه شده است. به هر حال این پروژه ملی روی دست کارفرما یعنی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس به صورت نیمه کاره مانده است و به زعم کارشناسان فنی این پروژه هیچ اشکال فنی مهندسی ندارد و اگر چنانچه این پروژه بصورت تمام و کمال اجراشود و ملک‌های مورد مسیر اطراف این پل تملک شود نه تنها این پروژه از نظر اصول شهرسازی هیچ لطمه و صدمه‌ای به زیبائی شهر وارد نمی‌کند بلکه جلوه‌ی ویژه‌ای از زیبایی برای شهرمان در بر خواهد داشت و ما می‌توانیم با یک طراحی و معماری بسیار زیبا اطراف این پروژه جذابیت این منطقه را دو چندان کنیم که این امر مهم هم در سایه صبر و خویشتنداری شهروندان عزیز به زودی محقق خواهد شد و اجازه دهند تا نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر طهماسبی در خصوص این پروژه با سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره شوند و هزینه‌های لازم را برای تکمیل این پروژه از سازمان مذکور مطالبه کنند و اگر چنانچه پیمانکار این پروژه در کار خویش قصوری داشته باشد جناب آقای دکتر طهماسبی به عنوان وکیل قانونی مردم می‌توانند از کارفرمای این پروژه یعنی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس تقاضای ابطال قرارداد پیمانکار را با ادعای تعیین خسارت خواستار شوند.


توضیح اینکه شاهمرادی در یک جوابیه بدون پرداخت به تک تک سؤالات پاسخ خود را ارسال نمود که خواندید.

مهندس علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری: 
با توجه به افزایش ترافیک مسیر بزرگراه شیراز- نی‌ریز-کرمان و همچنین تلاقی با ترافیک شهری و ورودی شهر نی‌ریز هر ساله شاهد افزایش تصادفات و فوت همشهریان عزیز در این نقطه حادثه‌خیز بودیم لذا اصلاح این نقطه حادثه خیز بیش از پیش احساس می‌شد.  از این جهت پس از پیگیری‌های متعدد این پروژه در این نقطه توسط اداره کل راه و شهرسازی تعریف گردید که موجب کاهش تصادفات و بهبود رفت و آمدهای شهری می‌شود.


متأسفانه به دلیل مشکلات مالی پروژه متوقف گردیده است و موضوع از طریق اداره کل راه و شهرسازی فارس در دست پیگیری می باشد. 

محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
از لحاظ ترافیکی روگذر لازم است تا حرکت ترانزیت را از حرکت‌های محلی جدا کرده و ایمنی را افزایش دهد اما با توجه به اینکه گردنه لای‌رز و پروژه روگذر از یک طرح تخصیص اعتبار گرفته‌اند اولویت با گردنه لای‌رز می‌باشد.

مهندس حمید پریش عضو شورای شهر: 
سلام و عرض ادب و خداقوت به شما تلاشگران عرصه رسانه در هفته نامه وزین نی‌ریزان فارس؛ با هماهنگی، مباحثه و آنالیز با دیگر اعضای محترم شورای شهر و شهردار عزیز جوابیه اینجانب برای سؤالات هفتگانه فوق هم راستا با  جوابیه مبسوط و فنی،  جناب مهندس فرغت و جناب آقای شاهمرادی می باشد.

مهندس غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز: 
در خصوص ورودی شهر نی‌ریز بد نیست مروری کنیم بر طرح تفصیلی نی‌ریز و ببینیم در طرح تفصیلی شهر در آن مقطع چه پیش‌بینی شده بود.


همان گونه که به استناد (تصویر شماره یک) ملاحظه می‌فرمایید در طرح مصوب نی‌ریز میدان پیش‌بینی شده بود، که در آن زمان (سال ۹۱) حقیر خادم مردم در شهرداری بودم. مطابق طرح تفضیلی دو الگوی میدان طراحی شد (تصویر شماره٢ و ٣) این طرح در آن زمان تنها راه حل بود؛ البته یک گزینه کم هزینه‌تر و دیگری پرهرینه‌تر بود (گزینه اول کم هزینه و گزینه دوم پر هزینه‌تر) چون متأسفانه ما از داشتن نماینده از شهرستان محروم بودیم و باید روی داشته‌های خودمان(شهرداری) حساب می‌کردیم و بنا به بودجه خودمان چنین طرحی را مدنظر داشتیم. توضیح اینکه خاطرم است در حضور اعضاء محترم شورای سوم در دفتر امام جمعه بزرگوار نام آن میدان را غدیر گذاشتیم و حتی یک قطعه سنگ به ارتفاع ٨ متر هم خریداری کردیم و در پارک گلستان آوردیم.


...تا مجسمه یکی از مشاهیر به نام دیار خوشنویسان (شعله نی‌ریزی) را در آن میدان بعد از احداث در سالهای آتی نصب کنیم، فکر کنم سرور ارجمندم آقای محمدرضا شاهمرادی رئیس محترم فعلی شورا حضور ذهن داشته باشند. هر چند در آن مقطع اگر از نعمت نماینده بومی و اخذ اعتبارات ملی برخوردار بودیم این میدان به شکل کامل‌تری طراحی می‌شد و به نحوی که از زیر میدان زیرگذری جهت عبور وسایل نقلیه عبوری شهر طراحی می شد و روی آن هم جهت گردش ترافیک محلی و ورودی شهر نی‌ریز.


ولی به دلیل این که می‌دانستیم فقط می‌بایست به بودجه شهرداری متکی باشیم طرحی را مدنظر داشتیم که کمترین تخریب را داشته باشد (برای کاهش هزینه‌ها) که اکثر تعریض آن به ضلع غربی پارک معلم و زمین روبروی آن که الان هم خالی است سوق داده شده بود. بعداً ظاهراً با تصمیم مسئولان ذیربط مقرر شد به جای میدان همین طرح فعلی اجرا گردد که قطعاً روی این قضیه مطالعاتی به عمل آمده و شاید بزرگراه شدن این محور و سایر پارامترها که بنده مطلع نیستم منجر به طراحی پروژه فعلی گردید که جویا شدن نظر آن عزیزان در جایگزین این طرح به جای میدان مد نظر ما در آن مقطع هم ضروری باشد.

مهندس هوشنگ شاهسونی: 
این پروژه یکی از بهترین و کاربردی‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر است که علاوه بر تأمین سلامت و ایمنی شهروندان، کنترل ترافیک و تصادفات، روان‌سازی ترافیک و رفت و آمد، زیبایی خاص و منحصر به فردی به شهرستان در صورت اجرای صحیح خواهد داد و می‌توان به عنوان شاخص اندازه‌گیری عملکرد نماینده محترم در حوزه پروژه‌های عمرانی این شهرستان از آن یاد کرد.

مهندس حسین حشمتی: 
کاری که بر اساس احساسات و چشم هم چشمی انجام شود و کار کارشناسی در آن نشود عاقبت کار چنین است. اگر در استهبان پل روگذر احداث شده فاصله تقریباً دو کیلومتری با شهر دارد ضمن اینکه هیچ فعالیت تجاری اطراف پل روگذر انجام نمی‌شود.

سجاد شاهسونی عضو سابق شورای شهر: 
موضوع تقاطع ورودی شهر از سنوات گذشته به دلیل برخورد با راه اصلی عبور و مرور مسیر شیراز- سیرجان از یک طرف و وجود ترمینال، دارالرحمه، بخش مرکزی و راه قدیمی دسترسی به جاده شهرستان بختگان که حد شرق تقاطع قرار دارند و موجب گردیده تا این تقاطع به یک تقاطع پر حادثه خطرناک با مشکلات ترافیکی تبدیل گردد.


همچنین با توجه به احداث کارخانه‌های فولاد، سیمان خاکستری، سیمان سفید، معادن و... و تبدیل شدن این مسیر به عنوان شریان اصلی و چهار خطه این موضوع تشدید شده  و حل آن به یکی از دغدغه های شهروندان تبدیل گردیده است.


برای حل این موضوع٣ طرح  مطرح گردید:
١- اجرای میدان نیاز به فضای زیادی دارد و همچنین از نظر شهرسازی اجرای میدان در تقاطع راه‌های اصلی و فرعی ممنوع می‌باشد و وجود میدان خود باعث ایجاد ترافیک شده و مشکلاتی را به همراه دارد.


٢- تقاطع غیر همسطح به صورت زیرگذر که این روش نیز به دلیل مشکلات پیش‌رو در زمان بارندگی و مسائلی همچون اجرای خط فاضلاب و غیره چندان مناسب نمی‌باشد.


٣- تقاطع غیرهمسطح به صورت روگذر که اجرای این روش در این محل از دیگر روش‌ها مناسب‌تر است و به راحتی می‌تواند مشکلات ترافیکی را مرتفع نماید.


با توجه به موارد بیان شده بنده با اجرای تقاطع غیرهمسطح موافق می‌باشم چرا که این روش در بسیاری از شهرها از جمله میدان ولی‌عصر شیراز، میدان معالی‌آباد و... علیرغم اینکه قبلاً میدان بودند ولی به دلیل وجود ترافیک تبدیل به تقاطع غیرهمسطح شده‌اند و در این تقاطع ما می‌بایست حداقل پیش‌بینی ۵۰ سال آینده را داشته باشیم.


همچنین شایان ذکر است که در زیر پل یک میدان طراحی گردیده است که بهتر است نقشه آن از اداره راه و شهرسازی اخذ گردد و با توجه به اینکه هزینه اجرای آن را اداره کل راه و شهرسازی بر عهده دارد بهتر است با پیگیری مسئولان هر چه سریعتر تأمین اعتبار و اجرایی گردد؛ چرا که در صورت ورود به میدان نیز در سنوات آتی مجبور به تغییر آن خواهیم بود.


لازم به ذکر است که این بحث از ابتدای شورای دوره چهارم شروع و در زمان مدیرکلی مهندس عشایری مراحل ابتدایی، بررسی و تهیه طرح توسط مشاور اداره کل راه و شهرسازی شروع که نهایتاً پس از حدود دو سال پیگیری و در زمان شورای پنجم و مهندس امیری فرماندار سابق و نماینده سابق طرح روگذر توسط اداره کل راه و شهرسازی تصویب و اجرایی گردید.


توضیح: مهندس سجاد شاهسونی  بدون پرداخت به تک تک سؤالات پاسخ خود را ارسال نموده  که خواندید.


٢- برخی معتقدند که به جای روگذر، میدان اجرا شود. نظر شما در این رابطه چیست؟ دلایل خود را بیان نمایید؟


مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز: 
در طراحی تقاطع‌های شهری و برون شهری پارامترهای مختلف، پیچیده و گوناگونی همچون فاکتورهای فنی مهندسی از جمله سرعت طرح، حجم ترافیک، شرایط توپوگرافی زمین، ضریب ایمنی، و پارامترهای مختلف دیگری همچون  اقتصادی، حقوقی، اجتماعی باعث تعیین طرح هندسی تقاطع، نوع سازه و روش اجرای آن می‌شود.


طبیعتاً هر کدام از انواع مختلف تقاطع‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. قبلاً هم عرض کرده بودم که به احتمال زیاد هزینه تمام شده میدان بسته به وسعت آن می‌تواند کمتر از یک تقاطع غیرهمسطح باشد و از دیدگاه و منظر زیبایی شناختی نیز امکان ایجاد محیطی آرامش بخش و مهمانپذیر در یک میدان که با  هنرمندی معمارانه طراحی شده باشد وجود دارد اما در یک تقاطع غیر همسطح اما، سرعت طرح (در یک تعریف ساده سرعت وسایل نقلیه عبوری)، ایمنی جریان ترافیک و برخی عوامل دیگر شرایط بهتر و قابل قبول‌تری خواهد داشت، هر چند که در صورت استفاده از روش‌های نوین اجرای ستون‌ها و عرشه پل (به عنوان مثال اجرای یک پل سگمنتال مشابه پل اتوبان طبقاتی صدر تهران) می‌تواند دست مدیران شهری برای طراحی فاکتورهای زیبایی و منظر شهری را تا حدود زیادی باز بگذارد.


اما نباید فراموش کنیم که تقاطع غیر همسطح شهید سرافراز شهر نی‌ریز در حال حاضر از مرحله تصمیم‌گیری برای طرح هندسی عبور کرده است!

مهندس علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری: 
هر کدام از موارد مطرح شده تابع شرایط و وضعیت ترافیک فعلی و آینده می‌باشد.


١-٢) مزیت میادین تبدیل حرکت تقاطعی به تداخلی و حداقل کردن تأخیرات می‌باشد، ولی زمانی که حجم ترافیک به حد مشخصی از ظرفیت (نزدیک به اشباع) برسد این مزیت از بین می‌رود. در صورت ثابت بودن ترافیک در طی سال‌های آینده، میدان جوابگوی نیاز ترافیکی طرح می‌باشد، ولی با افزایش ترافیک عبوری نیاز به احداث تقاطع غیر همسطح در آینده می‌باشد.


٢-٢) رفتار ترافیکی برون شهری و درون شهری کاملاً با یکدیگر متفاوت می‌باشد؛ بنابراین تداخل این ترافیک‌ها موجب ایجاد گره ترافیکی خواهد شد. در نتیجه بهترین روش جداسازی ترافیک شهری و برون شهری از یکدیگر می‌باشد.


همچنین با توجه به اجرای یک فاز از پروژه از مرحله تصمیم‌گیری برای تعیین نوع پروژه و نوع طرح عبور کرده‌ایم.

محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
میدان جداسازی ترافیکی ندارد و مثل پل ایمن نیست علاوه بر آن احداث میدان شکیل و فنی مستلزم تملک وسیع کاربری‌های اطراف است.

مهندس غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز: 
اگر منظورتان این است که این پروژه جمع‌آوری شود و مجدداً میدان اجرا گردد سؤال اساسی این است که هزینه آن به عهده کیست؟ تملک املاک را چه کسی تضمین می‌کند؟ و از همه مهمتر به این راحتی حذف پروژه‌ای که ردیف ملی گرفته و تاکنون هزینه‌های بسیاری صرف طراحی، محاسبه و اجرای آن شده، امکان ندارد. اما این نکته را فراموش نکنیم که ما باید مبنا را بگذاریم بر نظر کارشناسی و آن هم نهادهای مسئول ذیربط امور شهری که قطعاً اگر این مهم را ملاک بگذاریم یقیناً طراحان و مجریان طرح فعلی (پروژه نیمه تمام)، هم دلایلی دارند که باید به دور از حاشیه‌سازی مستندات آنها را ببینیم و بشنویم؛ چون در هر طرح اجرایی عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق هستند و اگر بخواهیم نظر «برخی‌ها» را همیشه بدون عدله منطقی، اجرایی، فنی و کارشناسی  گوش دهیم تا صد سال دیگر ما باید طراحی کنیم... اجرا کنیم... و همان «برخی‌ها» وسط کار دوباره نظر بدهند مجدداً شروع کنیم به خراب کردن و تکرار. پس عقلانی است مبنا را مسائل فنی بگذاریم به عبارتی می‌بایست نظرات فنی و منطقی را در فضایی منصفانه بررسی و تصمیم مقتضی و بسته به شرایط فعلی اتخاذ گردد وگرنه هر تصمیمی که زیر ساخت‌های قانونی، فنی و اجرایی آن فراهم نباشد، ارزشی ندارد.

مهندس هوشنگ شاهسونی: 
اجرای میدان در چنین مکانی به جای پل مخالف و مغایر اصول و الزامات و قوانین راه و شهرسازی است و قطع به یقین با اجرای میدان، این مکان به یکی از پر حادثه خیزترین مکان‌ها تبدیل خواهد شد.

مهندس حسین حشمتی: 
بهترین کار اجرای میدان می‌باشد:
الف: هزینه کمتر. ب: تخریب کمتر. ج: ایجاد فضای سبز و زیبا

٣- فکر می‌کنید با توجه به شرایط کنونی تعریف و  وارد کردن میدان در طرح تفضیلی شهر که باید در کمیسیون ماده ٥ و شورای عالی شهرسازی به تصویب برسد چه مدت زمان خواهد برد؟


مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز: 
کل بولوار امام رضا خارج از محدوده شهر نی‌ریز و در حریم شهر واقع شده است، طبیعی است تعریف میدان به سبک و سیاق مورد نظر در ابتدا مستلزم تغییر محدوده شهر و الحاق منطقه مذکور به محدوده طرح تفصیلی است، فرآیند طرح و تصمیم‌گیری موضوعاتی از این دست در کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ و سپس طرح در کمیسیون مذکور می‌تواند در بیشترین حالت چندین‌ماه به طول بیانجامد هر چند که اخذ نظر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز در این گونه موارد الزامیست.

مهندس علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری: 
با توجه به اینکه می‌بایست طرح در کمیته فنی کمیسیون ماده ٥ و سپس در کمسیون مذکور مطرح گردد، قطعاً چندین ماه زمان لازم دارد.

محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
با توجه به اینکه می‌بایست موافقت راه و شهرسازی و راهداری و شورای ترافیک استان را گرفت زمان زیادی نیاز دارد.

مهندس غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز: 
حداقل ۶ ماه زمان می‌خواهد. اما سؤال اساسی این است که طرح فعلی هم که از آسمان نیامده قطعاً در اداره کل راه و شهرسازی استان و سایر کمیته‌های فنی مربوط بررسی، ارزیابی و امکان‌سنجی شده و بعید می‌دانم همان مراجعی که زمانی این طرح را مصوب و اصولی تشخیص دادند دوباره از نظر خودشان به راحتی عدول کنند و بگویند اشتباه بوده است (البته یک نکته را بد نیست یادآوری  نمایم. زمان احداث زیر گذر بلوار امام رضا طی یک مقاله‌ای در هفته‌نامه عصر نی‌ریز  به تاریخ ٢٥ دی ١٣٨٤ با تیتر «مشكل راستگرد استهبان به طرف آبادزردشت و آبادزردشت به ورودی نی‌ریز و همچنین چپ‌گرد شهرک سنگ به طرف بلوار امام رضا(ع) رفع شده است» اشاره کردم که طرح زیرگذر معایب اساسی دارد و طرح یک میدان بزرگ در هفته‌نامه عصر نی‌ریز پیشنهاد دادم که به دلیل اینکه گفتند مطالعه شده کلنگ‌زنی کردند. که در ادامه هم مردم شریف و هم کارشناسان اهل فن متوجه شدند که ایرادات بنده به این طرح قبل از اجرا چقدر منطقی بود. حالا چگونه پروژه نیمه‌تمام با اخذ ردیف اعتباری ملی و انتخاب پیمانکار و آن هم نیمه کاره امکان جمع آوری  آن وجود دارد؟

مهندس هوشنگ شاهسونی: 
اقدام در راستای این کار جز عقب ماندگی و عدم پیشرفت چیز دیگری در بر نخواهد داشت و بعید و دور از ذهن است که شورای عالی شهرسازی با اجرای میدان موافقت نماید و اگر موافقت کند باید به جایگاه کارشناسان آن شورا شک کرد.


مهندس حسین حشمتی: 
در طرح تفصیلی هیچگونه طرحی برای تقاطع در نظر گرفته نشده است و مهندس مشاور بر اساس خواسته شهرداری و طبق خواسته مردم برای طرح تفصیلی نظر بدهد. به نظر بنده مهندس مشاور طرح تفصیلی فقط و فقط برای نظرات خود بیشتر جنبه مالی را در نظر گرفته است.
مدت زمان هم بستگی به فشاری دارد که از طرف شهرداری و شورای شهر به مهندسان مشاور آورده می‌شود.

٤- ردیف گرفتن برای پروژه میدان از سازمان برنامه و بودجه چقدر امکان‌پذیر است و چه مدت زمان خواهد برد؟


مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز: 
طبعاً فصل بودجه‌نویسی و تصویب بودجه‌های عمرانی و جاری دولت توسط مجلس شورای اسلامی در قانون مشخص شده هر چند که شاید با پیگیری مدیران ارشد شهرستان و استان امکان اصلاح ردیف اعتبار نیز در بودجه سال‌جاری با صرف زمان به مراتب کمتری نسبت به تصویب ردیف اعتبار جدید وجود داشته باشد. 

مهندس علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری: 
با پیگیری مسئولان ارشد استانی و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس از طریق پیگیری از وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه کشور امکان‌پذیر می‌باشد.

محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
در این زمینه شایسته است از متخصصان امر استعلام به عمل آید.

مهندس غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز: 
اگر بخواهیم میدان احداث کنیم چون میدان در محدوده و حیطه وظایف شهرداری است و شهرداری‌ها نهادهای خود کفا هستند نمی‌توان آنچنان به جذب اعتبارات مالی سنگین جهت تملک و اجرا امید داشت. 

مهندس هوشنگ شاهسونی: 
این سؤال را باید از نماینده محترم، استاندار محترم و مدیرکل محترم راه و شهرسازی بپرسید. این مسئله بستگی به میزان تعامل نماینده با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه دارد.

مهندس حسین حشمتی: 
فعلاً که تمام طرح‌ها توسط خودیاری مردم و شهرداری انجام می‌گردد و احتیاجی به ردیف گرفتن از سازمان برنامه و بودجه نیست.

٥- آیا وزارت راه و شهرسازی قبول می‌کند پروژه میدان را اجرا کند یا هزینه اجرای آن بر روی دوش شهرداری خواهد افتاد. بودجه‌ای که چه بسا بیش از ٥ برابر کل بودجه یکسال شهرداری است؟


مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز: 
به دلیل اینکه تقاطع مذکور خارج از محدوده طرح تفصیلی شهر نی‌ریز قرار دارد و با توجه به صراحت قانونی موجود، مبنی بر عدم اختیار شهرداری‌ها در هرگونه هزینه کرد خارج از حدود مصوب شهرها، عملاً تأمین اعتبار و اجرای این پروژه خارج از حیطه وظایف شهرداری نی‌ریز است.

مهندس علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری: 
با توجه به اینکه عملیات اجرایی فاز ١ پروژه اجرا گردیده طی استعلام اخذ شده، آن اداره کل با ایجاد میدان مخالفت نموده است و همچنین پروژه مذکور خارج از محدوده طرح تفضیلی شهر نی‌ریز می‌باشد و تأمین اعتبار توسط شهرداری برای اجرای پروژه مخالف قوانین است.

محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
باتوجه به تملک زیاد قطعاً خیر مگر اینکه مشارکتی شود.

مهندس غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز: 
از نظر من اداره کل راه و شهرسازی قطعاً از طرح فضای خود دفاع خواهد کرد و اگر قرار بر اجرای میدان باشد کل هزینه تملک و اجرا یا حداقل ۸۰ درصد از اعتبار آن بر دوش شهرداری نی‌ریز است و اینکه آیا در این شرایط شهرداری و شورای محترم  شهر بتوانند بودجه‌ای را به این امر اختصاص دهند یا خیر  می‌بایست نظر شریفتان را جویا شوید. (هرچند که براساس تجربه قبلی تأمین چنین اعتباری صرفاً از محل اعتبارات عمرانی شهرداری کاری غیر ممکن است.)

مهندس هوشنگ شاهسونی: 
اگر وزارت راه و شهرسازی با چنین طرحی موافقت نماید باید به جایگاه آن شک کرد. یعنی عملکرد و قوانین خود را زیر پا گذاشته است و موجب سلب اعتماد مردم از عملکرد چندین ساله خود می‌گردد. پذیرفتن چنین کاری (میدان به جای روگذر) از طرف وزارت راه و شهرسازی بعید است و به فرض تبدیل به میدان، شهرداری که در هزینه‌های جاری خود مانده است چگونه می‌خواهد هزینه این پروژه را به عهده بگیرد.

مهندس حسین حشمتی: 
خیر؛ وزارت راه و شهرسازی که مسئول پروژه‌های نزدیک شهر نیست.

٦- برخی‌ها معتقدند که اجرای روگذر به نسبت میدان، مغازه‌های کمتری را تخریب می‌کند نظر شما چیست؟


مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز: 
در شرایط فعلی اساساً این مقایسه صحیح نیست چون در حال حاضر برای ورودی شهر نی‌ریز صرفاً یک تقاطع  غیرهمسطح محاسبه و طراحی شده و طراحی میدان در این منطقه در دستور کار کارفرما یا مشاور پروژه نبوده که بتوانیم این دو طرح را مقایسه کنیم، اما با توجه به نقشه‌هایی که تا این تاریخ در اختیار شهرداری نی‌ریز قرار دارد اجرای تقاطع غیر همسطح طبیعتاً به تملک اراضی زیادی نیاز ندارد، هر چند که وسعت و ابعاد میدان احتمالی که در این منطقه طراحی شود می‌تواند مشخص کند که چه میزان تملک و رفع معارض نیاز است حال آنکه اساساً تا کنون هیچ طرحی برای میدان مورد نظر توسط اداره کل راه و شهرسازی تهیه نشده است.

مهندس علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری: 
با توجه به اینکه محل اجرای پروژه در محور موجود می‌باشد، نسبت به میدان تملک کمتری صورت خواهد گرفت.

محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
اجرای پل با توجه به اینکه بیشتر مسیر به روی محور فعلی عبور می‌نماید نیاز به تخریب و تملک کمتری دارد اما اگر میدان به صورت فنی بخواهد اجراشود نیازبه تملک بیشتری دارد.

مهندس غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز: 
بلی قطعاً اجرای پل تخریب کمتری را به دنبال خواهد داشت اما الان بحث اصلی بر سر این است که با اجرای این طرح برخی از مغازه‌ها از رونق می‌افتند و فکر کنم این موضوع باعث نگرانی برخی از مالکان محترم شده است که تا حدی هم می‌بایست به این عزیزان در شرایط بد اقتصادی فعلی حق داد اما باید یک چاره‌ای اندیشید. 


به نظر من باید یک کار کارشناسی انجام شود و چنانچه پس از بررسی، آن عده از مالکینی که ارزش ملک مغازه‌های آن‌ها افت داشته است و یا از رونق افتاده‌اند توسط عزیزان مسئول مجوز یک مجتمع رفاهی بین راهی اخذ کنند و اولویت اول واگذاری را بگذارند به مغازه‌هایی که طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری متضرر شده‌اند و در آنجا به آنها واحد واگذار شود و به نوعی احیاء گردند؛ به عبارتی میزان افت ریالی واحدهای آنها لحاظ و جبران شود و چنانچه بخواهند در امتداد مسیر زمینی را تملک کنند و چندین واحد تجاری احداث کنند از سوی کمیسیون‌های مربوطه در استان و شهرداری به آن مغازه امتیازاتی بدهند تا رکود کسب و کار و آنها در محل جدید رونق بگیرد تا به نوعی ضرر های ناشی از کاهش تردد و کمبود درامد در محل فعلی تأمین گردد.

مهندس هوشنگ شاهسونی: 
اجرای پل بهترین راه کنترل ترافیک و روان‌سازی آن و به حداقل ممکن رساندن تصادفات و بالا بردن سطح ایمنی جاده و تردد شهروندان است اما این مسئله تأثیر منفی بر فروش مغازه‌داران محدوده خواهد گذاشت که می‌توان با واگذاری زمین بعد از پل به مغازه‌داران و پرداخت تسهیلات جهت ساخت مغازه ضرر آنان را جبران نمود.

مهندس حسین حشمتی: 
برعکس با ایجاد یک میدان البته با مشاوره چند کارشناس شهرسازی و معمار مجرب و جانمایی میدان که بیشتر به پارک آزادی تمایل داشته باشد از تخریب مغازه‌ها جلوگیری می‌شود البته نه مثل تقاطع بلوار شهید زردشت با بلوار مدرس که توسط خود شهردار و کارشناسان عمران شهرداری طراحی شد.

٧- آیا از نظر فنی این امکان وجود دارد که پروژه روگذر اجرا شود اما زیر آن میدانی درنظر گرفته شود؟
مهندس حامد فرغت شهردار نی‌ریز: 
با توجه به نقشه‌هایی که تا این تاریخ در اختیار شهرداری نی‌ریز قرار دارد و با در نظر گرفتن نوع سازه، ارتفاع عرشه، تعداد و جانمایی ستون‌ها، امکان اجرای میدان در سطح تقاطع وجود ندارد، لکن انتخاب مسیر رانندگان از طریق تعدادی U-Turn و رمپ‌های ورودی و خروجی در زیر پل پیش‌بینی شده است.

مهندس علیرضا میرزایی معاون عمرانی فرمانداری: 
با توجه به مشاهده نقشه‌های اجرایی پروژه یک میدان کوچک در زیر پل جهت آرام‌سازی ترافیک شهری و عبور محلی در نظر گرفته شده است.

محمد یاراحمدی رئیس راه و شهرسازی: 
طرح در حال اجرا هم همین‌طور است. زیر آن، میدان بیضی شکل مختصری جهت حرکت‌های محلی وجود دارد؛ البته نباید اینگونه تصور شود که مثل میدان معلم شیراز خواهد بود.

مهندس غلامرضا ملاحسینی شهردار اسبق نی‌ریز: 
چنین چیزی با توجه به نوع سازه و اجرای پل میسر نیست.


و اما کلام آخر...
در پایان یک نکته اشاره کنم که متأسفانه به دلیل تنش‌های مقطعی که بین دو شهرستان (استهبان و نی‌ریز) در زمان انتخابات پیش می‌آید احساسات کاذب به پروژه‌های زیربنایی ما هم سرایت می‌کند؛ اگر اشتباه نکنم در انتخابات سال ١٣٧٨ مجلس، که نماینده از شهر مجاور انتخاب شد ما با هزینه‌های هنگفت و خودجوش مردمی راه نی‌ریز- خیر را بدون مطالعات کافی اجرا کردیم. بعدها آنها در تقابل با ما با صرف هزینه‌های گزاف جاده واریانتی بدون مطالعات فنی و اساسی و با صرف هزینه‌های هنگفت اجرا کردند. این جاده هم اکنون در هنگام بارندگی‌های زیاد رانش می‌کند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بین باران و جاده یکی را انتخاب کنیم. سپس رو گذر ورودی استهبان هم به نحوی آرزویی برای ما شد و ما در اولین فرصت آمدیم روگذر زدیم بدون اینکه تمامی جوانب را در نظر گرفته باشیم. القصه اگر احساسات حاکم نبود الان دو شهر که با هم مراودات و دوستی‌های دیرینه دارند  نباید ٣ جاده موازی آن هم در یک فاصله ٣٠ کیلومتری داشته باشند و از طرف دیگر از نظر نرخ بیکاری و برخی امکانات ضروری جایگاه مناسبی نداشته باشند. به عبارتی منظورم این است که ای کاش هزینه دو محور مذکور که به گونه‌ای قبل از مطالعات و دلایل فنی بیشتر از سر لجبازی شکل گرفته صرف احداث سایر تأسیسات و امکانات ضروری‌تر می‌شد. این را از این بابت گفتم که ان‌شاءالله از این به بعد مصالح مردم، توسعه پایدار و از همه مهم‌تر رضای خداوند سرلوحه کار همه ما قرار داشته باشد و از این فرصت طلایی فعلی (داشتن نماینده مجلس کاربلد و پیگیر) نهایت استفاده را برای توسعه هر سه شهرستان بکار ببندیم زیرا بر این باورم که هر توسعه در حوزه انتخابیه اتفاق بیفتد قطعاً اثرات مثبت آن برای هر سه شهرستان متصور خواهد بود و نباید بی‌جهت احساسی شویم و به دنبال حاشیه باشیم که قطعاً سرور ارجمندم جناب آقای دکتر طهماسبی نماینده محترم مجلس به این مهم توجه داشته و خواهند داشت تا ان‌شاءا... در مدت زمان حضور ایشان در مجلس شاهد پیشرفت نی‌ریز، استهبان و آباده‌طشک باشیم زیرا وقت اندک است و سه شهرستان بسیار مشکلات دارند و چشم مردم به دست توانای ایشان است.

مهندس هوشنگ شاهسونی: 
قطعاً این امکان وجود دارد که میدان در زیر پل طراحی گردد و به احتمال قوی باید در طرح دیده شده باشد. علاوه بر ایمنی مسائل نقلیه و عابرین زیبایی طرح را دوچندان خواهد نمود.

مهندس حسین حشمتی: 
چه فرقی دارد مثل ضرب المثلی که می‌گوید یک لا کردیم نرسید دولا کنیم رسید! حتماً باید میدان اجرا شود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها