تعداد بازدید: ۸۵۹
کد خبر: ۸۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ - 2020 18 October
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

این روزها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا در جهان، ایران و نی‌ریز هستیم.

همه متخصصان ویروس‌شناس جهان یکی از مهمترین راهکارهای مبارزه با این ویروس و پیشگیری از ابتلا به آن را« زدن ماسک» می‌دانند.

خوشبختانه در شهرستان نی‌ریز به طور نسبی رعایت می‌شود و جای تقدیر و تحسین دارد. مشاهدات میدانی بیانگر آن است که قشرهای گوناگون ماسک می‌زنند اما تعدادی هنوز اهمیت نمی‌دهند لذا در درجه اول خودشان و در درجه بعد خانواده، دوستان و همشهریان را در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌دهند.

مسئله‌ای که حداقل تا سه ماه آینده به شیوع کرونا اضافه می‌شود، آنفولانزاست که بیماری ساده‌ای نیست و متأسفانه درشهرستان نی‌ریز در سال گذشته جان چند نفر را گرفت.

در حالی که هنوز مراکز تحقیقات پزشکی دنیا به واکسن کرونا دست نیافته‌اند ما در ایران با کمبود واکسن آنفولانزا هم روبرو هستیم.

شوربختانه آمار مبتلایان کرونا در شهرستان نی‌ریز شتاب گرفته و به عدد ۴۰۰ نزدیک شده و زنگ خطر به طور جدی به صدا درآمده است.

خطر بزرگ این است که حساسیت عمومی نسبت به این بیماری کم شود و خدای ناکرده منجر به مرگ عزیزانی شود. ضمن آنکه کسانی هم که مبتلا می‌شوند شرایط بسیار سختی را طی می‌کنند و عوارض داروهای مصرفی بر بدن بیماری هم که بهبود می‌یابد کم نیست.

بُعد دیگری که موجب کاهش حساسیت نسبت به این بیماری شده کسانی هستند که مبتلا می‌باشند اما عوارض و نشانه‌های آن را ندارند و به عبارتی ناقل هستند اما خودشان هم نمی‌دانند و تصور می‌کنند سالمند؛ لذا اگر نکات بهداشتی بویژه ماسک زدن را رعایت نکنند موجب بیماری بسیاری می‌شوند. خوبی دیگر ماسک زدن، دست ندادن، روبوسی نکردن و شستن دست‌ها این است که میزان ابتلا به سرماخوردگی را در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. با این اوضاع اقتصادی ابتلا به یک سرماخوردگی معمولی هم هزینه سنگینی بر بیمار تحمیل می‌کند.

به اعتقاد متخصصان زمان آن رسیده که همه مردم دنیا ماسک را جز لباس حساب کنند و دائم آن را بپوشند و بدون آن از خانه خارج نشوند.

امید است با لطف و فضل خداوند و همت و دقت بندگان خوب خدا شاهد ریشه‌کن شدن همه بیماریها بویژه این بیماری خطرناک باشیم. انشاا...

 شاد و سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها