تعداد بازدید: ۸۷۹
کد خبر: ۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ - 2020 27 September
سهمیه استخدام در نی‌ریز
در هشتمین آزمون استخدامی مشترک دستگاه‌های اجرای کشور سهم نی‌ریز از ۴۵ هزار نفر استخدام در کل کشور تنها ۴۵ نفر می‌باشد.

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس

این آزمون بناست در آبان‌ماه برگزار شود و مربوط به ۲۶ دستگاه اجرایی است اما بیشترین مجوز استخدامی مربوط به وزارت آموزش و پرورش با ٣٢,٧٣٣ نفر می‌باشد. 


در همین راستا نیز آموزش و پرورش شهرستان نی‌ریز بیشترین آمار استخدامی را دارد و پس از آن محیط‌زیست ۱۰ نفر را در این شهرستان به کار خواهد گرفت. 


اما شهرستان تازه تأسیس بختگان نیز دارای آمار جالبی است. بر اساس آزمون استخدامی امسال ۳۳ نفر از طریق این آزمون در شهرستان بختگان جذب خواهند شد که از این تعداد ۲۲ نفر سهمیه آزاد، ۹ نفر سهمیه ایثارگری ۲۵ درصد و دو نفر سهمیه معلول استخدام خواهند شد. 

در شهرستان بختگان نیز بیشترین حجم استخدامی‌ها مربوط به آموزش و پرورش است.


اما آنچه که بر اساس جدول استخراج شده شهرستان‌ نی‌ریز توسط نی‌ریزان فارس برداشت می‌شود این است که در برخی از رشته‌ها فقط ایثارگر پذیرفته می‌شود و اگر ایثارگر بومی متقاضی نباشد، این سهمیه به سایر شهرستان‌ها و احیاناً به سایر استان‌ها تعلق می‌گیرد و در نتیجه میزان پذیرش بیکاران بومی کاهش می‌یابد.


رشته‌هایی مانند دبیری تربیت‌بدنی، دبیری علوم تجربی، دبیری علوم زیستی و بهداشتی، هنرآموز مکانیک خودرو و کارشناس بهداشت دام و فرآورده‌های دامی. 


یکی از داوطلبان رشته تربیت‌بدنی در گفتگو با ما اعلام کرد که در دور گذشته هم این رشته تنها برای ایثارگران باز بوده و در این رابطه مستنداتی را ارائه داد.


همچنین در شهرستان بختگان هم از مجموع ٣٣ استخدام ٩ نفر برای سهمیه ایثارگران در نظر گرفته شده که البته به نسبت نی‌ریز سهمیه کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.


اما ایثارگران شامل چه کسانی می‌شوند؟ بر اساس آنچه که در دفترچه آمده است ایثارگران به دو بخش ٢٥ و ٥ درصد تقسیم می‌شوند:
ایثارگران سهمیه ٢٥ درصد شامل: جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بیشتر از یک سال اسارت، پدر، مادر، خواهر و برادر شهید.


ایثارگران سهمیه ٥ درصد شامل: رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، فرزندان جانبازان زیر ٢٥ درصد و فرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت.


در این ارتباط دو سؤال اساسی مطرح می‌شود یکی اینکه اگر در آن رشته شغلی، ایثارگر بومی وجود نداشته باشد تکلیف استخدام آن چه خواهد شد؟ چرا که افراد آزاد در حین ثبت‌نام نمی‌توانند این رشته‌ها را انتخاب کنند و دومین مسئله آن است که در برخی مواقع شائبه‌هایی مبنی بر استخدام افرادی خاص در این رشته‌ها پر رنگ می‌شود.


در این جدول همچنین سهمیه‌ یک نفری برای معلولان در شغل آموزگار ابتدایی در نظر گرفته شده است که آن سهمیه هم بسیار کم می‌باشد و به نظر می‌رسد در استخدام این دوره نقش معلولان در دیگر رشته‌ها نادیده گرفته شده است.


جدول تفکیکی و رشته‌های مورد نیاز را مربوط به هر دو شهرستان را در زیر مشاهده می‌کنید.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها